افشای مشخصات AmpereOne-3؛ اولین پردازنده 3 نانومتری 256 هسته‌ای با پشتیبانی از PCIe 6.0 و DDR5


افشای مشخصات AmpereOne-3؛ اولین پردازنده 3 نانومتری 256 هسته‌ای با پشتیبانی از PCIe 6.0 و DDR5

به تازگی اطلاعات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های شرکت Ampere Computing به بیرون درز کرده است. AmpereOne-3 را می‌توان پردازنده بعدی این شرکت دانست که با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته شده و از 256 هسته با پشتیبانی از PCIe 6.0 و DDR5 روانه بازار...

به تازگی اطلاعات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های شرکت Ampere Computing به بیرون درز کرده است. AmpereOne-3 را می‌توان پردازنده بعدی این شرکت دانست که با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته شده و از 256 هسته با پشتیبانی از PCIe 6.0 و DDR5 روانه بازار خواهد شد. در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار با مشخصات این پردازنده بیشتر آشنا خواهیم شد.

پردازنده‌های Ampere می‌توانند برای پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی و پایگاه‌های داده ابری مورد استفاده قرار گیرند. این شرکت سال گذشته پردازنده‌های 192 هسته‌ای AmpereOne را با فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC معرفی کرد که با توان TDP حدود 350 وات بتواند با پردازنده‌هایی مانند Xeon Scalable اینتل و AMD EPYC رقابت کند.

افشای مشخصات AmpereOne-3؛ اولین پردازنده 3 نانومتری 256 هسته‌ای با پشتیبانی از PCIe 6.0 و DDR5

مصرف انرژی این پردازنده‌های بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ وات بر اساس SKU انتخابی اعلام شده است که نسبت به ۴۰ وات تا ۱۸۰ وات پردازنده‌های نسل قبل آن افزایش چشمگیری را نشان می‌دهند. پردازنده‌های سری AmpereOne دارای ۱۳۶ تا ۱۹۲ هسته (در مقابل ۳۲ تا ۱۲۸ هسته در سری Ampere Altra) هستند و می‌توانند حداکثر سرعت 3 گیگاهرتز را ارائه کنند.

این در حالی است که Ampere در حال آماده شدن برای عرضه نسل دوم پردازنده های AmpereOne خود است که انتظار می‌رود در اواخر سال جاری میلادی با معماری ارتقا یافته «A2» با پشتیبانی از 12 کانال حافظه DDR5 عرضه شود.

پردازنده‌های AmpereOne-2 می‌تواند تا 33 درصد بهبود عملکرد در کنترل‌کننده‌های حافظه DDR5 و 50 درصد افزایش پهنای باند حافظه را به همراه داشته باشد. از طرفی نیز این شرکت قصد دارد در سال آینده میلادی نسل سوم این پردازنده‌ها را با نام AmpereOne-3 معرفی کند.

در همین رابطه بخوانید:

- Ampere از پردازنده های سری AmpereOne با حداکثر 192 هسته و سرعت 3 گیگاهرتز رونمایی کرد

اکنون اولین اطلاعات از نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت به بیرون درز کرده است. بر اساس گزارش wccftech تراشه‌ AmpereOne-3 به حداکثر 256 هسته با فناوری ۳ نانومتری TSMC مجهز خواهد شد و از PCIe 6.0 و DDR5 پشتیبانی می‌کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کلاه‌ ایمنی، ایمن‌تر می‌شود!