افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های Panther Lake؛ افزایش دوبرابری عملکرد با فناوری ساخت 18A اینتل


افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های Panther Lake؛ افزایش دوبرابری عملکرد با فناوری ساخت 18A اینتل

به تازگی اولین اطلاعات از نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام Panther Lake به بیرون درز کرده است. ظاهراً نمونه اولیه این پردازنده‌ها توسط شرکای تیم آبی در حال تست بوده که با فناوری 18A اینتل ساخته شده و با نام تجاری Core Ultra 300 روی سوکت LGA...

به تازگی اولین اطلاعات از نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام Panther Lake به بیرون درز کرده است. ظاهراً نمونه اولیه این پردازنده‌ها توسط شرکای تیم آبی در حال تست بوده که با فناوری 18A اینتل ساخته شده و با نام تجاری Core Ultra 300 روی سوکت LGA 1851 سوار خواهد شد. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

پردازنده های نسل بعدی Panther Lake اینتل یک جهش بزرگ را در سال 2025 برای این کمپانی رقم خواهند زد. این پردازنده‌ها اولین تراشه‌های اینتل به حساب می‌آیند که با فناوری 18A ساخته شده‌اند.

اینتل به تازگی اعلام کرده است که تولید تراشه‌های Panther Lake به زودی آغاز خواهد شد. بنابراین نمونه‌های اولیه از این پردازنده هنوز به تولید نشده‌اند، با این وجود شرکت اینتل در حال آماده‌سازی مقدمات و تدابیر لازم برای زمانی است که نمونه‌های اولیه در دسترس قرار بگیرند.

افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های Panther Lake؛ افزایش دوبرابری عملکرد با فناوری ساخت 18A اینتل

این شرکت قبلاً ابزارهای آزمایشی را برای خانواده PTL-U از Panther Lake-U آماده کرده است که از سری پردازنده‌های کم مصرف برای پلتفرم‌های موبایلی مانند لپ‌تاپ‌ها هستند. نکته جالبی که وجود دارد این است که ابزار تست برای پردازنده‌ها یک فرم فاکتور BGA 2540 را پیشنهاد می‌کند که قادر است نماینده RVP اولیه (پلتفرم‌های ارزیابی مرجع) باشد.

در رابطه با مشخصات این تراشه‌ها می‌توان گفت، انتظار می‌رود که پردازنده‌های Panther Lake کمپانی اینتل در هر دو پلتفرم دسکتاپ و لپ‌تاپ برای PCها به بازار عرضه شوند. گفتنیست تایل محاسباتی از نسل بعدی معماری Cougar Cove P-Core و Skymont E-Core تشکیل شده است.

به علاوه تایل چیپ گرافیکی مبتنی بر iGPU های Arc Celestial Xe3 طراحی شده است. لازم به ذکر است که مدیر عامل کمپانی اینتل، پت گلسینگر، مدتی پیش به 2 برابر شدن عملکرد NPU هوش مصنوعی این پردازنده‌ها نسبت به تراشه‌های Lunar Lake اشاره کرده بود.

افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های Panther Lake؛ افزایش دوبرابری عملکرد با فناوری ساخت 18A اینتل

پردازنده های Panther Lake شرکت اینتل با نام تجاری Core Ultra 300 به بازار عرضه شده و هسته‌های P آن از معماری Cougar Cove بهره برده و هسته‌های E آن با معماری Skymont ساخته می‌شوند.

همچنین Arc Celestial Xe3 iGPU به عنوان پردازنده گرافیکی این پردازنده‌های بوده و می‌توان تا 2 برابر بهبود عملکرد هوش مصنوعی را از این تراشه‌ها انتظار داشت. پردازنده‌های Panther Lake شرکت اینتل احتمالاً در مقابل آپدیت معماری هسته‌های Zen 5 شرکت AMD در قالب محصولات X3D در صفحه دسکتاپ و انواع موبایلی تنظیم‌شده برای لپ‌تاپ‌ها رقابت خواهند کرد.

همچنین انتظار می‌رود این سری از سوکت LGA 1851 پشتیبانی کند که از هر دو پردازنده Meteor Lake-PS و Arrow Lake-S در سال 2024 پشتیبانی خواهد کرد. دیدن چگونگی پیشرفت پیکربندی‌های هسته در پردازنده Panther Lake جالب خواهد بود زیرا انتظار می‌رود کمپانی اینتل، SMT را به نفع معماری ترکیبی خود حذف کند و از هر دو معماری P-Core و E-Core در بخش کلاینت استفاده کند و در حالی که آنها را به دو دسته Xeon 6E و Xeon 6P برای سرورها تقسیم می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس