هزینه نگهداری هر فرد اوتیسم ماهانه 15 میلیون تومان است / یارانه پرداختی بهزیستی بسیار اندک است


هزینه نگهداری هر فرد اوتیسم ماهانه 15 میلیون تومان است / یارانه پرداختی بهزیستی بسیار اندک است

سعیده صالح غفاری می‌گوید: در حال حاضر هزینه ماهانه نگهداری از یک فرد اوتیسم ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است. این در حالی است که برخی خانواده‌ها حتی حقوق دریافتی‌شان به این رقم نمی‌رسد

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد در جامعه علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی، تامین هزینه‌های درمان عزیزانشان است. بسیاری از افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند با مشکلات زیادی برای تهیه دارو، تامین هزینه‌های درمان و فراهم آوردن شرایط مراقبت‌های ویژه مواجه‌اند.

در واقع یکی از مشکلاتی که در جامعه ما نادیده گرفته شده است و البته وزارت بهداشت و درمان نیز تاکنون چاره‌ای برای آن نیاندیشیده، ترک کردن چرخه درمان از سوی بیمارانی است که دیگر توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارد. آنها درمان را ترک می‌کنند و در گوشه‌ای به انتظار مرگ می‌نشینند. اما در این بین هستند خانواده‌هایی که حاضرند تمامی دارایی خود را بدهند تا از عضو بیمار خانواده‌شان مراقبت کنند. یکی از بیماری‌هایی که نگهداری از مبتلایان به آن هزینه بالایی دارد، «اوتیسم» است. در حال حاضر بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای مرتبط بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد مبتلا به اوتیسم در کشور زندگی می‌کنند.

هزینه بالا نگهداری از بیماران اوتیسم

مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران در این زمینه به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: متاسفانه تورم در این مورد هم وجود دارد و بسیاری از خانواده‌ها دیگر توان تامین هزینه‌های نگهداری از بیماران اوتیسم خود را ندارند. این مشکلات وقتی بیشتر می‌شود که یک خانواده بیش از یک کودک مبتلا به اوتیسم داشته باشد.

سعیده صالح غفاری می‌افزاید: در حال حاضر هزینه ماهانه نگهداری از یک فرد اوتیسم ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است. این در حالی است که برخی خانواده‌ها حتی حقوق دریافتی‌شان به این رقم نمی‌رسد و به همین دلیل نمی‌توانند از امکانات لازم برای نگهداری عضو مبتلا به اوتیسم در خانواده خود بهره‌مند شوند.

او می‌گوید: وضعیت در بین خانواده‌هایی که کودکان زیر ۱۰ سال مبتلا به اوتیسم دارند، بدتر است. متاسفانه ما هم در زمینه ارایه امکانات مشکل داریم و هم در زمینه ارایه آموزش به کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند. بارها و بارها از وزارت آموزش و پرورش درباره راه‌اندازی مراکزی برای آموزش این کودکان درخواست داده‌ایم اما هنوز پاسخ عملی دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل انجمن اوتیسم در ادامه می‌گوید: این کودکان برای دریافت آموزش نیازمند مربی‌هایی هستند که با این بیماری آشنایی کامل داشته باشند و بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. حضور کودکان مبتلا به اوتیسم در مدارس عادی باعث می‌شود که آنها منزوی‌تر و گوشه‌گیرتر شوند چرا که در برخورد با کودکان عادی مورد تمسخر و اذیت و آزار قرار می‌گیرند و این از نظر روانی تاثیر بسیار بدی روی آنها دارد.

بیمه‌ها قرارداد نمی‌بندند

سعیده صالح غفاری در پاسخ به این سوال که آیا بیماران اوتیسم مشمول بیمه‌های درمانی هستند یا نه، می‌گوید: متاسفانه بسیاری از کلینیک‌های توانبخشی حاضر به همکاری و بستن قرارداد با بیمه به دلایلی که از سوی خودشان مطرح می‌شود، نیستند. این مراکز می‌گویند که وجهی که ما از بیمه‌ها باید دریافت کنیم به موقع به از سوی بیمه پرداخت نمی‌شود. از سوی دیگر یارانه‌ای که از سازمان بهزیستی به مراکز نگهداری روزانه و شبانه داده می‌شود، بسیار اندک است. در حالی که تعداد این مراکز بسیار اندک است اما باز هم برای تامین هزینه‌های خود مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند.

او می‌افزاید: به طور مثال ماهیانه ۱۷ میلیون تومان برای نگهداری یک فرد بزرگسال اوتیسیم از طرف مراکز هزینه می‌شود در صورتی که یارانه‌ای که بهزیستی به این مراکز پرداخت می‌کند بین ۴.۵ تا ۵ میلیون در ماه است و مابه‌التفاوت این هزینه را نه این مراکز می‌توانند پرداخت کنند و نه خانواده‌ها.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل