فرانسه خریدار عمده و اول گاز روسیه در میان کشورهای اروپایی شده است


فرانسه خریدار عمده و اول گاز روسیه در میان کشورهای اروپایی شده است

بر اساس محاسبات انجام شده بر اساس آمار اروپایی، فرانسه در ماه فوریه خریدار اول گاز روسیه در میان کشورهای اروپایی شده و جای مجارستان را از این لحاظ گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، در این ماه فرانسه 322.3 میلیون یورو گاز طبیعی مایع از روسیه خریداری کرد که 10 درصد بیشتر از ماه قبل است. در نتیجه، این کشور واردکننده اول گاز روسیه به اتحادیه اروپا شده است - وضعیتی که آخرین بار در نوامبر 2023 مشاهده شد.
مجارستان که گاز خط لوله را خریداری می کند، در دسامبر سال گذشته به کشور پیشتاز از لحاظ واردات گاز روسیه تبدیل شد. با این حال، در ماه فوریه واردات خود را یک سوم کاهش داده، به 210 میلیون یورو رساند و به رتبه دوم سقوط کرد. اسپانیا با واردات گاز طبیعی مایع به ارزش 118.3 میلیون یورو در رتبه سوم از این لحاظ قرار دارد.
یونان در ماه فوریه خرید گاز خود از روسیه را به بیشترین میزان - 7.8 برابر افزایش داده آنرا به 110.4 میلیون یورو رساند. فنلاند و سوئد خریدهای گاز خود از روسیه را دو برابر کرده و به ترتیب به 6.6 و 4.7 میلیون یورو رسانده اند.
در مجموع، اتحادیه اروپا در پایان زمستان 1.1 میلیارد یورو گاز از روسیه خریداری کرد که از این میزان 619.4 میلیون گاز مایع و 493.3 میلیون آن گاز خط لوله بود.
بر اساس گزارش یورواستات، کشورهای اتحادیه اروپا بیش از نیمی از صادرات گاز مایع روسیه را در سال گذشته خریداری کردند. مقام اول فرانسه، دوم اسپانیا با 1.8 میلیارد یورو هزینه در این زمینه و سوم فرانسه (1.5 میلیارد یورو) قرار گرفت. پس از آنها بلژیک با 1.36 میلیارد یورو قرار دارد.
بازار اروپا از لحاظ تاریخی بازار اصلی تولیدکنندگان گاز روسیه بوده است. در گذشته صادرات آنجا به 150 میلیارد مترمکعب و حتی بیشتر می رسید، اما در سال 2022 این رقم پس از نابودی خط لوله های نورد استریم و تحریم های ضدروسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در پایان سال 2022، عرضه گاز توسط شرکت روسی گازپروم به کشورهای خارج از اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع تقریباً 85 میلیارد متر مکعب کاهش یافت و به 100.9 میلیارد رسید. تقریباً تمام این کاهش در اتحادیه اروپا اتفاق افتاده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی