رقابت 90 نامزد در 22 حوزه انتخابیه برای دور دوم انتخابات مجلس


دور دوم انتخابات مجلس در حالی 21 اردیبهشت برگزار خواهد شد که در این دوره ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس به رقابت خواهند پرداخت.

رقابت 90 نامزد در 22 حوزه انتخابیه برای دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش راهبرد معاصر؛ تا 21 اردیبهشت ماه و زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس کمتر از دو هفته بیشتر زمان باقی نمانده و ستاد انتخابات کشور فعالیت‌های خود را برای برگزاری این انتخابات آغاز کرده است.


دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی 11 اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و از آنجایی که در آن زمان برخی از دواطلبان نتوانستند تعداد آرای مورد نیاز را کسب کنند به دور دوم انتخابات راه‌ یافتند و قرار است یک بار دیگر شانس خود را برای رسیدن به ساختمان هرمی شکل مجلس در بهارستان امتحان کنند.


چند داوطلب در دور دوم انتخابات مجلس به رقابت خواهند پرداخت؟
براساس ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هر داوطلبی باید یک پنجم آرای صحیح را کسب کند تا در مرحله اول منتخب آرای ملت برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشد.


بر همین اساس در دور اول انتخابات مجلس داوطلبان در ۲۲ حوزه انتخابی نتوانستند حد نصاب آرای مأخوذه را کسب کنند، ۹۰ نفر از آنان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون در مرحله دوم به رقابت خواهند پرداخت.


براساس قانون، مرحله اول و دوم انتخابات تفاوتی درساعات برگزاری ندارد و اخذ رای راس ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری شروع می شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت.


زمان اخذ رای با تشخیص ستاد انتخابات و وزیر محترم کشور قابل تمدید است که دراین صورت توسط ستاد انتخابات کشور اطلاع رسانی خواهد شد.


برگزاری انتخابات در 22 حوزه انتخابیه
به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در مرحله دوم، انتخابات در 22 حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.


«تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «مشهد و کلات»، «بیرجند، درمیان، خوسف»،«آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر» این حوزه‌های انتخابیه هستند که در ۱۵ استان کشور قرار دارند.


تعداد شعب الکترونیکی در انتخابات 21 اردیبهشت
برگزاری موفق انتخابات الکترونیک در دور اول انتخابات مجلس موجب شد تا وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور با هماهنگی با شورای نگهبان انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه جاری را هم در تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار کند.


براساس آنچه اعلام شده در شعبی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود رای گیری با تعرفه دستی انجام نخواهد شد و صندوق الکترونیکی درحکم تعرفه خواهد بود.


البته گفته شده که راستای پیش بینی موارد غیرمترقبه تعرفه های دستی درتمامی شعب از جمله شعب اخذ رای الکترونیکی بارگذاری می شوند.


تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی
با تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک در این دو انتخابات، مسئولان برگزاری انتخابات به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده به صورت الکترونیک نیز هستند و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در این باره گفته که « با روند موفق انتخابات الکترونیک می توان این انتظار را داشت که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود.»


زمان انجام تبلیغات نامزدها
تبلیغات انتخابات مجلس برای دور دوم از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت ماه جاری آغاز خواهد شد و تا ۸ صبح روز ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.


چه کسانی می‌توانند رای دهند؟
به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، واجدین شرایطی که در حوزه انتخاباتی که به مرحله دوم کشیده شده اگر در مرحله اول انتخابات شرکت کرده باشند فقط می‌توانند در همان حوزه رای دهند. اما افرادی که در مرحله اول انتخابات رای نداده‌اند می‌توانند درهر کدام از حوزه های ۲۲گانه شرکت کنند.


بازه سنی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است و بنابراین افراد متولد پیش ۱۳۸۵/۲/۲۱می توانند در انتخابات روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه شرکت کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفته که تشخیص اینکه افراد در مرحله اول در چه حوزه ای رای داده اند از طریق دستگاه احراز هویت و سیستم های موجود در شعب اخذ رای انجام می گیرد./ فارس


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واکنش شورای نگهبان به نامه روحانی؟ / سخنگوی شورا: انتشار دلایل ردصلاحیت‌ها مجوز قانونی ...