افزایش نرخ بهره بین بانکی به 23.52 درصد/ کاهش مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه ادامه دارد


افزایش نرخ بهره بین بانکی به 23.52 درصد/ کاهش مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه ادامه دارد

نرخ بهره بین بانکی در حالی هفته پایانی فروردین را با رشد 0.04 واحد درصدی به پایان رساند که بانک مرکزی تنها 10.4 همت در این بازار تزریق کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در ادامه روند انتشار آمار نرخ‌های بهره بازار پول، بانک مرکزی به‌تازگی داده‌های نرخ بهره بازار بین بانکی و نرخ توافق بازخرید در هفته پایانی فروردین را منتشر کرده است. بر اساس آمارهای مرکزی، نرخ بهره بین بانکی که از آغاز سال 1403 وارد مدار نزولی شده بود، در آخرین هفته فروردین‌ماه شاهد تغییر در روند خود بوده و با رشد به استقبال ادیبهشت‌ماه رفته است.

این در حالی است که آمارهای منتشرشده حاکی از آن هستند که سکون نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادله بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز است و بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، در این هفته نیز ادامه پیدا کرده و نرخ مذکور در سطح 23 درصدی ثابت باقی مانده است.

افزایش نرخ بهره بین بانکی به 23.52 درصد/ کاهش مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه ادامه دارد

نرخ بهره بین بانکی 0.04 واحد درصد بالا رفت

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی پس از طی کردن روندی نزولی از آغاز سال جدید و کاهش 0.18 واحد درصدی در سه هفته نخست سال 1403 در آخرین هفته فروردین‌ماه شاهد تغییر مسیر خود بود. طوری که در این هفته، نرخ سود بازار شبانه با افزایش 0.04 درصدی فروردین‌ماه را بدرقه کرد و میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در این هفته به 23.52 درصد رسید.

بانک مرکزی چقدر پول در بازار شبانه تزریق کرد؟

دیگر نکته درخور توجه بازار بین بانکی در هفته‌ای که گذشت، تداوم روند کاهشی مداخله بانک مرکزی در این بازار بوده است. سال 1402 در حالی به پایان رسید که در هفته آخر این سال، بانک مرکزی حدود 135 هزار میلیارد تومان در بازار بین بانکی تزریق کرد. رقمی که در آن زمان بیشترین میزان ثبت‌شده در حدود یک سال اخیر محسوب می‌شد. با وجود این، این رقم با طی کردن روندی نزولی در سال 1403 در چهارمین هفته امسال به 10.4 درصد رسید که کمترین میزان از دی‌ماه سال گذشته به این سو به حساب می‌آید.

10 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در حالی این مبلغ را از بانک مرکزی قرض گرفته‌اند که در همین مدت حدود 10.3 هزار میلیارد تومان از این وام تسویه شده و این منابع به بانک مرکزی بازگشته‌اند.

بانک مرکزی چگونه عمل می‌کند؟

بازار بین بانکی سازوکاری اقتصادی است که برای بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد شده‌اند، این فرصت را به‌ وجود می‌آورد تا با وام گرفتن از دیگر بانک‌ها، کسری خود را برطرف کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در این بازار، مبلغ مورد نیاز خود را از بانک‌های دیگر قرض می‌گیرند و این قرض را با نرخ بهره‌ای مشخص که همان نرخ بهره بین بانکی است، به بانک قرض‌دهنده پس می‌دهند. از آنجا که به طور معمول، فرصت تسویه این وام‌ها یک‌شبه است، به بازار بین بانکی بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرز تهیه کته به سبک مهران مدیری