نرخ بهره بین بانکی به 23.48 درصد کاهش یافت/ نرخ سود بازار شبانه در کف دو ماهه


نرخ بهره بین بانکی به 23.48 درصد کاهش یافت/ نرخ سود بازار شبانه در کف دو ماهه

طبق آمارهای بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در سومین هفته فروردین‌ماه کاهشی 0.1 واحد درصدی پیدا کرده و رقم 23.48 درصد را به ثبت رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که به طور هفتگی آمار نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، امروز داده‌های مربوط به دو نرخ بهره بازار بین بانکی و همچنین نرخ ریپو در هفته گذشته را منتشر کرد. داده‌هایی که نشان می‌دهند نرخ بهره بین بانکی که از ابتدای سال 1403 روندی نزولی را آغاز کرده، این هفته نیز به روند خود ادامه داده است.

از سویی دیگر، این هفته گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی نیز منتشر شده که بر اساس آن رقم استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی در بازار شبانه نیز کاهش قابل توجهی در مقایسه با هفته‌های پایانی سال گذشته داشته است.

علاوه بر آن، طبق آمارهای بانک مرکزی، حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو که قیمت پول در بازار باز به شمار می‌رود، در این هفته نیز ثابت بوده است. به این ترتیب، بیش از یک سال است که این نرخ تغییری پیدا نکرده است.

نرخ بهره بین بانکی به 23.48 درصد کاهش یافت/ نرخ سود بازار شبانه در کف دو ماهه

ادامه افت نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته‌های پایانی اسفند سال گذشته روندی صعودی را طی کرد اما با آغاز سال جدید، این نرخ نیز روی دور کاهشی افتاد. به نحوی که نرخ سود بین بانکی در دو هفته ابتدایی سال 0.08 واحد درصد افت کرد و طبق داده‌های جدید بانک مرکزی، در سومین هفته سال نیز کاهش چشمگیر 0.1 واحد درصدی را ثبت کرده است.

در نتیجه، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 22 فروردین‌ماه در سطح 23.46 درصد قرار گرفت که کمترین میزان ثبت‌شده در دو ماه اخیر محسوب می‌شود.

کاهش مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه

با استناد به گزارش‌های بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در حالی کاهشی شده که مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه نیز کمرنگ‌تر از قبل شده است. در حالی که در دو هفته گذشته، آماری از رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی، تحت عنوان اعتباردهی قاعده‌مند منتشر نشده بود، آمارهای این هفته حاکی از آن هستند که در طول این سه هفته، 10 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی از طریق بازار شبانه 50.2 هزار میلیارد از بانک مرکزی وام گرفته‌اند. این در حالی است که این رقم تنها در هفته آخر سال گذشته 134.8 هزار میلیارد تومان بود.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد بانک‌ها در همین مدت 46.3 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به بانک مرکزی بازپرداخت کرده‌اند.

بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

بازار بین بانکی فضایی است که به بانک‌هایی که در فعالیت روزمره خود دچار کسری منابع شده‌اند فرصت می‌دهد تا با استقراض از دیگر بانک‌ها، این کسری را برطرف کنند. بانک‌ها در بازار بین بانکی، مبلغ مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر وام می‌گیرند و این مبلغ را با نرخ بهره‌ای مشخص که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک قرض‌دهنده بازمی‌گردانند. از آنجا که مهلت تسویه این وام‌ها معمولاً یک‌شبه است، به بازار بین بانکی بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

نکته قابل توجه در این میان اینکه گاهی بانک مرکزی نیز طبق سیاست‌های خود در بازار بین بانکی مداخله می‌کند و با تامین بخشی از نیاز شبکه بانکی به وجوه نقد، به نرخ بهره این بازار جهت می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج