هدف دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا چه بود؟


هدف دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا چه بود؟

اقتصادنیوز: سخنگوی رسمی دولت عراق در گفت‌وگو با الجزیره گفت: دیدار نخست وزیر و رئیس‌جمهور آمریکا شامل مسائلی از جمله موضوع نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در عراق بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این سخنگو اظهار کرد: پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق مساله‌ای است که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با واشنگتن مطرح کرد.

این سخنگو همچنین تاکید کرد: هدف تقویت همکاری امنیتی و اطلاعاتی با آمریکا را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت عراق در ادامه تصریح کرد: خواهان گسترش نیافتن سطح درگیری در منطقه هستیم.

همچنین فرهاد علاء‌الدین، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور روابط خارجی، در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت که سفر نخست‌وزیر عراق در لحظه بسیار مهمی برای عراق و منطقه انجام می‌شود.

وی افزود که مذاکرات کمیته‌های فنی عراق و آمریکا درباره خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی ادامه دارد.

خبر مرتبط
جزئیات گفت‌وگوی بغداد-واشنگتن/ عراق به دنبال پایان ماموریت ائتلاف بین المللی است

سخنگوی رسمی دولت عراق اعلام کرد: سخنگوی رسمی دولت عراق، افزود: پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق موضوعی است که با واشنگتن مطرح شده است.

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود: بغداد بارها درباره گسترش دامنه نزاع هشدار داده و منطقه در شرایط سختی به سر می‌برد و عراق خواستار کاهش تنش است.

علاء‌الدین افزود: تجارت در دریای سرخ و خلیج عدن تقریبا متوقف شده و کشتی‌ها در وضعیت تهدید است و روز گذشته شاهد توقف پروازها در منطقه بودیم و همه اینها نشان می‌دهد که منطقه در شرایط بحرانی است و ادامه این وضعیت به نفع هیچ کس نیست.

وی ادامه داد: موضع صریح عراق از روز اول این بوده که جنگ جاری در غزه و شهادت هزاران فلسطینی بی‌گناه باعث می‌شود که به فکر یک راه حل واقعی برای مساله فلسطین و برقراری کشور مستقل آنان باشیم و این موضع ثابت و دائم عراق بوده است.

خبر مرتبط
ازسرگیری پروازهای عراق به ایران

اقتصادنیوز: خطوط هواپیمایی عراق خبر داد که از فردا، پروازهای خود با ایران را از سر می‌گیرد.

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود: سفر السودانی به آمریکا برنامه خاصی برای گسترش روابط دوجانبه دارد و آمریکا کشوری بزرگ با امکانات عظیم است که عراق به این امکانات نیاز دارد اما تعامل ۲ کشور بر اساس احترام متقابل و حفاظت از حاکمیت ارضی عراق است و هر کدام از ما به دیگری به چشم شریک نگاه می‌کند.

علاء‌الدین گفت که عراق به عنوان یک کشور مستقل در راستای منافع خود با کشورهای پیشرفته جهان روابط شراکت برقرار می‌کند و اصل حاکم بر روابط خارجی عراق اولویت عراق است.

وی درباره این ادعا که ایران مانع گسترش روابط عراق با دیگر کشورهای جهان به خصوص آمریکا در بخش‌های اقتصادی می‌شود، گفت که به دور از تحلیل‌های بی‌پایه، می‌توان نمونه‌های روشنی آورد که بی‌اساس بودن چنین نگاهی را روشن می‌کند مانند کاهش وابستگی عراق به گاز وارداتی از ۶۵ درصد به ۴۰ درصد در ۱۸ ماه گذشته که در یک روند روشنی ادامه دارد.

مشاور نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که ایران مانع گسترش روابط عراق با دیگر کشورها نیست و عراق با جدیت برای توسعه و سازندگی و نوسازی اقتصادی کشور تلاش می‌کند و این همه با تصمیمات مستقل و برنامه مشخص انجام می‌شود.

علاء‌الدین افزود که عراق در پی گسترش روابط با همه کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان و ترکیه است و هفته آینده نیز میزبان رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با السودانی عنوان کرد که این کشور درحال همکاری نزدیک با عراق جهت «غلبه بر داعش» است.

السودانی نیز با اشاره به اینکه این دیدار در برهه‌ای حساس رخ داده است بر اهمیت روابط میان ۲ کشور تاکید کرد.

وی تاکید کرد که بغداد به دنبال تغییر همکاری نظامی به شراکت کامل با ایالات متحده است.

نخست وزیر عراق ۱۴ آوریل طی سفری رسمی وارد واشنگتن پایتخت امریکا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا