مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!


شرکت CATL به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده باتری دنیا می‌گوید باتری‌های حالت‌جامد ایمن نیستند. بسیاری از کارشناسان تکنولوژی باتری حالت‌جامد را یک پیشرفت مهم درباره خودروهای برقی می‌دانند چراکه این باتری‌ها باعث کاهش وزن خودرو، افزایش تراکم...

شرکت CATL به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده باتری دنیا می‌گوید باتری‌های حالت‌جامد ایمن نیستند.

مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

بسیاری از کارشناسان تکنولوژی باتری حالت‌جامد را یک پیشرفت مهم درباره خودروهای برقی می‌دانند چراکه این باتری‌ها باعث کاهش وزن خودرو، افزایش تراکم انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید می‌شوند و نتیجه نهایی نیز تولید محصولاتی با شعاع حرکتی بیشتر، زمان شارژ کمتر و همچنین ایمنی بالاتر است؛ اما مؤسس و مدیرعامل بزرگ‌ترین تولید کننده باتری دنیا یعنی شرکت CATL اظهاراتی مهم درباره این تکنولوژی داشته و گفته که باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

CATL که مخفف عبارت Contemporary Amperex Technology Company Limited شرکتی چینی است که در زمینه تأمین باتری خودروهای برقی کمپانی‌هایی همچون بی ام و، تسلا، هیوندای، پورشه و فورد فعالیت می‌کند. در حقیقت CATL هم‌اکنون حدود ۳۶ درصد از کل باتری خودروهای برقی دنیا را تأمین می‌کند و سهم آن از بازار بیش از دو برابر نزدیک‌ترین رقیبش یعنی بی وای دی (سهم ۱۵.۸ درصد) است. دکتر روبین زنگ مدیرعامل CATL که به عنوان پادشاه باتری دنیا شناخته می‌شود هشدار داده تکنولوژی باتری حالت‌جامد به اندازه‌ای که گفته می‌شود قابل‌اعتنا نیست. زنگ در مصاحبه با فاینشنال تایمز می‌گوید CATL ده سال روی باتری‌های حالت‌جامد سرمایه‌گذاری کرده و علیرغم این موضوع هنوز هم شاهد تجاری‌سازی آن نیست. او می‌گوید:

من هر ماه فعالیت شرکت‌های مختلف روی این تکنولوژی را می‌بینم و می‌دانم که از نظر پیشرفت در چه مرحله‌ای هستند و باید بگویم چنین چیزهایی هنوز هم یک نمایش به نظر می‌رسند.

مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

مشکل بزرگ باتری‌های حالت‌جامد از نظر مدیرعامل CATL نیاز به نوع کاملاً جدیدی از مواد شیمیایی است، موادی که از فلز لیتیوم خالص برای الکترود آند استفاده می‌کند؛ اما این موضوع مشکلات بیشتری را در پی دارد زیرا چنین موادی باید تحت‌فشار بالا باشند که خطر انفجار باتری در زمان شارژ را در پی دارد. همچنین لیتیوم این باتری‌ها درصورتی‌که قاب آن در تصادف سوراخ شود با اکسیژن واکنش خواهد داد و شاید باعث آزاد شدن لیتیوم هیدروکسید شود که سمی است و می‌تواند باعث آسیب دیدن افراد شود. زنگ می‌گوید به دلیل مشکلات ناشی از فشار بالای باتری نمی‌توان سیکل‌های شارژ و دشارژ زیادی را برای باتری‌های حالت‌جامد متصور بود. او می‌پرسد:

با این تفاسیر شما چگونه می‌خواهید این تکنولوژی را به‌صورت تجاری تولید کنید؟

مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

اما این سخنان به معنی ضدیت زنگ با باتری‌های حالت‌جامد نیست بلکه برعکس او کاملاً از این تکنولوژی حمایت می‌کند اما درعین‌حال هشدار می‌دهد که نباید خیلی روی تجاری‌سازی باتری‌های حالت‌جامد حساب باز کرد. مدیرعامل CATL تنها فردی نیست که چنین تفکراتی دارد زیرا متخصصان شرکت استوردات نیز قبلاً گفته‌اند هنوز چندین سال با پیشرفت و تجاری‌سازی این تکنولوژی فاصله داریم.

مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

زنگ معتقد است بجای توسعه باتری حالت‌جامد می‌توانیم قدم بزرگ بعدی را با باتری سدیم یون برداریم. این باتری‌ها که با تکنولوژی نیمه جامد شناخته می‌شوند توسط CATL نیز توسعه یافته‌اند. او می‌گوید مواد شیمیایی این باتری‌ها می‌تواند شعاع حرکتی را دو برابر کند و درعین‌حال هزینه‌های تولید کمتری داشته باشد و مشکلات باتری‌های حالت‌جامد را مرتفع نماید. این اولین باری نیست که تکنولوژی باتری نیمه جامد مطرح می‌شود زیرا استلانتیس نیز قبلاً به احتمال تولید چنین باتری‌هایی برای کاهش وزن و بهبود شعاع حرکتی محصولاتش اشاره کرده بود. هدف استلانتیس نصف کردن وزن باتری‌ها در مقایسه با تکنولوژی کنونی است که می‌تواند تأثیر زیادی روی خودروهایی همچون جیپ ریکان و واگونیر S بگذارد.

مدیرعامل CATL: باتری‌های حالت‌جامد غیرکاربردی و ناایمن هستند!

اما به نظر می‌رسد برخی برندهای مشهور نظراتی مخالف مدیرعامل CATL دارند. تویوتا که از نظر افراد زیادی دیر وارد عرصه رقابت خودروهای برقی شده بیش از یک دهه است پیشتاز توسعه باتری‌های حالت‌جامد به شمار می‌رود و بیش از ۱۳۰۰ اختراع مربوط به این تکنولوژی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است. تویوتا سال قبل اعلام کرد باتری‌های حالت‌جامد می‌توانند سال ۲۰۲۷ راهی بازار شوند. این باتری‌ها با یک‌بار شارژ شعاع حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری را فراهم خواهند ساخت و زمان شارژ ۱۰ دقیقه‌ای خواهند داشت؛ اما حتی تویوتا نیز هشدار می‌دهد که تیراژ تولید باتری‌های حالت‌جامد محدود خواهد بود و تولید انبوه آن شاید از سال ۲۰۳۰ شروع شود. از دیگر خودروسازانی که مشغول توسعه باتری حالت‌جامد هستند می‌توان به بی ام و، نیسان، هوندا، فولکس‌واگن و فورد اشاره کرد. اگرچه غیرممکن تا زمانی که محقق نشده غیرممکن به نظر می‌رسد اما دکتر زنگ چیزهایی را درباره باتری خودروهای برقی می‌داند که بسیاری از کارشناسان مطلع نیستند و گفته‌ها و عقاید او اعتبار زیادی بین فعالان دنیای خودرو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی