آب و هوای شیراز و بهترین زمان برای سفر


آب و هوای شیراز و بهترین زمان برای سفر

کمتر کسی پیدا می‌شود که با شنیدن نام شیراز دلتنگ این شهر اصیل و پررنگ‌ولعاب نشود. این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که بهترین زمان سفر به شیراز اردیبهشت است؛ ماهی که این شهر شکل‌وشمایل بهشت روی زمین را پیدا می‌کند....

کمتر کسی پیدا می‌شود که با شنیدن نام شیراز دلتنگ این شهر اصیل و پررنگ‌ولعاب نشود. این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که بهترین زمان سفر به شیراز اردیبهشت است؛ ماهی که این شهر شکل‌وشمایل بهشت روی زمین را پیدا می‌کند. بااین‌حال زیبایی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شیراز محدود به فصل بهارش نمی‌شود. شما می‌توانید در هر زمانی از سال با خرید بلیط هواپیما تهران شیراز به این شهر تاریخی سفر کنید و از هوای خوش آن لذت ببرید؛ اما اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتری از آب و هوای شیراز آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آب و هوای شیراز و بهترین زمان برای سفر

آب و هوای شیراز در طول سال

اگر بخواهیم به طور دقیق از آب و هوا و بهترین زمان سفر به شیراز برایتان بگوییم، باید ابتدا به موقعیت جغرافیایی آن اشاره کنیم. شیراز شهری زیبا در منطقه کوهستانی زاگرس است که از سمت شمال و غرب در محاصره رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و از سمت جنوب و شرق به دشت‌ راه پیدا می‌کند. این موقعیت جغرافیایی خاص آب و هوایی کاملا معتدل را برای شیراز رقم زده است.
سردترین روزهای شیراز به دی ماه تعلق دارد که دمای هوا به طرز عجیبی کاهش پیدا می‌کند. در مقابل، گرم‌ترین ایام شیراز هم در تیرماه تجربه می‌شود که دمای هوا گاه به ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در ادامه آب و هوای شیراز را در فصول مختلف سال بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آب و هوای شیراز در بهار

ما که تصویری از بهشتی آسمانی خدا در ذهن نداریم؛ اما بی‌تردید شیراز در فصل بهار همان قطعه بهشت روی زمین است که هوش از سر هر مسافر و گردشگری می‌برد. آب و هوای شیراز در ایام عید و به ویژه در فصل بهار نیز سهم پررنگی در جذابیت بیشتر این شهر دارد. وزش نسیم خنک و ملایم در تلاقی با رایحه خوشِ بهارنارنج در فصل بهار فضای کوچه‌پس‌کوچه‌های شیراز را بسیار روح‌نواز و دلپذیر می‌کند.
بدون شک اردیبهشت را می‌توان از بهترین ماه‌ها برای حظ کامل از آب‌وهوای بهاری شیراز دانست. البته که آب و هوای شیراز در فروردین نیز بسیار دلپذیر و خنک است. میانگین دما در این فصل به حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با این تفاسیر، بهترین زمان سفر به شیراز را می‌توان فصل بهار دانست. البته همین موضوع هم باعث می‌شود که این شهر در بهار میزبان هزاران هزار گردشگری باشد که به عشق دیدن جاهای دیدنی شیراز و زیباترین قاب طبیعت خدا راهی فارس شده‌اند.

آب و هوای شیراز در تابستان

اگر میانه خوبی با گرما ندارید، احتمالا فصل تابستان بهترین زمان مسافرت به شیراز نخواهد بود. در این فصل از سال شیراز آب و هوایی گرم و خشک به خود می‌گیرد و بارندگی در آن به صفر می‌رسد. میانگین دمای هوای شیراز در فصل تابستان ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. ناگفته نماند که همین گرمی هوا هم بهانه‌ای می‌شود تا شیراز در فصل تابستان فضایی خلوت‌تر و آرام‌تر پیدا کند.

آب و هوای شیراز در پاییز

بعد از بهار، این پاییز شیراز است که دل و دین گردشگران را یکجا به یغما می‌برد. درست است که در این فصل خبری از سرمستی کوچه‌ها و سرسبزی دشت‌ها نیست؛ اما در عوض این جادوی رنگ در گوشه‌وکنار شهر شیراز است که شما را حسابی سر ذوق می‌آورد. هوای دلپذیر و بارانی با میانگین دمایی که از ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود، از مهم‌ترین دلایلی است که پاییز را به بهترین زمان سفر به شیراز تبدیل کرده است.

آب و هوای شیراز و بهترین زمان برای سفر

آب و هوای شیراز در پاییز

آب و هوای شیراز در زمستان

زمستان شیراز نیز از نظر جذابیت چیزی از بهار و پاییزش کم ندارد. اگر با سرمای سوزناک مشکلی ندارید، زمستان شیراز هم می‌تواند برای شما دلچسب و خاطره‌انگیز باشد. در این فصل با بیشترین چیزی که ملاقات خواهید کرد، بارندگی‌های پی‌درپی و جلوه زیبای گل نرگس است که نمای شهر را حسابی دلنشین و رویایی می‌کند. میانگین دمای شیراز در زمستان چیزی حدود ۵ درجه سانتی‌گراد است. همان‌طور که گفته شد دی‌ماه سردترین ماه سال در شیراز است. این در حالی است که سوز و سرمای آب و هوای شیراز در بهمن ماه و اسفندماه کمی کاهش پیدا می‌کند.

بهترین فصل برای سفر به شیراز

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده‌اید، باید دانسته باشید که بهترین زمان سفر به شیراز همان بهار است. البته ناگفته نماند که شیراز در تمام فصل‌های خدا قشنگی‌های خاص خودش را دارد. در بهار این رایحه خوش شکوفه‌های نارنج است که هر رهگذری را مدهوش می‌کند؛ در تابستان قدم‌زدن در باغ دلگشاست که هر گردشگری را به وجد می‌آورد؛ در پاییز ایستادن زیر بارش نور و رنگ در مسجد نصیرالملک است که روح هر مسافری را جلا می‌بخشد و در نهایت، در زمستان ملاقات‌کردن با فلامینگوهای مهاجر در دشت سپیدرنگ مهارلو است که شما را شیفته این شهر می‌کند.
با این مقدمه کوتاه قصد داریم به شما بگوییم که تمام فصول سال بهترین زمان سفر به شیراز هستند. بااین‌حال اینکه کدام یک از فصل‌ها برای شما جذابیت بیشتری دارد، کاملا بستگی به روحیات و سلایق‌تان دارد. برای برخی آرامش و خلوتی شیراز بیش از هر چیزی مهم است. طبیعتا برای این گروه از افراد تابستان و زمستان بهترین زمان رفتن به شیراز خواهد بود. در مقابل، گروهی دیگر ترجیح می‌دهند شیراز را با زیباترین قابش ملاقات کنند که به این دسته از افراد بهار و پاییز را پیشنهاد می‌کنیم.

ارزانترین زمان سفر به شیراز

ارزان و گران‌بودن یک سفر را تعداد حضور گردشگر در آن شهر تعیین می‌کند. شیراز به واسطه داشتن آب و هوایی معتدل در ماه‌هایی نظیر فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر مملو از هزاران گردشگر از سراسر دنیاست. بنابراین هزینه‌هایی از قبیل رزرو هتل و قیمت بلیط هواپیما شیراز تهران تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب اگر به دنبال سفری ارزان به شیراز هستید، بهتر است که زمان سفر به این شهر را به ایام و فصول خلوت‌تر سال موکول کنید. در میان تمام‌ ماه‌ها و فصول مختلف سال، زمستان خلوت‌ترین و درعین‌حال بهترین زمان مسافرت به شیراز از نظر اقتصادی است.

بهترین زمان سفر به شیراز برای شرکت در فستیوال های ملی و محلی

اگر می‌خواهید از بهترین وقت سفر به شیراز بیشتر بدانید، بد نیست نگاهی به جشنواره‌های محلی این شهر بیندازیم. شیراز مهد ادب و تاریخ چندین هزارسالۀ ایران است. همین جایگاه والا و ارزشمند تاریخی و هنری شرایطی فراهم کرده تا هر سال شاهد برپایی جشنواره‌ها و فستیوال‌های متعددی در این شهر زیبا باشیم. اگر می‌خواهید یکی از شرکت‌کنندگان این جشنواره‌ها باشید، بهتر است که زمان سفر به شیراز را با برگزاری فستیوال‌های محلی و ملی‌اش تطبیق دهید.

عروسی درخت نارنج در ابتدای بهار

نماد زیبای شهر شیراز بهارنارنجش است که عطر و رایحه خوش آن فضای هر کوچه‌ای را تلطیف و روح‌نواز می‌کند. در ابتدای فصل بهار، مردم خوش‌ذوق شیراز راهی کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌شوند تا برای درختان کم‌بار نارنج بساط عروسی برپا کنند. این مراسم ریشه در یک باور قدیمی و سنتی دارد که معتقد است اگر برای درخت کم‌محصول نارنج مراسم عروسی برگزار شود، قطعا آن درخت بارور و پرمحصول خواهد شد. این مراسم با انداختن تور روی شاخه درخت نارنج، خواندن اشعار زیبای شیرازی و پاشیدن نقل و شکرپنیر انجام می‌گیرد.

آب و هوای شیراز و بهترین زمان برای سفر

فصل بهار؛ بهترین فصل سفر به شیراز

بزرگداشت شهر شیراز در اردیبهشت ماه

یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های مهم و بزرگ شیراز که حضور در آن را نباید به هیچ قیمتی از دست داد، جشنواره بزرگداشت شهر شیراز است. حتما می‌دانید که در تقویم ما ایرانی‌ها ۱۵ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز شیراز معرفی شده است. در این روز از سال شیراز قابی کامل از آداب‌ورسوم، غذاهای محلی، صنایع دستی، آثار هنری و سنت‌های قدیمی و دیرینه خود را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهد. این جشنواره که گاهی تا پایان اردیبهشت‌ماه هم ادامه دارد، بهترین فرصت برای گردشگرانی است که می‌خواهند با زیروبم شیراز و جذابیت‌های نهفته در آن آشنایی کامل پیدا کنند.

چهارشنبه سوری و رفتن به حوض ماهی در فصل زمستان

زمستان نیز می‌توان بهترین زمان سفر به شیراز باشد اگر خودتان را به مراسم متفاوت چهارشنبه‌سوری آن برسانید. این مراسم که در شیراز با نام حوض ماهی شناخته می‌شود، از دیگر جشنواره‌های محلی این شهر است. در این جشنواره مردم شیراز در چهارشنبه آخر هر سال راهی حوضی در ضلع غربی آرامگاه سعدی می‌شوند و با هدف یافتن تندرستی بیشتر در سال جدید قدم در حوض می‌گذارند. شستن سر و صورت با جامی برنجی در حوض از جمله کارهایی است که اهالی شیراز در این مراسم انجام می‌دهند.

خرید بلیط هواپیما شیراز با ارزانترین قیمت از تریپ

سپاس‌گزاریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. حالا دیگر می‌دانید چه فصلی را برای سفر خود به شهر حافظ و سعدی انتخاب کنید؛ فقط در نظر داشته باشید که با وجود نسبی بودن قیمت بلیط هواپیما، آژانس گردشگری تریپ همیشه بهترین و درعین‌حال ارزانترین پروازها را به گردشگران ایرانی ارائه می‌کند.
نزدیک به دو دهه همکاری با خطوط هواپیمایی و آژانس‌های گردشگری ایرانی و خارجی، این فرصت را برای تریپ مهیا کرده تا بهترین تورهای خارجی را برگزار کرده و بهترین قیمت بلیط هواپیما را ارائه کند. کسب اعتماد شما گردشگران عزیز افتخاری است که به پاس چندین سال تلاشمان به آن دست یافته‌ایم. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت www.trip.ir مسیر پروازی خود را مشخص کرده و برای هر مقصدی که در نظر دارید، بلیط تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا آگاهی از شرایط کنسلی بلیط با شماره‌تلفن ۰۲۱۷۵۱۳۴۰۰۰ تماس بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی بهاره رهنما از اکسسوری عجیب ولی شیک صورتش/ خیلی شبیه عینکه ولی شیشه نداره!+عکس