آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟


آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید زخم سالک در بعضی از افراد به شکلی در می‌آید که اعتماد به نفس فرد را تا حد زیادی کم می‌کند. این زخم در صورتی که به موقع تشخیص داده شود و درمان آن آغاز گردد، اثرات کمی از خود روی پوست به جا می‌گذارد.

زخم سالک موضوع مهم، پس از ابتلا به بیماری سالک است. چیزی که باید به سرعت درمان شود تا اثرات باقی مانده آن زیبایی و اعتماد به نفس بیمار را تحت تاثیر خود قرار ندهد. ما هم به خاطر پی‌ بردن به اهمیت این موضوع تصمیم به ارائه این مقاله گرفته‌ایم. شاید این مقاله بتواند به تمام افرادی که از این بیماری، زخم آن و از همه مهمتر دغدغه باقی ماندن جای زخم رنج می‌برند، کمک کند. اما مهمتر از افزایش آگاهی شما، روشی برای پیدا کردن بهترین پزشکان در زمینه درمان زخم سالک است. نیازی که‌ وبسایت دکترتو به خوبی به آن پاسخ داده است. شما می‌توانید مراحل جست‌وجو و پیدا کردن متخصص پوست یا دکتر عفونی و حتی دریافت نوبت ویزیت را در وبسایت دکترتو پیش ببرید. تا انتهای مقاله همراهمان باشید تا از تمام این موارد بیشتر و به شکلی مفصل‌تر‌ صحبت کنیم.

زخم سالک چیست؟

برخی از افراد عفونت خاموش و بدون هیچ گونه علامت یا نشانه‌ای از سالک را در بدن خود دارند. افرادی که شواهد بالینی عفونت دارند شاهد یک یا چند زخم روی پوست خود هستند. زخم‌ها می‌توانند در طول زمان از نظر اندازه و ظاهر تغییر کنند. ممکن است به صورت پاپول (برآمدگی) یا ندول (توده) شروع و به صورت زخم (مانند یک آتشفشان، با لبه برجسته و دهانه مرکزی) بهبود پیدا کنند. گاهی اوقات زخم‌های پوستی دلمه یا پوسته پوسته می‌شوند. این زخم‌ها معمولا بدون درد هستند اما در بعضی افراد هم دردناک خواهند بود.

زخم سالک چگونه است؟

زخم سالک اغلب اوقات تا حدودی شبیه یک آتشفشان با لبه برجسته و یک دهانه مرکزی است. برخی از زخم‌ها هم دلمه شده و خشک می‌شوند. در برخی از افراد زخم‌ها بدون درد هستند، اما بعضی دیگر احساس درد را تجربه می‌کنند. نکته دیگر این که ممکن است بعضی از افراد نزدیک زخم خود متوجه وجود غدد متورمی شوند (مثلاً در زیر بازو اگر زخم روی بازو یا دست باشد).

متن انگلیسی:
People of all ages are at risk for infection if they live or travel where leishmaniasis is found. Leishmaniasis usually is more common in rural than in urban areas, but it is found in the outskirts of some cities
ترجمه متن:
افراد در هر سنی در صورت زندگی یا مسافرت به جایی که سالک وجود دارد در معرض خطر ابتلا به این عفونت هستند. سالک معمولا در روستاها بیشتر از مناطق شهری شایع است، اما در حومه برخی شهرها هم پیدا می‌شود.

cdc

نشانه های زخم سالک

بعضی از افراد عفونت خاموش و بدون هیچ علامت و نشانه‌ای دارند. افراد با شواهد بالینی عفونت هم معمولاً تب، کاهش وزن، بزرگ شدن (تورم) طحال و کبد دارند و همچنین نتیجه آزمایش خون آن‌ها غیر طبیعی و مشکوک خواهد بود.

علائم زخم سالک در ابتدا

زخم سالک ممکن است در ابتدا روی غشاهای مخاطی داخل بینی، دهان یا گلو ظاهر شود. اولین علامت ممکن است گرفتگی ترشح یا خونریزی بینی باشد.

عکس زخم سالک

در ادامه تصویر یک نمونه زخم سالک را مشاهده می‌کنید:

آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟تصویری از یک زخم سالک را مشاهده می‌کنید.

انواع جای زخم سالک

جای زخم سالک هم انواع مختلفی دارد. در ادامه به معرفی انواع گوناگون این گونه زخم پرداخته‌ایم:

انواع جای زخم سالکتوضیحات
اسکارهای آتروفیکاسکارهای آتروفیک، اسکارهای حفره‌دار یا فرورفته‌ هستند. این نوع اسکارها زمانی ایجاد می‌شوند که پوست در زیر لایه طبیعی خود به دلیل کمبود بافت بازسازی‌کننده بهبود یابد. برای تصویر سازی بهتر این گونه جای زخم به چاله‌ای در جاده فکر کنید که به طور کامل پر نشده است. پوست نامتعادل یک اسکار آتروفیک مانند این است. شاید اسکارهای آتروفیک اعتماد بنفس شما را کاهش دهند و از وجود آن‌ها ناراحت باشید، اما بهتر است کمی آسان‌تر بگیرید و با دیدی مثبت به بقایای زخم خود نگاه کنید.
اسکارهای هیپرتروفیکاسکار هیپرتروفیک نواحی سفت و اغلب بد رنگ در محل زخم، به ویژه در مناطقی که کشش زخم افزایش یافته است، هستند.
اسکارهای کلوئیداسکار کلوئید زمانی است که جای زخم به رشد خود ادامه می‌دهد و بزرگ‌تر از زخم اصلی می‌شود. این اتفاق زمانی که مقدار زیادی از ماده‌ای به نام کلاژن در پوست وجود داشته باشد، ممکن است اتفاق بیفتد. اتفاقی که پس از هر نوع آسیب به پوست مانند بریدگی، سوختگی، جراحی، آکنه یا سوراخ کردن بدن رخ می‌دهد.
اسکارهای انقباضیانقباض اسکار نتیجه یک فرایند ترمیم زخم انقباضی است که در اسکاری که قبلاً به اندازه کافی بهبود یافته است رخ می‌دهد.
انواع جای زخم سالک

روش های تشخیص زخم سالک

ساده‌ترین روش تشخیص سالک از اثرات زخم‌هایی است که روی سطح پوست ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها گاهی اوقات ممکن است تا چندین سال هم باقی بمانند. دیگر روش‌های تشخیص نمونه برداری از جای زخم و انجام آزمایش‌های مختلفی همچون کشت انگل است.

زخم روی پوستت شبیه به سالکه؟

برای تشخیص به موقع نوبت بگیر.

آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟

فایده نمونه برداری از زخم سالک

یکی از فواید نمونه برداری از زخم سالک تشخیص زودهنگام ابتلا به این بیماری است.

روش های درمان زخم سالک

در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین روش های درمان زخم سالک پرداخته‌ایم:

۱. درمان دارویی زخم سالک

یکی از داروهای موثر برای رفع جای زخم سالک گلوکانتیم است که در محل زخم تزریق می‌گردد. استیبوگلوکونات سدیم هم دیگر داروی مناسب برای درمان زخم این بیماری است. این دارو بر علیه لیشمانیوز احشایی هم مؤثر بوده و اغلب خط اول درمان در ایالات متحده است.

۲. تزریق کورتیزون برای رفع جای زخم سالک

کورتیزون برای کوچک و صاف کردن جای زخم بسیار سفت سالک تجویز می‌شود.

۳. لایه برداری شیمیایی

از روش لایه‌برداری شیمیایی بیشتر برای جای زخم‌های سطحی سالک استفاده می‌شود.

۴. درم ابریژن

روش درمانی درم ابریژن برای رفع اسکار یا جای زخم و اثرات ناشی از سالک انجام می‌شود. در طول این روش درمانی بافت، رنگ و عمق اسکارها تغییر داده شده و بافت اطراف آن‌ها حالت محو شدگی پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین اهداف انجام روش درمانی درم ابریژن برای زخم سالک، هم سطح کردن پستی و بلندی‌های پوست با بافت اطراف آن است. در این روش عمق درم ابریژن به عمق اسکار پوستی بستگی دارد.

۴. لیزر

لیزر روشی بدون عارضه جانبی خاص برای درمان جای زخم سالک است. یکی از انواع روش لیزر درمانی، لیزر دی اکسید کربن است. ضایعه پوستی در عرض ۵-۴ هفته لیزر درمانی اصولی به صورت قابل توجهی بهبود می‌یابد.

آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟

نگران باقی موندن جای زخم سالک روی پوستت هستی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۵. سلول های بنیادی

سلول‌های بنیادی مشتق شده از چربی می‌توانند با افزایش سطح سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد، ترمیم زخم ناشی از انگل لیشمانیا را بهبود بخشند.

۶. جراحی

عمل جراحی جای زخم سالک برای مدیریت این بیماری معمولاً به دلیل خطرات احتمالی زیر توصیه نمی‌شود:

  • عود مجدد و شدید محل زخم
  • تغییر شکل ناحیه

عوارض عدم درمان به موقع زخم سالک

لیشمانیوز مخاطی یا پوستی در صورت عدم درمان به موقع معمولا کشنده بوده و می‌تواند باعث تغییر شکل صورت شود.

در مقابل اگر چه سالک جلدی تهدید کننده زندگی نیست، اما می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. این بیماری باعث ایجاد ضایعات پوستی بد شکل شده که می‌تواند اسکارهای مادام العمر به جای بگذارد و منجر به کاهش اعتماد به نفس فرد شود.

آیا زخم سالک و اثرات باقی مانده از آن قابل درمان است؟در اکثر موارد جراحی جای زخم سالک روشی است که توصیه نمی‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بسیاری از افراد در کنار استرس ابتلا به بیماری سالک، استرس چندین برابری نسبت به زخم سالک و باقی ماندن جای این زخم دارند. اما حالا که این مقاله را به طور کامل خوانده و با روش‌های متعدد درمان جای زخم سالک آشنا شده‌اید، شاید با امیدی بیشتر به دنبال یک متخصص پوست یا دکتر عفونی برای شروع مسیر‌ درمانی خود می‌گردید. وبسایت دکترتو می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت نوبت دهی دکترتو، نوبت حضوری و حتی مشاوره دکتر پوست آنلاین و دکتر عفونی آنلاین را در زمانی کوتاه دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها