راه تشخیص آبغوره کپک زده !


راه تشخیص آبغوره کپک زده !

آیا لایه سفید روی آبغوره کپک است؟ آیا می‌توان از بقیه قسمت‌های آبغوره کپک‌زده استفاده کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و آموزش ترفندهای پیشگیری از کپک زدن آبغوره با دلگرم همراه باشید.

آیا لایه سفید روی آبغوره کپک است؟

کپک زدن موادغذایی معمولا آنها را غیرقابل‌ استفاده می‌کند. به‌همین دلیل برای ماندگاری بیشتر موادغذایی و جلوگیری از ایجاد کپک روی آن باید برخی نکات را رعایت کنید.

نگهداری آبغوره در ظرف نامناسب، تماس زیاد آبغوره با هوا، کثیف بودن ظرف نگهداری آبغوره و نگهداری آن در هوای گرم و مرطوب عواملی هستند که باعث کپک زدن آبغوره می‌شوند.
ظرف نگهداری آبغوره باید شیشه‌ای، دارای دهانه تنگ، تیره‌رنگ و کاملا تمیز و ضدعفونی شده باشد.
کپک‌ها ماده‌ای به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که سمی است و ممکن است باعث سرطان شود. در نتیجه آبغوره کپک‌زده نباید مصرف شود.

در بسیاری از مواقع یک لایه سفید روی آبغوره ایجاد می‌شود که باعث شک و تردید در افراد می‌شود که آیا لایه سفید روی آبغوره کپک است یاخیر؟

کپک‌ها از طریق هاگ‌های ریز شناور در هوا، روی غذا پخش می‌شوند و رشد می‌کنند. زمانی که یکی از این هاگ‌ها روی آبغوره قرار بگیرد، به‌دلیل رطوبت موجود در آبغوره به کپک تبدیل می‌شود.

راه تشخیص آبغوره کپک زده !

کپک‌ها مواد شیمیایی تولید می‌کنند و باعث تجزیه آبغوره و تغییر طعم آن می‌شوند. در این شرایط لایه سفیدرنگی روی آبغوره تشکیل می‌شود.
پاسخ اغلب مثبت است. البته به‌ندرت دیده می‌شود که روی آبغوره به‌علت دیگری غبر از کپک، لایه سفید تشکیل شود.
تشکیل لایه سفیدرنگ روی آبغوره معمولا به کپک مربوط است. با این وجود ممکن است کپک با رنگ‌های دیگری نیز روی آبغوره تشکیل شود.

آیا کپک روی آبغوره خطرناک است؟

اغلب کپک‌ها باعث واکنش‌های آلرژیک و در برخی موارد مسمومیت می‌شوند. کپک‌ها ماده‌ای به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که سمی است و ممکن است باعث سرطان شود.

در نتیجه کپک‌ها به‌طورکلی خطرناک در نظر گرفته می‌شوند و باید از مصرف آنها خودداری کرد؛ بنابراین در صورت مشاهده کپک روی آبغوره باید آبغوره را دور بریزید.

آیا نگهداری آبغوره در یخچال از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند؟

محیط گرم و مرطوب شرایط را برای کپک زدن مواد غذایی آماده می‌کند. نگهداری مواد غذایی و از جمله آبغوره در یخچال امکان کپک زدن آن را به حداقل می‌رساند، اما به‌معنای در امان بودن صددرصد آبغوره از کپک نیست.

راه تشخیص آبغوره کپک زده !

از کجا بدانیم آبغوره کپک زده است؟

برای تشخیص کپک سفید روی آبغوره به موارد زیر دقت کنید:

از تکان دادن بطری آبغوره خودداری کنید. در این صورت تشخیص کپک مشکل می‌شود.
رنگ آبغوره یکی از مواردی است که به شما در تشخیص کپک کمک می‌کند. آبغوره نیز مانند آبلیمو در اثر کپک زدن تیره و کدر می‌شود.
از بوی آبغوره نیز می‌توانید کپک زدن آن را تشخیص دهید. اگر از آبغوره بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد، احتمالا خراب و فاسد شده است.
لایه سفیدرنگ روی آبغوره یکی از نشانه‌های کپک زدن آن است.
می‌ توانید با مزه کردن آبغوره نیز به کپک زدن آن پی ببرید. تغییر مزه آبغوره و بد مزه شدن آن نشانه کپک زدن و فساد آبغوره است.

منبع : آچاره


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی