فیلیپین هشدار داد/ معاهده با آمریکا را عملی می‌کنیم اگر...


فیلیپین هشدار داد/ معاهده با آمریکا را عملی می‌کنیم اگر...

اقتصادنیوز: رئیس جمهور فیلیپین با اشاره ضمنی به چین، اعلام کرد که اگر نیروی خارجی یک سرباز این کشور را بکشد، مانیل معاهده دفاعی خود با واشنگتن را عملی می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مارکوس امروز دوشنبه با استناد به صحبت‌های لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگاران در مانیل، گفت زمانیکه یک سرباز فیلیپینی به دلیل حمله یا اقدام تهاجمی یک قدرت خارجی دیگر کشته شود، معاهده ۱۹۵۱ با آمریکا عملی خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در دیدار با مارکوس بار دیگر بر حمایت واشنگتن از مانیل در دفاع از حق حاکمیت و صلاحیت آن تاکید کرد. او خاطر نشان ساخت که «معاهده دفاع متقابل» بین ایالات متحده و فیلیپین شامل نیروهای مسلح، کشتی‌های عمومی و هواپیماهای هر دو کشور در هر نقطه از اقیانوس آرام، از جمله دریای چین جنوبی می‌شود.

مارکوس این هفته با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در اولین نشست سه جانبه بین این کشورها در واشنگتن دیدار کرد و یک توافق بین آنها به امضا رسید.

رئیس جمهور فیلیپین با اینحال خاطر نشان کرد که این توافق سه جانبه علیه هیچکس نیست بلکه فقط برای تقویت روابط بین سه کشور است.

او همچنین گفت که فیلیپین هیچ برنامه‌ای برای باز کردن و ایجاد دسترسی ایالات متحده به پایگاه‌های بیشتر را ندارد.

طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته تنش‌ها بین چین و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین افزایش یافته است و با برخورد کشتی‌های گارد ساحلی دو کشور به یکدیگر همراه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به دنبال نشست سه جانبه در آمریکا، در مورد اختلافات ارضی با ژاپن و فیلیپین در دریاهای شرقی و جنوبی چین، اظهار داشت: پکن «حاکمیت غیرقابل انکار» بر جزایر مورد مناقشه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس