جایگاه کراد فاندینگ‌‌‌‌‌ها در جذب سرمایه‌های سرگردان


نیما میرزایی / کارشناس بازار سرمایه سنا :کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی یکی از روش‌های نوین، سریع و قابل‌اعتماد برای جذب سرمایه مورد‌نیاز به‌منظور توسعه یک کسب‌وکار است و نوع فعالیت آنها با صندوق‌های جسورانه یا سرمایه‌گذاری مستقیم و انفرادی در استارت‌آپ‌ها کاملا متفاوت بوده و به‌دلیل تضمین اصل سرمایه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز نیز گزینه قابل بررسی باشد. در این روش مثلث سرمایه‌گذار، سرمایه‌‌‌‌‌پذیر و پلتفرم با همکاری یکدیگر کمک می‌کنند که نقدینگی مورد‌نیاز یک کسب‌وکار با برنامه مشخص به‌سرعت تامین و اجرایی‌شده و در یک بازی برد -برد هر سه ضلع مثلث منتفع شوند.

مزیت کرادفاندینگ‌‌‌‌‌ نسبت به روش‌های سنتی تامین مالی بالاخص از‌ سیستم بانکی، سرعت فوق‌العاده بالای آن و اشراف اطلاعاتی سرمایه‌گذار بر مسیر سرمایه خود است. از جمله ویژگی‌های دیگر کرادفاندینگ‌‌‌‌‌ها؛ می‌توان به نظارت نهادهای مالی زیرنظر بورس و فرابورس و امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ ۵۰۰‌هزار‌تومان اشاره کرد، این موضوع می‌تواند بازدهی جذابی برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان داشته‌باشد. انتظار می‌رود با گسترش دانش سرمایه‌گذاری درجامعه و شناخت بیشتر این صنعت نوپا و مزایای فوق‌العاده آن برای سرمایه‌گذاران مختلف، شاهد رشد قابل‌توجه این روش سالم، جدید و سریع برای جذب سرمایه با نرخ‌های رقابتی بر یک بستر امن برای سرمایه‌‌‌‌‌پذیران باشیم.‌کرادفاندینگ‌‌‌‌‌ محدود به یک مدل نیست و حوزه‌های مختلفی برای آن تعریف‌شده به‌نحوی‌که در این رابطه می‌توان به تامین مالی مبتنی بر اهدا، پاداش، سهام و وام اشاره کرد که مدل آخر موردنظر ما بوده و در ایران رواج یافته‌است.

دامنه فعالیت این ابزار تامین‌مالی در حوزه استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط طرح‌های نانو، لوازم‌خانگی، کشاورزی، قطعات خودرو و... است، همچنین در این حوزه پذیرش طرح‌ها با بررسی دقیق و فنی توسط پلتفرم‌‌‌‌‌ها صورت می‌گیرد، این موضوع ضمن فراهم‌‌‌‌‌سازی تاییدیه‌‌‌‌‌های مورد‌نیاز سرمایه‌گذار، گزارش‌های رسمی دوره‌ای پروژه را نیز در اختیار شخص می‌گذارد. سرمایه‌گذاران در زمان سرمایه‌گذاری در هریک از اوراق منتشرشده به واسطه کرادفاندینگ‌‌‌‌‌ها باید دقت و مطالعه لازم را داشته باشند تا با دید وسیع بتوانند در طرح‌هایی با پتانسیل سرمایه‌گذاری کنند، همچنین هر فرد حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بیشتر از ۵‌درصد در یک کرادفاند سرمایه‌گذاری کند؛ همچنین اشخاص برای سرمایه‌گذاری در یک طرح باید مراحلی همچون؛ ایجاد حساب کاربری در پلتفرم تامین مالی جمعی، شناسایی طرح و انتخاب آن، تایید بیانیه ریسک و قوانین و مقررات مشارکت در طرح به میزانی که تمایل دارند حداقل تا سقف ۵‌درصد و دریافت گواهی شراکت در تامین مالی جمعی را طی کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگری حمید صفت بعد زندان در سریال هفت سر اژدها ! + عکس ها و بیوگرافی همه بازیگران