ارزیابی وضعیت نیروگاه اتمی زاپاروژیه ضروری است


ارزیابی وضعیت نیروگاه اتمی زاپاروژیه ضروری است

آژانس بین المللی انرژی اتمی از مسکو و کی یف برای ارزیابی وضعیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا دعوت خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به خبرنگاران گفت که آژانس در نظر دارد از مسکو و کی یف دعوت کند تا در سال جاری وضعیت فنی نیروگاه اتمی «زاپاروژیه» را از نظر ایمنی ارزیابی کنند.
وی در این رابطه گفت: «شرایط کنونی، ایجاد چالش های جدید را در بر دارد. دو سال است که چنین نیروگاه هسته ای بزرگی عملاً خاموش شده است. این یک وضعیت بی سابقه است. بنابراین برخی از مسائل امنیتی در حال ظهور هستند. بنابراین ما با مدیریت ایستگاه صحبت می کنیم».
وی در ادامه افزود:«ما معتقدیم که تعدادی از بررسی های ایمنی باید انجام شود. ما قطعات مکانیکی زیادی داریم، پمپ ها، خطوط، سوختی که داخل آن است، سوخت تازه ای که باید بررسی شود».
وی در عین حال به این سوال که آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی هم با روسیه و هم با اوکراین مذاکره می کند، پاسخ مثبت داد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: «برای انجام ارزیابی ایمنی باید با مدیریت ایستگاه هماهنگی کنیم. امیدوارم این ارزیابی در سال جاری به پایان برسد».
نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در ساحل چپ رود دنیپر در نزدیکی شهر "انرگودار" واقع شده است. این بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از نظر تعداد واحدها و ظرفیت نصب شده است. این نیروگاه دارای شش واحد نیرو با ظرفیت هر یک 1 گیگاوات است.
در اکتبر 2022، نیروگاه هسته ای به مالکیت فدراسیون روسیه درآمد. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران "انرگودار" و حوزه نیروگاه هسته ای زاپاروژیه در مجاورت شهر ادامه می دهد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که رژیم کی یف با ادامه گلوله باران هدفمند نیروگاه هسته ای زاپاروژیه به دنبال ایجاد یک فاجعه هسته ای است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته ای زاپاروژیه را ضروری دانسته است.
شایان ذکر است، نیروگاه اتمی زاپاروژیه در کنار شهر انرگودار در اوکراین واقع شده است. این نیروگاه از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده، به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا شناخته شده است. از ماه مارس 2022، پس از گلوله باران زاپوروژیه توسط اوکراین، این ایستگاه نیروگاه اتمی، توسط ارتش روسیه محافظت می شود. وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که این امر برای جلوگیری از نشت مواد هسته ای و رادیواکتیو ضروری است. ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران انرگودار، روستاهای اطراف و قلمرو نیروگاه هسته ای زاپوروژیه در مجاورت این شهر ادامه می دهد.
به گفته کارشناسان، مین ها در یک منطقه بسته قرار داشتند که پرسنل ایستگاه، به آنها دسترسی ندارند. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 24 ژوئیه در وین این موضوع را اطلاع داد. کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، مین های ضد نفر جهت دار را در حاشیه نیروگاه هسته ای زاپاروژیه کشف کردند.
به گفته گروسی، گروهی از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بازرسی از محل در 23 ژوئیه، چندین مین را مشاهده کردند که در منطقه حائل بین محیط داخلی و خارجی تاسیسات قرار داشتند. کارشناسان گزارش دادند که مین ها در یک منطقه بسته قرار داشتند که پرسنل ایستگاه، به آن ها دسترسی ندارند. هیچ مینی در محیط داخلی ایستگاه پیدا نشد.
گروسی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، گفته بود همانطور که قبلاً گزارش دادم، آژانس از موارد قبلی قرار دادن مین‌ها در خارج از محیط تأسیسات و همچنین در مکان‌های خاصی در داخل آن مطلع بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز