ایران در اوراسیا سد و نیروگاه برق آبی میسازد


ایران در اوراسیا سد و نیروگاه برق آبی میسازد

جمهوری اسلامی ایران اکنون پس از سال‌ها با اقدامات گسترده‌ای که در حوزه توسعه دانش و فناوری خود انجام داد اکنون به مرحله صادرات دانش فنی و مهندسی دست پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی ایران اکنون پس از سال‌ها با اقدامات گسترده‌ای که در حوزه توسعه دانش و فناوری خود انجام داد اکنون به مرحله صادرات دانش فنی و مهندسی دست پیدا کرده به زودی پروژه اوماویا پروژه چند منظوره جمهوری اسلامی ایران در کشور سریلانکا با هدف سدسازی تامین برق از طریق سد و آبرسانی به مناطق خشک این کشور از مناطق پربارش آن با حضور رئیس جمهور و وزیر نیروی این کشور در سریلانکا افتتاح می‌شود.
با افتتاح این پروژه جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش دانش فنی و مهندسی خود را به نمایش می‌گذارد و بسیاری از کشورهای همسایه درصدد هستند تا با همکاری جمهوری اسلامی ایران و بهره‌گیری از دانش فنی مهندسان این کشور، پروژه های جدیدی را در کشورهای خود کلید بزنند.
یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها انتقال برق و تبادل آن میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است، از آنجایی که دو کشور پیک مصرف متفاوتی دارند لذا در صورت تحقق این پروژه هر دو کشور ساعات خاموشی کم و یا صفری را تجربه می‌کنند.
مجتبی اکبری، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما به دنبال یک پروژه سنکرون میان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان هستیم.
مذاکرات این پروژه تقریبا به مراحل پایانی خود رسیده و اگر این پروژه اتفاق بیفتد بحث تبادل انرژی میان این سه کشور رخ می‌دهد و ما می‌توانیم تبادل برق را مشاهده کنیم".
وی افزود: "این تبادل میتواند چه با مازاد آنچه در برخی فصول داریم اتفاق بیوفتد و چه کمبودی که در فصل‌های دیگر سال برایمان به وجود می‌ آید را تامین کند".
رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به سفر فروردین ماه، وزیر انرژی ترکیه به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: "در این سفر درخواستی از مجموعه وزارت نیرو داشتند که بتوانیم در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و تبادل برق با کشورهایی که به عنوان کشورهای ترانزیتی می‌نامیم، همکاری داشته باشیم، مذاکرات این موضوع انجام شده و در ماه‌های آینده ارائه میشود".
در ادامه محمد حیدری، مدیر عامل مجموعه ی فراب که پیمانکار پروژه ی اوما اویا هستند گفت: "جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان نیز سد و نیروگاهی برق آبی با ظرفیت ۲۲۰ مگاوات ساخته که اکنون در حال بهره برداری است، در ازبکستان نیز مطالعات و بررسی‌ هایی برای اجرای یک پروژه چند منظوره توسط مهندسان ایرانی انجام شده که امیدواریم به زودی شاهد آغاز آن باشیم".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول