معرفی پژو 207i با موتور TU3/ پیرمرد فرانسوی با موتور اسقاطی


معرفی پژو 207i با موتور TU3/ پیرمرد فرانسوی با موتور اسقاطی

ایران‌خودرو سال گذشته پژو 207i با موتور TU3 را روانه بازار کرد که پس از توقف تولید پژو 206 تیپ دو می‌توانست جایگزین مناسبی برای این خودرو باشد. اما قیمت‌گذاری نه‌چندان جالب و نبود کوچک‌ترین تفاوت در قوای محرکه می‌تواند پاشنه‌آشیل محصول جدید ایران‌خودرو باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پژو 207i از همان ابتدای معرفی در بازار خودرو ایران به عنوان فیس‌لیفت پژو 206 شناخته می‌شد که تفاوت چندانی از لحاظ ظاهری ندارد. شاید بتوان دلیل این موضوع را در تفاوت میان پژو 207 تولیدشده در ایران و فرانسه دانست، زیرا پژو 207 فرانسوی از لحاظ ابعاد و طراحی بدنه، تفاوت‌هایی با پژو 206 دارد.

حال اما ایران‌خودرو پژو 207i را با موتور ضعیف‌تر TU3 به تولید رسانده تا شاید از این طریق بتواند فروش ازدست‌رفته پژو 206 تیپ دو را که سال 1401 توقف تولید خورد جبران کند.

مشخصات فنی

با انتشار خبر مربوط به تولید پژو 207i با موتور TU3، انتظار می‌رفت ایران‌خودرو همانند پیشرانه‌های TU5 و EF7، تغییراتی روی این پیشرانه اعمال و سپس اقدام به استفاده از آن روی خودرو کند؛ اما در کمال تعجب دقیقاً همان پیشرانه 20 سال پیش را با اعمال برخی آپدیت‌های نرم‌افزاری روی پژو 207 قرار داد.

این پیشرانه 1.4 لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است. پیشرانه 207i می‌تواند 75 اسب‌ بخار قدرت و 118 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با توجه به ابعاد و وزن خالص 1060 کیلوگرمی، ممکن است بسیاری از افراد، آن را برای استفاده شهری مناسب ببینند، اما باید گفت ایران‌خودرو برای ورود این خودرو به بازار، کمترین زحمتی به خود نداده تا مشخصات فنی پیشرانه فوق را اندکی بهبود ببخشد.

این پیشرانه در صورتی که به جای هشت سوپاپ از 16 سوپاپ بهره می‌برد می‌توانست ضمن مصرف سوخت کمتر، قدرت بالاتری در اختیار راننده قرار دهد؛ کمااینکه همین قدرت 75 اسب بخاری هم به دلیل استفاده از استاندارد آلایندگی یورو پنج به صورت بسیار محدودتر بر سر چرخ‌ها احساس می‌شود.

در گذشته نیز به ایرادات پیشرانه TU3 اشاره شده است که می‌توانید در گزارش «اطلس سایپا بخریم یا پژو ۲۰۷i با موتور TU۳؟» در مورد آن بخوانید. اما به‌ طور کلی علاوه‌ بر لذت رانندگی ضعیف‌تری که این پیشرانه به راننده القا می‌کند، ضعف طراحی که در بخش واشر سرسیلندر پیشرانه وجود دارد می‌تواند در صورت بی‌دقتی به دمای موتور، بسوزد و یک هزینه تعمیر موتور روی دست مصرف‌کننده باقی بگذارد.

طراحی بیرونی و داخلی پژو 207i با موتور TU3

قسمت بیرونی پژو 207i با موتور TU3 تقریباً هیچ تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد و تنها تفاوت آن با تیپ‌های بالاتر را می‌توان در سقف فلزی خودرو و رینگ‌های 14 اینچی فولادی مشاهده کرد. پیش از این پژو 207i جزو معدود محصولات ایران‌خودرو به شمار می‌رفت که از رینگ‌های آلیاژی و ترمزهای دیسکی عقب بهره می‌برد.

انتظار می‌رفت ایران خودرو قسمت داخل کابین این خودرو را با همان داشبورد پژو 206 به تولید برساند تا از این طریق هزینه تولید را بیش از این کاهش دهد، اما این اتفاق نیفتاد و ایران‌خودرو داشبورد پژو 206 را با موتور TU5 روانه بازار کرد.

معرفی پژو 207i با موتور TU3/ پیرمرد فرانسوی با موتور اسقاطی

آپشن‌ها و امکانات ایمنی

پژو 207i با موتور TU3 قرار بود نسخه‌ای ارزان‌قیمت از 207i باشد، بنابراین نمی‌توان انتظار بالایی در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی از این خودرو داشت. تیپ فوق به امکاناتی همچون دوربین و سنسور پارک عقب، دی‌لایت، نمایشگر هفت‌اینچی، فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، آینه‌های برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و… مجهز است.

قیمت پژو 207i با موتور TU3

در زمان نگارش این گزارش، نرخ درِ کارخانه پژو 207i با موتور TU3 از سوی شورای رقابت حدود 324 میلیون تومان تعیین شده است که احتمالاً در هفته‌های آینده تغییراتی داشته باشد. همچنین این خودرو با 685 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که یک اختلاف 361 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار دارد.

رقیب مستقیم این تیپ از پژو 207i می‌تواند اطلس سایپا باشد، چراکه از لحاظ قیمت، مشخصات فنی و کلاس بدنه تقریباً در یک محدوده قرار می‌گیرند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس