هشدار رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه


هشدار رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها به دلیل حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه شد.

به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که حملات به نیروگاه هسته ای زاپاروژیه می تواند پیامدهای بسیار مهمی در این مرحله درگیری داشته باشد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با این حال، حملات اخیر نقض آشکار اصول است و ما را به یک مقطع حساس در این جنگ رسانده است».
همانطور که در بیانیه آژانس ذکر شده است، حملات یکشنبه گذشته به نیروگاه اتمی زاپاروژیه تشدید جدی تهدیدات علیه ایمنی هسته ای را نشان می دهد و به طور قابل توجهی خطر یک حادثه هسته ای را افزایش می دهد.
گروسی از جامعه بین المللی خواست تا برای کاهش تنش در اوکراین تلاش کند و قول داد که هفته آینده درباره وضعیت نیروگاه هسته ای زاپاروژیه با شورای امنیت سازمان ملل گفت و گو کند. وی همچنین خواستار توقف حملات به نیروگاه اتمی زاپوروژیه شد و تکرار حمله روز سه شنبه را مظهر "آمادگی آشکار برای ادامه حملات" خواند.
همانطور که میخائیل اولیانوف، نماینده فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد، اوکراین حملات خود به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیه را به یک رویه روزمره تبدیل کرده است. واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت که طرف روسی از جامعه جهانی خواست اقدامات غیرمسئولانه و بسیار خطرناک رژیم کی یف را محکوم کند.
روسیه در رابطه با حملات و تحریکات نیروهای مسلح اوکراین علیه نیروگاه اتمی زاپوریژیا، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. علاوه بر این، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نظر دارد هفته آینده در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل، جدی بودن وضعیت پیرامون نیروگاه هسته ای زاپوروژیه را اعلام کند.
شایان ذکر است، نیروگاه اتمی زاپوروژیه در کنار شهر انرگودار در اوکراین واقع شده است. این نیروگاه از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده، به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا شناخته شده است. از ماه مارس 2022، پس از گلوله باران زاپوروژیه توسط اوکراین، این ایستگاه نیروگاه اتمی، توسط ارتش روسیه محافظت می شود. وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که این امر برای جلوگیری از نشت مواد هسته ای و رادیواکتیو ضروری است. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران انرگودار، روستاهای اطراف و قلمرو نیروگاه هسته ای زاپوروژیه در مجاورت این شهر ادامه می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی