سایه جنگ در بازار خریدار ندارد


سایه جنگ در بازار خریدار ندارد

بعد از چند روز پرالتهاب و پس از حمله موشکی تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی، نبض بازارها ثبات و آرامش را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، بعد از حمله مقتدرانه موشکی وپهپادی به رژیم صهیونیستی، برخی منتظر طغیان قیمت ارز و ناآرامی بازارها بودند، اما در عمل نه‌تنها هیچ‌کدام از بازارها در شرایط به‌اصطلاح جنگی قرار نگرفتند، بلکه اوضاع در بازارهای مختلف آرام است؛ از بازار ارز و طلا گرفته تا بازار اقلام معیشتی مردم؛ به‌ویژه که اثرات هراس و ترس از جنگ از معادلات بازار حذف شده است.

گوشت قرمز در وضعیت سفید

در سایه نزولی شدن قیمت دلار، بازارها در آرامش به ‌سرمی‌برند، اما اوضاع در بازار گوشت قرمز به طرز عجیبی اصلاً به تحولات ارز و فضاهای هیجانی کاری ندارد!

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام، با بیان اینکه اوضاع بازار گوشت برعکس بسیاری از بازارهاست، می‌گوید: عرضه گوشت در بازار به ‌شدت بالاست و به ‌واسطه افزایش قابل‌توجه موجودی دام زنده، صف کشتار دام هم با ازدحام روبه‌روست؛ به‌گونه‌ای که قیمت گوشت حتی نزولی بود. پوریان می‌افزاید: واردات گوشت در اواخر سال گذشته موجب اشباع بازار و کاهش کشتار دام شده و کشور با مازاد دام مواجه است.

سایه جنگ در بازار خریدار ندارد

بر اساس نرخ‌های ارائه شده از سوی رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام، قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم گوشت بره در ابتدای هفته جاری ۵۵۰ هزار تومان بوده که تا دیروز با ۲۰ هزار تومان کاهش به ۵۳۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار خرده‌فروشی ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

سبقت عرضه مرغ از تقاضا

در بازار مرغ مانند بازار گوشت قرمز روند قیمت‌ها نزولی است و به‌دلیل وضعیت مساعد تولید و رشد عرضه، بازار با کم و کاستی مواجه نیست.

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، جوجه‌ریزی و تولید بی‌سابقه مرغ را در ماه‌های اخیر دلیل حال خوب بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: در ۴ ماهه پایانی سال گذشته ماهانه ۱۴۴ تا ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که در تاریخ صنعت مرغ ایران بی‌سابقه است و حالا صنعت مرغ برای جبران مازاد تولید نیازمند این است که ذخایر مرغ شرکت پشتیبانی از محل تولید داخلی تأمین شود و بخشی از گوشت مرغ مازاد کشور به صادرات اختصاص یابد.

سایه جنگ در بازار خریدار ندارد

نکته جالبی که ابراهیمی درباره شرایط مساعد بازار گوشت مرغ می‌گوید این است که این آرامش، بدون قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت مصوب بوده است.

او قیمت تمام ‌شده هر کیلوگرم مرغ زنده را ۶۴ هزار تومان اعلام می‌کند که در بازار ۵۳ تا ۵۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و عملاً به تولیدکنندگان خسارت می‌زند. ازاین‌رو برای جلوگیری از دلسردی واحدهای تولیدی و کاهش تولید در آینده، باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود تا از مسیر خرید تضمینی و صادرات، منافع تولیدکنندگان نیز محقق شود.

قیمت مواد غذایی در محدوده مجاز

در بازار کالاهای اساسی هم ردی از تنش‌های ارزی یا سایه جنگ روی قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با همشهری، با تأکید بر وضعیت مساعد تأمین، توزیع و عرضه مواد غذایی و کالاهای اساسی در کل کشور، می‌گوید: بعد از مهار نوسانات قیمتی در دوره تعطیلات نوروزی که به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و توقف نسبی توزیع کالاهای وارداتی رخ داده بود، بازار در آرامش به سر می‌برد و اتحادیه بنکداران مواد غذایی در کنار چند دستگاه متولی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات و سازمان حمایت در حال نظارت مستمر بر بازار هستند.

کنگری تنها تغییر و تحول در بازار مواد غذایی را اعمال افزایش مجوزدار قیمت برای کالاهایی عنوان می‌کند که به‌دلیل افزایش دستمزد و سایر هزینه‌های تولید، توزیع و عرضه طبق روال هر سال با اندکی با رشد قیمت مواجه خواهند شد.

او می‌گوید: کالاهای وارداتی همچنان با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود و افزایش قیمتی از محل واردات به آنها تعلق نمی‌گیرد و در بخش کالاهای تولید داخل نیز هیچ افزایش قیمتی بدون مجوز اعمال نخواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج