مردم هر روز فقیر از قبل می‌شوند


مردم هر روز فقیر از قبل می‌شوند

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: ما نیاز به سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در کشور داریم. البته تا زمانی که امنیت سرمایه گذاری در کشور تامین نشود ما نمی توانیم شاهد این اتفاق در کشور باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، اقتصاد دولتی و دستوری، معمولاً منجر به مشکلاتی مانند کاهش رقابت، ایجاد نظام‌ های ناکارآمد، افزایش فساد و کاهش نظارت صحیح می‌ شود. در این سیستم ‌ها، تصمیم‌ گیری‌ ها اغلب به جای دارا بودن خصوصیات اقتصادی، از طریق تصمیمات دولتی یا مقامات مرکزی صورت می ‌گیرد که منجر به عدم انعطاف ‌پذیری و کاهش نوآوری می‌ شود.

به ‌طور کلی، استقرار اقتصاد دولتی و دستوری ممکن است باعث کاهش عملکرد اقتصادی و پایداری اقتصادی کشور شود.

این نوع سیاست ‌های اقتصادی می‌ تواند نقص ‌هایی را در ساختار اقتصادی کشور به وجود آورده و منجر به کاهش راندمان و بهره ‌وری منابع شود. همچنین، ممکن است منجر به ایجاد تاریکی ‌های بازار و نوسانات ناپایدار در اقتصاد شود که باعث عدم اطمینان و بی ‌ثباتی اقتصادی می ‌شود.

این مسائل یکی از چالش ‌های اساسی اقتصادهای دولتی و دستوری است. به همین دلیل، بسیاری از کشورها سعی در اصلاح و بهبود سیاست‌ های اقتصادی خود دارند تا به سمت یک سیاست‌ گذاری اقتصادی بیشتر آزاد و کارآمد حرکت کنند.

در همین رابطه پیرامون وضعیت اقتصاد ایران در سال جدید و راهکاری رونق اقتصاد کشور با فریال مستوفی عضو هیئت نمایندگان ایران به گفتگو نشستیم.

اقتصاد بیمار ایران

فریال مستوفی در این گفتگو بیان داشت: متاسفانه ما در سال های گذشته به دلیل عدم مدیریت داخلی و تحریم های اعمال شده به کشور دچار اقتصاد بیمار بودیم. نداشتن برنامه های هدفمند و صحیح و همچنین تکرار اشتباهات گذشته بدون درس گرفتن از آنها این بیماری را شدیدتر و موجب شده که وضعیت اقتصادی مناسبی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تورم افسار گسیخته به صورت روزانه در حال افزایش است، گفت: این موضوع موجب شده است که تا مردم هر روز فقیر از روز قبل شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه گفت: همین شرایط در سال جدید نیز وجود دارد و می تواند زندگی و معاش مردم را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر دولت قصد دارد که این اقتصاد بیمار را معالجه کند باید تغییرات خاصی را در رویه کاری خود ایجاد کند. در همین راستا باید با برنامه ریزی درست روابط خود با سایر کشورها را منسجم کند. ما نمی توانیم در دنیای امروزی، جزیزه ای عمل کنیم و در نهایت با ۲ یا ۳ کشور ارتباط داشته باشیم. ما ناچار به ارتباط با دنیا هستیم. ما نیاز به سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در کشور داریم. البته تا زمانی که امنیت سرمایه گذاری در کشور تامین نشود ما نمی توانیم شاهد این اتفاق در کشور باشیم.

مستوفی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما فرار سرمایه از جذب سرمایه بیشتر است.

مسئولان از اشتباهات گذشته درس نمی گیرند

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به عدم ثبات نرخ ارز در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع موجب بروز مشکلات بسیار متعددی در اقتصاد کشور شده است. اما مشکل اساسی ما داشتن تورم بالا است. متاسفانه در سال های اخیر دولت ها کمک خاصی به صنایع و تولید کشور نکرده اند. همان طور که در ابتدای گفتگو عنوان شد ما از تجارب خود در حوزه اقتصاد تجربه کسب نکرده ایم. تبعات زیان بار چند نرخی بودن ارز در کشور سالیان سال است که موجب بروز فساد، رانت و سایر مشکلات اقتصادی برای کشور شده است. نکته اینجاست سیاست گذاران شاهد اثرات سوء این سیاست در سال های گذشته بوده اند اما این تجربه تلخ را مجددا تکرار می کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: متاسفانه این تفکر که نوسانات قیمت ارز مسبب تمام گرفتاری های اقتصادی ماست صحیح نیست. به عنوان مثال قیمت دام زنده به مراتب بیشتر از ارز با افزایش روبرو شده است. ارز هم مانند هر کالای دیگری به عرضه و تقاضا بستگی دارد. به عقیده من قیمت ارز در کشور کمتر از نرخ تورم افزایش داشته است. بنابراین نمی توان مشکلات را در تغییرات نرخ ارز ریشه یابی کرد.

سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد

مستوفی در پایان گفت: وقتی دولت بودجه را تعیین می کند کسری ۵۰ درصدی بودجه واضح و مشخص است. در چنین شرایطی دولت به جای اینکه خود را کوچک تر کند سال به سال بزرگتر می شود. اقتصاد ما نیازمند تغییرات اساسی است. اقتصاد در دنیا حرف اول را می زند. در تمام کشورهای دنیا سیاست در خدمت اقتصاد است؛ اما متاسفانه در کشور ما اینچنین نیست. دولتمردان باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

منبع : تیترکوتاه
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی