قلعه الله وردی خان گوهران


قلعه الله وردی خان گوهران

قلعه الله وردی خان گوهران ، به همراه سایر بناهای تاریخی شهر گوهران در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. آثار تاریخی شهر گوهران در داخل این شهر قرار دارند، این بناها با داشتن جاذبه های تاریخی گردشگران...

قلعه الله وردی خان گوهران ، به همراه سایر بناهای تاریخی شهر گوهران در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. آثار تاریخی شهر گوهران در داخل این شهر قرار دارند، این بناها با داشتن جاذبه های تاریخی گردشگران زیادی را در ایام نوروز به خود جذب می کند. قلعه الله وردی خان یکی از این بناهای تاریخی این شهر است. قدمت قلعه الله وردی خان به زمان قاجار بر می گردد. مسجد سنگی و حسینیه گوهران از دیگر آثار تاریخی این شهر می باشند.

قلعه الله وردی خان گوهران

قلعه تاریخی الله وردی خان به دلیل بی توجهی مسئولان تاکنون مرمت نشده و حالا در خطر تخریب کامل قرار گرفته است. شهرستان بشاگرد اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی هم ندارد و این مسئله کار رسیدگی به بنا‌های تاریخی این شهرستان را سخت تر کرده است.

قلعه الله وردی خان گوهران

معماری قلعه الله وردی خان گوهران

این قلعه بر فراز تپه ای به دست معماران بومی ساخته شده که این قلعه دارای یک حسینیه و مسجد است. از آن جا که گوهران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفت. خوان های گوهران دستور ساخت این بنای مستحکم را دادند. تا بتوانند از خود و خانواده حکومت و شهرسان دفاع شخصی کنند. این بنا کاربرد نظامی داشته سه ضلع آن پرتگاه بوده و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق ۶۰متر بوده تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و تنها راه ورد به قلعه ضلع شرقی قلعه بوده است.

یکی از عجایب این بنا در آن زمان وجود یک چاه عمیق بیش از ۲۰۰ متر از داخل قلعه تا عمق رود خانه حفر کرده بودند که آب اشامیدنی قلعه را فراهم می کرد و این قلعه به دو قسمت محل زندگی خان و محل زندگی سربازان تشکیل شده است. ملات و مصالح به کار رفته در این بنا ملات گل و سنگ است و قلعه گوهران در همین نزدیکی هاست اما صد افسوس که یکی از مکان های ناشناخته هرمزگان به شمار می رود.

قلعه الله وردی خان گوهران

نحوه دسترسی

قلعه الله وردی خان در شهر گوهران و در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد شهر سردشت قرار دارد.

قلعه الله وردی خان گوهران

قلعه الله وردی خان گوهران

قلعه الله وردی خان گوهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها