پیاز گران شده و ارتباطی به گران‌فروشی ندارد/ از سرگیری صادرات پیاز به‌رغم کمبود داخلی


پیاز گران شده و ارتباطی به گران‌فروشی ندارد/ از سرگیری صادرات پیاز به‌رغم کمبود داخلی

افزایش قیمت پیاز شوک بزرگی به بازار خوراکی در سال جدید وارد کرد. گزارش مرکز آمار هم مهر تاییدی بر افزایش قیمت چشمگیر این محصول است. عده‌ای از فعالان بازار این گرانی را به کمبود محصول و رفع ممنوعیت صادرات پیاز نسبت داده‌اند. اما به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌ها نشان می‌‌دهد قیمت پیاز در ماه‌های ابتدایی سال جاری بیش از هر محصول دیگری افزایش پیدا کرده است. با نگاهی به داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور می‌توان دریافت که قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است. افزایش قیمت پیاز تحت‌ تاثیر ماجرای رفع ممنوعیت و متعاقب آن کمبود پیاز در بازار یکی از مهم‌ترین فرضیه‌های فعلی است.

در همین زمینه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: گران شدن محصولات مانند پیاز در حیطه صنفی ما نیست؛ چراکه اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تنها عرضه‌کننده است. اگر در سطح شهر گرانی رخ می‌دهد یعنی محصول گران شده و گران‌فروشی در کار نیست. هر کالایی هر قیمتی که داشته باشد اتحادیه فروشندگان به‌عنوان مصرف‌کننده بزرگ‌تر آن را خریداری می‌کند و سود مصوبی که باید لحاظ شود، اگر محصول با قیمت 10 هزار تومان خریداری شود، به همان قیمت روی آن اعمال می‌شود و چنانچه محصول با قیمت 50 هزار تومان خریداری شود سود به قیمت 50 هزار تومان روی آن کشیده می‌شود.

چرا قیمت پیاز افزایش یافت؟

کارگر با اشاره به دلایل گران شدن پیاز اظهار کرد: از دلایل گرانی پیاز می‌توان به این موارد اشاره کرد که امسال زمین‌های پیاز کم است و هنوز پیازهای دور شهری تهران یا شهرستان‌ها به محصول نرسیده است و پیاز در حال حاضر از جنوب کشور به بازار تزریق می‌شود که آن هم در حال حاضر آن‌طور که باید جوابگوی کل کشور نیست. موضوع دیگری هم که مکمل این گرانی شده آن است که گشت میدانی و شفاهی نشان می‌دهد صادرات این محصول از سر گرفته شده و این موضوع باعث افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی کشور شده است.

او با تاکید بر اینکه باید در بحث صادرات تجدیدنظرهایی شود ادامه داد: تا زمانی که پیازهای دور شهری وارد بازار نشود باید مقداری مراعات و در بحث صادرات تجدید نظر شود.

بر اساس این گزارش، پیاز معمولاً به کشورهای همجوار مانند هند، افغانستان و ترکیه صادر می‌شود. مشکلی در صادرات این محصول نیست اما تا زمانی که زمین کم باشد، بازار داخل دچار مشکل می‌شود. علاوه بر آن کسی که قرارداد این صادرات را می‌نویسد نیز با چالش‌هایی مواجه می‌شود. با این همه همیشه تاکید شده که برای رخ ندادن این چالش‌ها و برهم نخوردن قرارداد، تنظیم بازار داخل کشور پیش‌بینی شود.

با اینکه مسئولان افزایش قیمت پیاز را مانند هر سال به فصل سرما و یخبندان نسبت می‌دهند، اما به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در سال جاری دلیل دیگری داشته باشد؛ چراکه امسال برخلاف سال‌های پیش سرمای زیادی در زمستان حاکم نبود و به نظر می‌رسد برخی از افراد بدون در نظر گرفتن بازار داخلی اقدام به صادرات پیاز کرده و معیشت مردم را دچار چالش کرده‌اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینفوگرافیک نگاهی به قیمت پیاز در 2.5 سال گذشته را مشاهده کنید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


8 نکته درباره عملیات رژیم اشغالگر صهیونیستی در رفح‌