Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت


Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

مایکروسافت به‌تازگی سه مدل هوش مصنوعی جدید از خانواده Phi-3 را رونمایی کرده است. کوچکترین مدل هوش مصنوعی این شرکت، Phi-3 Mini نام دارد و مایکروسافت آن را در دسترس کاربران پلتفرم‌های مختلف قرار داده است. این مدل می‌تواند روی گوشی‌های هوشمند اجرا...

مایکروسافت به‌تازگی سه مدل هوش مصنوعی جدید از خانواده Phi-3 را رونمایی کرده است. کوچکترین مدل هوش مصنوعی این شرکت، Phi-3 Mini نام دارد و مایکروسافت آن را در دسترس کاربران پلتفرم‌های مختلف قرار داده است. این مدل می‌تواند روی گوشی‌های هوشمند اجرا شود. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

مایکروسافت نسخه‌ جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را با نام Phi-3 Mini روانه بازار کرده است. مدل Phi-3 Mini اولین هوش مصنوعی کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت به تازگی از آن رونمایی کرده است.

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

هوش مصنوعی Phi-3 Mini دارای ۳.۸ میلیارد پارامتر بوده و با استفاده از داده‌‌های آموزشی مدل‌های زبانی بزرگ مانند GPT-4 آموزش داده شده است. علاوه بر این مایکروسافت تصمیم گرفته که از مدل‌های دیگری شامل Phi-3 Small با ۷ میلیارد پارامتر و Phi-3 Medium با ۱۴ میلیارد پارامتر رونمایی کند.

پیش از این مایکروسافت مدل Phi-2 را در دسامبر سال گذشته میلادی منتشر کرد که با مدل‌های بزرگ‌تری مانند Llama 2 به رقابت پرداخت. مایکروسافت می‌گوید که Phi-3 بهتر از نسخه‌ قبلی عمل می‌کند و می‌تواند پاسخ‌هایی نزدیک به مدلی ۱۰ برابر بزرگ‌تر را ارائه دهد.

مدل‌های هوش مصنوعی کوچک ارزان‌تر بوده و در دستگاه‌های کوچک مانند گوشی و لپ‌تاپ‌ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. دانش خانواده‌ مدل‌های Phi-3 در حد متوسطی بوده و نمی‌توانند مدل‌های بزرگ مانند GPT-4 را شکست دهند.

توسعه‌دهندگان Phi-3 Mini را با کتاب‌های ساده آموزش داده‌اند. آن‌ها از نحوه یادگیری کودکان از قصه‌های قبل از خواب که با کلمات و ساختارهای جمله‌ای ساده‌، موضوعات با مضمون بزرگی را مطرح می‌کنند، الهام گرفته‌اند.

با این حال تعداد کافی کتاب‌های کودک برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی وجود ندارد؛ بنابراین آن‌ها با مجموعه‌ای از کلمات ساده از یک مدل زبانی بزرگ خواستند که کتاب‌های جدیدی برای آموزش Phi-3 Mini تولید کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا، دختربچه گمشده گلستانی زنده پیدا شد + فیلم