جهش درآمدزایی فملی/ حجم فروش ملی مس کاهش یافت


جهش درآمدزایی فملی/ حجم فروش ملی مس کاهش یافت

بررسی ارقام تجمعی تولید و فروش ملی صنایع مس ایران در سال 1402 نشان می‌دهد حجم تولید و فروش این شرکت در این سال کاهش شدیدی پیدا کرده است. اما این موضوع نتوانست مانع رشد درآمدزایی فملی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، انتشار گزارش فعالیت اسفندماه شرکت ملی صنایع مس ایران در فروردین‌ماه تکلیف کارنامه تولید و فروش سالانه این شرکت را مشخص کرد. به این ترتیب بررسی ارقام تجمعی تولید و فروش این شرکت مشخص می‌کند که مقدار تولید فملی با کاهش 9 درصدی از 64 میلیون تن در سال 1401 به 58.3 میلیون تن در 12ماهه 1402 رسیده است.

این روند در بخش تناژ فروش شدیدتر بود؛ به طوری که مقدار فروش فملی در این سال با سقوط 67 درصدی از 3.8 میلیون تن در سال 1401 به 1.27 میلیون تن در 1402 رسید. اما این موضوع درآمد شرکت را نزولی نکرده است. به طوری که درآمد سالانه فملی با افزایش 40.5 درصدی از 88 هزار و 368 میلیارد تومان در سال 1401 به 124 هزار و 150 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است.

جهش درآمدزایی فملی/ حجم فروش ملی مس کاهش یافت

درآمد فملی چگونه افزایش یافت؟

بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه فملی در سال 1402 حکایت از آن دارد که حجم فروش سنگ سولفور فملی در این سال کاهش یافته است. اما نکته‌ای که باید درباره این محصول بازگو کرد این است که قیمت سولفور تاثیر چندانی در درآمد کل فملی ندارد؛ چراکه کاهش حدود دو میلیون تنی از فروش این محصول، درآمد سالانه شرکت را تنها 473 میلیارد تومان پایین آورده است.

در طرف دیگر نیز نرخ فروش محصولات شرکت ملی مس طی یک سال گذشته افزایش یافته و درآمد شرکت را روی روند صعودی قرار داده است.

وضعیت تولید و فروش فملی در اسفندماه

روند تولید و فروش سالانه فملی در اسفندماه نیز تکرار شد؛ همان‌طور که در چارت قابل مشاهده است، تناژ تولید و فروش فملی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ سقوط سنگینی را پشت سر گذاشته است.

جهش درآمدزایی فملی/ حجم فروش ملی مس کاهش یافت

با این حال، نمودار درآمد ماهانه شرکت، رقم سقوط چندانی را در اسفند ارائه نمی‌کند. به نحوی که درآمد ماهانه فملی در اسفندماه تنها 6.3 درصد کاهش داشت و از 13 هزار و 727 میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۱ به 12 هزار و 857 میلیارد تومان در اسفند ۱۴۰۲ رسید.

جهش درآمدزایی فملی/ حجم فروش ملی مس کاهش یافت

این موضوع به دلیل کاهش حجم فروش سنگ سولفور در اسفندماه است. محصولی که در بخشی از خط تولید نیز به کار می‌رود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی