تحلیلگر عرب: پاسخ ایران به تل آویو سنجیده و همه جانبه بود


تحلیلگر عرب: پاسخ ایران به تل آویو سنجیده و همه جانبه بود

یک تحلیلگر عرب تأکید کرد ایران در پاسخ به تجاوز اسرائیل به کنسولگری اش در دمشق، با درایت و سنجیده عمل کرده است.

تحلیلگر عرب: پاسخ ایران به تل آویو سنجیده و همه جانبه بود

به گزارش راهبرد معاصر؛ پایگاه العهد گزارش داد: «سلام العبیدی» در تحلیلی تحت عنوان «صبر و پاسخ استراتژیک ایران» نوشت: ایرانی ها، عاقلانه، مسئولانه بلکه براساس قوانین بین المللی عمل کردند. پس از حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق در اول آوریل جاری، تهران خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در این باره شد. اما آمریکا به عنوان وکیل مدافع رژیم صهیونیستی، از همکاری سر باز زد و با گردن کشی در این زمینه، هیچ راهی جز پناه بردن به حق مشروع دفاع از خود را برای مقامات ایران باقی نگذاشت؛ حقی که بند ۵۱ منشور سازمان ملل آن را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: این همان صبر استراتژیک است. خویشتن داری ایران، مانع انجام اقدمات احساسی و شتاب زده شد؛ این در حالی است که سران عرب، همواره تصمیمات بی محابا و حتی ویرانگر اتخاذ کرده اند.

العبیدی ادامه داد: ایرانی‌ها نشان دادند که دارای تجربه سیاسی برای اتخاذ تصمیمات صحیح و مسئولانه هستند. قبل از آغاز حمله، در مدت دو هفته اندیشه، برنامه ریزی و تماس برقرار کردند. این بدان معنی نیست که ایران که «اسرائیل» را دشمن سرسخت خود می‌داند و این رژیم نیز چنین دیدگاهی دارد، قبل از واکنش شنبه شب احتمال رویارویی نظامی با رژیم صهیونیستی را در نظر نگرفته است. زیرا اگر این گونه بود ممکن است به ماه‌ها زمان در این زمینه نیاز داشت.

وی اظهار کرد: ایران، از چند روز قبل از واکنش انتقامی اش به تجاوز «اسرائیل»، به این رژیم و حامیان و همدستانش هشدار داده بود. کشور‌های قوی و دارای اقتدار این گونه عمل می‌کنند و بدین ترتیب می‌خواهند به دشمن اعلام کنند که هر آنچه از امکانات دفاعی که در اختیار داری آماده کن! ولی ما فقط از آنچه می‌خواهیم استفاده خواهیم کرد.

این تحلیلگر عرب افزود: برخی از افراد سطحی نگر، از اعلام شلیک موشک‌ها و پهپاد‌ها توسط ایران در رسانه‌ها و قبل از اصابت آن‌ها به اهدافشان که باعث از دست رفتن جنبه غافلگیری آن‌ها می‌شد، اظهار تعجب کردند. این افراد، نمی‌دانند که تجهیزات رصد و تجسس مدرن، هر گونه فعالیت نظامی را در مبدأ آن کشف می‌کند و از همان لحظه شلیک یک موشک، مسیر و مقصد آن مشخص خواهد بود.

وی تصریح کرد: مقامات نظامی ایران، به امکانات دشمن و همپیمانانش اشراف دارند. به همین دلیل از مؤثرترین روش آزموده شده توسط نیرو‌های روسیه در جنگ اوکراین یعنی سرگرم کردن سامانه دفاع هوایی دشمن با شمار زیادی پهپاد بهره بردند. اما موشک‌های دقیق‌تر و ویرانگرتر، موج دوم ضربه ایران بود که به طرف اهدافش شلیک شد. ایرانی ها، به اهداف غیرنظامی حمله نکردند. بلکه پایگاه‌هایی را هدف قرار دادند که تجاوز اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق از آنجا آغاز شده بود و به طور قطعی اهداف مورد نظرشان را مورد اصابت قرار دادند.

العبیدی ادامه داد: هزینه مقابله با جمله ایران برای اسراییل با استفاده از سامانه ضد موشکی بیش از یک میلیار دلار بوده است. علاوه بر این، ایرانی ها، با توقیف بار کشتی متعلق به «ایلان عوفر» تاجر صهیونیست، بیش از یک و نیم میلیارد دلار غنیمت به دست آوردند. حساب سود و زیان در هر جنگی را باید این گونه محاسبه کرد.

وی درباره این که آیا رژیم غاصب در صدد پاسخ به ایران است، اضافه کرد: بعید می‌دانم تل آویو باز بخواهد توان دفاعی ایران را بیازماید البته تردید دارم دولت بایدن و متحدانش نیز اجازه چنین کاری را به این رژیم بدهند. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتک زدن وحشتناک دزد توسط صاحب خودرو + عکس پس از بازداشت