کارشناسان: آمریکا تلاش خواهد کرد اسرائیل را از پاسخگویی به حمله ایران منصرف کند


کارشناسان: آمریکا تلاش خواهد کرد اسرائیل را از پاسخگویی به حمله ایران منصرف کند

کارشناسان به اسپوتنیک گفتند که ایالات متحده آمریکا احتمالا تلاش خواهد کرد اسرائیل را از پاسخگویی به حمله اخیر ایران در مقیاس مشابه منصرف کند، زیرا می خواهد از تشدید بیشتر تنش در منطقه جلوگیری کند که از جمله به دلیل هزینه های احتمالی و نگرانی از مسدود شدن تنگه هرمز توسط تهران است.

از جمله سرجا تریفکوویچ، ویراستار سیاست خارجی مجله Chronicles: A Magazine of American Culture می‌گوید:"ایالات متحده خواهان تشدید تنش نیست زیرا ممکن است در مقطعی به واکنش ایران با مسدود کردن تنگه هرمز با مین و موشک های زمینی منجر شود. ایران می تواند این کار را انجام دهد - ما دیدیم که شرکای بسیار ضعیف تر آنها در یمن چگونه توانسته اند در واقع دریای سرخ را مسدود کنند و این به معنای واقعی کلمه پیامدهای فاجعه‌باری برای اقتصاد جهانی خواهد داشت، زیرا هیچ مسیر جایگزینی برای نفت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت وجود ندارد.
به عقیده وی، مشارکت اجتناب‌ناپذیر آمریکا در درگیری فرضی متحد نزدیکش اسرائیل و ایران نیز "بوسه مرگ" برای کمپین انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر خواهد بود.
تریفکوویچ احتمال داد که هدف اسرائیل از حمله به کنسولگری ایران در دمشق، برانگیختن واکنش شدید ایران به منظور منحرف کردن توجه از وضعیت نوار غزه و جلب همدردی بقیه جهانیان است. این کارشناس گفت: تهران معتقد است که باید اقدامات تلافی جویانه برای حفظ اعتبار خود در جهان اسلام و به ویژه در میان متحدانش از جمله گروه های شیعه در عراق، دولت سوریه، حوثی های یمن و جنبش حزب الله لبنان انجام دهد.
وی افزود که ایران نمی‌خواهد چنان جنگی گسترده‌تر را برانگیزد که به آن آسیب جدی وارد کند، و بنابراین "با دقت پاسخ خود را تنظیم کرده است" تا تصور یک "قدرت جسور و قاطع" را ایجاد کند، اما هواپیماهای بدون سرنشین را به چنان تعداد زیادی به پرواز در نیاورد که بتوانند پدافند هوایی اسرائیل را درهم بشکند. به گفته این کارشناس، اگرچه اسرائیل اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد، اما فشار ایالات متحده "آنها را مجبور می کند تا آنها را برای جلوگیری از تشدید کنترل نشده تنش تنظیم کنند."
طارق احمد، عضو دفتر سیاسی حزب ناسیونال سوسیالیست سوریه نیز معتقد است که دولت کنونی آمریکا علاقه ای به خارج شدن از کنترل درگیری ندارد.
وی گفت: "من فکر نمی کنم به دلایل زیادی به سمت یک تنش بزرگ پیش برویم: تشدید بیشتر به معنای جنگ بین دو کشور است و تصمیم گیری در اینباره بر عهده نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو نیست. من معتقدم بایدن در اینباره تصمیم خواهد گرفت. بایدن در حال حاضر نمی تواند اجازه یک جنگ تمام عیار در ایران را به خود بدهد. واشنگتن این بار اجازه نخواهد داد که نتانیاهو واکنش بیش از حد شدید نشان دهد. واکنش اسرائیل معتدل خواهد بود".
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پاسخ به انهدام کنسولگری ایران در سوریه در ابتدای ماه توسط هواپیماهای اسرائیلی، بامداد 14 آوریل به خاک اسرائیل حمله کرد. به گفته منابع مختلف، این حمله با صدها موشک و هواپیماهای بدون سرنشین از جمله پهپادهای کامیکادزه شاهد، موشک های ابرصوت فتاح و فتاح-2 صورت گرفت. شبکه تلویزیونی دولتی ایران پرس تی وی گزارش داد که تمامی موشک های ابرصوت به اهداف خود رسیده اند.
به گفته ارتش اسرائیل، ایران در مجموع بیش از 300 مهمات و پهپاد از جمله حدود 170 پهپاد، بیش از 30 موشک کروز و بیش از 120 موشک بالستیک پرتاب کرده است. در عین حال، اسرائیل اعلام می کند که تنها "چند موشک" به این کشور رسیده و "خسارات جزئی" وارد کرده است.
محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: تهران عملیات "وعده صادق" را به پایان رسانده و قصد ادامه آن را ندارد، اما اگر اسرائیل تدابیری اتخاذ کند، عملیات بعدی ایران بزرگتر از عملیات قبلی خواهد بود.
بنی گانتز، وزیر اسرائیل گفت که این کشور قصد دارد ائتلاف منطقه ای علیه تهدید ایران ایجاد کند و در زمان مناسب و به شیوه مناسب به این حمله پاسخ دهد. انتظار می رود که دولت اسرائیل در آینده نزدیک در مورد اقدامات بعدی تصمیم گیری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها