نقشه «استارلینک» برای مسمومیت تدریجی ما/پنگوئن‌هایی که زیرآبی می‌روند !


نقشه «استارلینک» برای مسمومیت تدریجی ما/پنگوئن‌هایی که زیرآبی می‌روند !

علم و فناوری ایران و جهان، امروز با رخدادهای گوناگونی همراه بود که گزیده‌ آنها در این گزارش آمده است.

دبی در حال تجربه یکی از بدترین سیل‌های تاریخ خود است و بسیاری از این موضوع حیرت زده شده‌اند، زیرا این کشور ده‌ها سال برای کنترل آب و هوا تلاش کرده و از روش‌های بارورسازی ابرها استفاده کرده است. بارورسازی ابرها کاری است که نه تنها دبی بلکه بسیاری از کشورها از آن برای کنترل آب و هوا استفاده می‌کنند. از اوایل دهه ۱۹۹۰، امارات متحده عربی از روش بارورسازی ابرها استفاده کرده تا بارش را در مکان‌هایی که در غیر این صورت باران وجود نداشته باشد، آغاز کند.

مارک زاکربرگ می‌گوید دستگاه پوشیدنی جدید متا که به‌زودی عرضه می‌شود، قادر خواهد بود سیگنال‌های مغز را بخواند و اولین کاربرد آن برای عینک‌های واقعیت افزوده خواهد بود. این دستگاه بدون نیاز به کاشت در مغز قادر به انجام این مهم است.

نقشه «استارلینک» برای مسمومیت تدریجی ما/پنگوئن‌هایی که زیرآبی می‌روند !

ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.

بررسی کردن ماه‌لرزه‌ها یکی از کارهایی است که ناسا آن را مد نظر دارد. فضانوردان «آرتمیس ۳»، یک آشکارساز ماه‌لرزه‌ را با خود به سفر قمری خواهند برد که برای نظارت مستمر و بلندمدت بر محیط ماه طراحی شده است.

داروهای کاهش وزن ویگووی (Wegovy)، اوزمپیک (Ozempic) و داروهای مشابه به برخی از محبوب‌ترین داروها در جهان تبدیل شده‌اند. اما گروه بزرگی از مردم نیز آنها را ترک می‌کنند. بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، حدود دو سوم از افرادی که در ایالات متحده مصرف دارویی از این گروه به نام آگونیست GLP-۱ را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرده‌اند، مصرف آنها را در عرض یک سال متوقف کردند و ترک این داروها با عوارضی همراه است.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای اولین بار موفق به ساخت کیت انتقال ژن با پایه کربنی شده است که نسبت به کیت‌های انتقال ژن لیپیدی هم از سرعت ردیابی بیشتری برخوردار بوده و هم سمیت کمتری دارد.

نقشه «استارلینک» برای مسمومیت تدریجی ما/پنگوئن‌هایی که زیرآبی می‌روند !

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن هشدار درباره این‌که ذخایر معادن سطحی در کشور رو به اتمام است، گفت: معادنی که در سطح هستند، به لحاظ ذخیره محدودیت‌هایی دارند و همانند معادنی که در عمق هستند، ذخایر بسیار بزرگ ندارند؛ ضمن اینکه در دنیا اصولا معادن خیلی بزرگ، زیرزمینی‌ هستند و از عمق صد متر به پایین وجود دارند. علیرضا شهیدی افزود: سن اکثر معادن در ایران زیاد شده و ذخایر آنها روزی به اتمام می‌رسد و ما باید مانند تمام کشورهای دیگر به سمت اکتشاف ذخایر پنهانی و یا ذخایری که در عمق وجود دارد، حرکت کنیم.

در هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان علاوه بر درگیر شدن با سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید با دو زلزله ۳.۹ در نصرت آباد و ۴.۸ در مسجد حضرت ابوالفضل لرزید ضمن آنکه در روداب استان خراسان رضوی زلزله ۴.۲ و دیباج استان سمنان زلزله ۴.۱ به ثبت رسید.

بررسی‌های برنامه ملی میکروالکترونیک حاکی از آن است که زنجیره ارزش صنعت نیمه‌هادی‌ها نیاز به زیرساخت‌هایی چون نرم‌افزار خودکارسازی طراحی الکترونیکی و تولید، مواد اولیه، تجهیزات صنعتی و کارخانه تولید نیمه هادی (FAB)دارد؛ از این رو هیچ کشوری به تنهایی قادر به ایفای نقش برای تولید نیمه‌هادی‌ها نیست.

شرکت اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان موسوم به هالا پوینت(Hala Point) را ساخته است که از پردازنده نورومورفیک لویهی ۲(Loihi ۲) قدرت می‌گیرد و ارتقای قابل توجهی را نسبت به نسل قبلی خود به نام پوهویکی اسپرینگز(Pohoiki Springs) نشان می‌دهد.

شرکت آلمانی محصولات رباتیک آبی اوولوجیکس (EvoLogics) نسخه پیشرفته‌ای از ربات خودران خود را با الهام از پنگوئن‌ها توسعه داده است. زمانی که این ربات برای اولین بار در ماه مه سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، به دلیل ظاهر غیرمعمول و شبیه به پنگوئنش مورد توجه قرار گرفت.

رصدخانه خورشیدی مبتنی بر فضای ناسا به نام استریو-ای (STEREO-A) در حال آماده‌سازی خود برای قرار گرفتن در نزدیک‌ترین حالت به خورشید در روز ۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) است که به آن «حضیض» نیز گفته می‌شود و در فیلمی که به تازگی از آن منتشر شده، این دنباله‌دار در حالی از کنار خورشید عبور می‌کند که خروج جرم از تاج خورشیدی در حال رخ دادن است. لحظه عبور دنباله‌دار شیطان از میان شراره‌های خورشید را تماشا کنید.

یک دانشمند سابق ناسا هشدار داده است که ماهواره‌های استارلینک(Starlink) ایلان ماسک می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را فرسایش دهند و به آرامی همه ما را مسموم کنند!

نقشه «استارلینک» برای مسمومیت تدریجی ما/پنگوئن‌هایی که زیرآبی می‌روند !

یک شرکت نروژی قصد دارد بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را به طول ۱۱۷ متر بسازد تا مسافران و بارها را با تکیه بر سوخت هیدروژن سبز در قطب شمال حمل کند.

۶ ماموریت که از میان پیشنهادات گوناگون از سوی ناسا انتخاب شده‌اند، قرار است تغییرات اقلیمی زمین را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به اینکه دفع غیر اصولی پسماند روغن موتور می‌تواند آب‌های سطحی و زیرزمینی را تا بیش از یک میلیون برابر حجم خود آلوده کند، محققان کشورمان مخلوط آسفالتی را بر پایه این پسماند به تولید رساندند که به گفته آنها بر اساس نتایج تست‌های انجام شده میزان نشر آلاینده‌های این محصول نهایی کمتر از حدود حداکثر مجاز قرار گرفت.

با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.

و اما پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی را برای تقویت ایمن سلول‌های ایمنی برای مبارزه با سرطان ابداع کرده‌اند. برای اطلاع بیشتر از جزئیات این خبر می‌توانید اینجا کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403/ زدیم بر صف رندان و هر چه بادا باد