ویلچر و خرید ویلچر خوب و استاندارد


ویلچر و خرید ویلچر خوب و استاندارد

استفاده از برخی تجهیزات پزشکی در راستای بهبود عملکرد حرکتی افراد ناتوان یا کم‌توان جسمی، مزایای بسیاری برای آن‌ها دارد. پیشرفت تکنولوژی حتی برای افرادی که محدودیت جسمی حرکتی دارند نیز،...

استفاده از برخی تجهیزات پزشکی در راستای بهبود عملکرد حرکتی افراد ناتوان یا کم‌توان جسمی، مزایای بسیاری برای آن‌ها دارد. پیشرفت تکنولوژی حتی برای افرادی که محدودیت جسمی حرکتی دارند نیز، دستاوردهای قابل‌توجهی دارد. طراحی برخی از تجهیزات مانند ویلچر با قابلیت‌ها و امکانات مختلف این امکان را برای افراد کم‌توان فراهم ساخته که بتوانند برای حرکت از کمک دیگران بی‌نیاز شده و با اعتمادبه‌نفس بیشتری وارد جامعه شوند.

ویلچر یک تجهیز حرکتی است که در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شود و عملکرد مبتکرانه و خلاقانه آن بسیاری از نیازهای فردی افرادی که محدودیت حرکتی دارند را مرتفع می‌سازد. خرید این وسیله حرکتی یک تصمیم عاقلانه در راستای افزایش عملکرد بهینه کاربران آن است؛ اما به همان اندازه نیز این خرید می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد؛ چون باید به فاکتورهای متعددی هنگام خرید توجه کنید. با ما همراه باشید تا راهنمای خرید ویلچر را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت خرید ویلچر مناسب

دلایل متعددی برای استفاده از این وسیله وجود دارد. ممکن است بسیاری از افراد به‌خاطر کهولت سن، فلج مغزی، آسیب نخاعی، ناتوانی‌های جسمی مادرزادی و دلایل متعدد دیگر به استفاده از این وسیله نیاز پیدا کنند. برخی از افراد تنها در یک بازه زمانی مشخص و به‌صورت موقت به استفاده از این نوع صندلی‌های چرخ‌دار نیاز پیدا می‌کنند؛ اما ممکن است بسیاری از افراد به‌دلیل ناتوانی‌های حرکتی به‌صورت مداوم از این تجهیز استفاده کنند.

باتوجه‌به این‌که این وسیله انواع مختلفی دارد و هر نوع آن برای کاربری خاصی طراحی شده است، انتخاب یک ویلچر مناسب اهمیت بیشتری می‌یابد. به‌هرحال کسی که از این تجهیز حرکتی استفاده می‌کند، به‌دنبال بهبود جنبه‌های حرکتی خود است؛ بنابراین، درصورتی‌که در انتخاب درست این نوع وسیله حرکتی بی‌توجهی کنید، به عملکرد بهینه در استفاده از آن نمی‌رسید. درنهایت انتخاب درست ویلچر به بهبود سلامت و کیفیت زندگی کاربران آن منجر می‌شود.

انواع ویلچر

در حالت کلی این صندلی چرخدار در دو نوع دستی یا مکانیکی و برقی طراحی و تولید می‌شود. مدل برقی آن شکل جدیدی از تکنولوژی است که حرکت آن از طریق باتری‌های شارژی امکان‌پذیر می‌شود. این نوع تجهیز به صفحه کنترلی مجهز است و موتوری که در این قسمت تعبیه‌شده به کاربران امکان می‌دهد که جهت خود را تغییر داده و سرعت را کاهش یا افزایش دهند. این نوع ویلچر برای افراد ناتوان بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد. در مقابل مدل دستی یا مکانیکی این نوع صندلی‌های چرخدار که بارها دیده‌اید، با کمک دست و نیروی انسانی حرکت می‌کند. این وسیله خود در مدل‌های مختلف مانند مدل ساده، برانکاردی، ارتوپدی، حمامی، سی‌پی، اسپرت، ام‌آر‌آی و ویلچر مخصوص کودکان دسته‌بندی می‌شود. در ادامه انواع مدل‌های صندلی چرخدار دستی را معرفی می‌کنیم.

مدل ساده

این نوع ویلچر امکانات زیادی ندارد؛ اما به‌هرحال استفاده از آن می‌تواند بسیاری از نیازهای افراد کم‌توان را برطرف کند. این وسیله به ترمز دستی، جاپایی و دستگیره مجهز است و ایمنی مناسبی ارائه می‌دهد.

مدل ارتوپدی

این مدل کمی پیشرفته‌تر از صندلی چرخدار ساده است که قابلیت جدایی جاپایی و زیردستی در آن، امکان راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می‌سازد.

مدل برانکاردی

همانطور که از اسم آن مشخص است، این مدل از ویلچر ساده علاوه‌بر قابلیت جداسازی جاپایی و زیردستی، از قابلیت تبدیل شدن به برانکارد نیز برخوردار است؛ به‌همین خاطر باعنوان صندلی چرخدار تخت‌شو یا برانکارد شو نیز شناخته می‌شود.

مدل حمامی

این وسیله نیز برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی طراحی و تولید شده و از ویژگی‌های استانداردی برخوردار است. از این ویژگی‌ها می‌توان به طراحی ارگونومیک، جنس استیل ضدزنگ، وزن کم و سبک، قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان اشاره کرد.

مدل اسپرت

این ویلچر برای افراد ناتوان حرکتی که ورزشکار هستند، مناسب است و طراحی آن‌ها به منظور ایجاد فضای کافی برای جابه‌جایی افراد ورزشکار و لوازم شخصی آن‌ها بهینه‌سازی شده است. طراحی این وسیله به‌گونه‌ای است که به خوبی تعادل افراد را هنگام انجام حرکات ورزشی فراهم می‌سازد.

ویلچر و خرید ویلچر خوب و استاندارد

مدل سی‌پی و ام‌آر‌ار

این نمونه از صندلی چرخ‌دار نیز برای بیماران سی‌پی یا فلج مغزی استفاده می‌شود. نگهدارنده مخصوصی که در این نوع وسیله حرکتی تعبیه شده است، سر و گردن، پهلو و ران پاها را در وضعیت صحیحی نگه می‌دارد. صندلی چرخدار ام‌آر‌آی نیز در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای جابه‌جایی بیماران استفاده می‌شود.

ویلچر اطفال

این مدل از تجهیز حرکتی متناسب با سن، وزن و جثه کودکان طراحی و تولید می‌شود و دارای رنگ‌بندی و طرح‌های متفاوتی است. برخی از مدل‌های آن نیز نسبت‌به رشد کودکان قابلیت تغییر سایز دارد.

مدل پله‌رو

باتوجه‌به شرایط آپارتمان‌‌نشینی در عصر امروز و عدم تجهیز برخی از ساختمان‌ها به آسانسور، استفاده از این نوع از تجهیزات حرکتی یک راهکار عاقلانه برای جابه‌جایی افراد ناتوان و کم‌توان به نظر می‌رسد. این وسیله به‌گونه‌ای طراحی‌شده که دارای قابلیت افزایش ارتفاع است و افراد می‌توانند با استفاده از آن به‌راحتی روی پله‌ها و بین طبقات مختلف جابه‌جا شوند.

نکات مهم در خرید ویلچر

ویلچرها از لحاظ وزنی در چند نوع سبک، فوق سبک و استاندارد دسته‌بندی می‌شود. مدل‌های استاندارد این وسیله‌ حرکتی حدود ۱۸ کیلوگرم وزن دارند و در تولید آن‌ها از متریال‌های فولادی استفاده می‌شود. با این‌حال، این مدل از صندلی‌ها از قابلیت تنظیم قطعات برخوردار نیستند. مدل‌های سبک و فوق سبک که با آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می‌شوند، دارای قطعات قابل تنظیم هستند. بهتر است این نکته را هنگام خرید در نظر داشته باشید.

از فاکتورهای دیگری که باید در خرید ویلچر لحاظ کنید، می‌توان به طراحی ارگونومیک و راحت بودن این وسیله، قابلیت تنظیم زیرپایی و دسته، چرخ و ترمزهای باکیفیت، مناسب بودن ارتفاع صندلی و سایر فاکتورهای استاندارد اشاره کرد. شما می‌توانید متناسب با بودجه‌ای که برای خرید این وسیله در نظر گرفته‌اید و باتوجه‌به وضعیت جسمانی فردی که از ویلچر استفاده می‌کند، در انتخاب نوع مناسب آن تصمیم درستی بگیرید. هرچه امکانات این وسیله بیشتر و کیفیت آن بهتر باشد، با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد.

ویلچر و خرید ویلچر خوب و استاندارد

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به خرید ویلچر صحبت کردیم و ضمن بررسی اهمیت انتخاب صندلی چرخدار متناسب با نیاز کاربری، انواع این وسیله را معرفی کردیم. برای این‌که بتوانید به انتخاب مناسبی در خرید این تجهیزات حرکتی برسید، باید ابتدا به نوع نیاز کاربری و بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید، توجه کنید. درنهایت بهتر است فروشگاهی را برای خرید این تجهیزات پزشکی انتخاب کنید که قیمت ویلچر را با قیمت مناسب و کیفیت تضمینی ارائه می‌دهند.


ویلچر و خرید ویلچر خوب و استاندارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها