راه درمان ترک پا چیست؟ چطور میتوان از این مشکل جلوگیری کرد؟


راه درمان ترک پا چیست؟ چطور میتوان از این مشکل جلوگیری کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید درمان ترک پا باید خیلی زود انجام شود و باید جدی گرفته شود. این شکاف‌ها اگر به موقع درمان نشوند، به مرور زمان عمیق‌تر و دردناک شده و حتی ممکن است عفونت کنند.

درمان‌ ترک پا چیست؟ روشی برای درمان همیشگی ترک پا وجود دارد؟ اصلا چرا پاها ترک‌ می‌خورند؟ هنگامی که پوست‌های کناری پاشنه پا خشک و ضخیم می‌شود، پاشنه‌ها ترک خورده و افزایش فشار روی قسمت زیر پاشنه باعث شکافته شدن پوست می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند خطر ابتلا به ترک پاشنه پا را افزایش دهند، از جمله چاقی، پوشیدن کفش‌های پاشنه باز مانند صندل و داشتن پوست خشک. اما این مشکل قابل درمان است. یک پزشک متخصص پوست می‌تواند روند درمانی مناسب را به شما معرفی کند و در طول دوره درمان همراهتان باشد. وبسایت دکترتو هم به عنوان یک مرجع معتبر و جامع می‌تواند برای پیدا کردن پزشک مناسب همراهتان باشد.

درمان ترک پا چیست؟

ترک پا یکی از انواع بیماری های پوستی است. روش‌های زیادی برای درمان ترک پا وجود دارد. از درمان‌های خانگی برای ترک پاشنه پا گرفته تا استفاده از مرطوب کننده و نرم کننده.

حتی پوشیدن جوراب ۱۰۰ درصد نخی در زمان خواب یا استفاده از کراتولیتیک روی پوست ضخیم شده یا حتی مالش دادن پا با سنگ پا و استفاده از بانداژ مایع همه و همه روش‌هایی برای درمان ترک پا هستند. البته که این قسمت تنها اشاره‌ای به روش‌های درمان ترک پا بود و در ادامه به شکلی جامع‌تر روش‌های درمان را توضیح داده‌ایم.

متن انگلیسی:
Dry skin on the feet can be caused by a variety of factors such as harsh soaps, hot showers, and cold weather. When left untreated, dry skin can lead to cracked heels, flaky skin, and even infection. This is why it is important to find an effective solution to remove dry skin from the feet
ترجمه متن:
خشکی پوست پا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند استفاده از صابون‌های خشن، دوش آب گرم و هوای سرد باشد. هنگامی که پوست خشک درمان نشود، می‌تواند منجر به ترک پاشنه پا، پوسته پوسته شدن پوست و حتی عفونت شود. به همین دلیل یافتن راه حلی موثر برای از بین بردن خشکی پوست پا بسیار مهم است.

dermatologistschoice

انواع روش درمان ترک پا

تنوع روش‌های درمان خشکی پوست در ناحیه پا به قدری زیاد است که شما می‌توانید با خیال راحت مطمئن باشید که این مشکل حل خواهد شد. اگر یک روش را امتحان کرده و نتیجه دلخواهتان را مشاهده نکرده‌اید می‌توانید سراغ دیگر روش‌ها بروید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • لایه برداری پوست
  • بانداژ مایع
  • استفاده از مرطوب کننده
  • شستن پاها در آب سرد
  • هیدراتاسیون
  • اسید سالیسیلیک
  • استفاده از جوراب در زمان خواب
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • کرم ترمیم کننده پا آملاکتین
  • روغن نارگیل
  • اسید هیالورونیک
  • لانولین
  • مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک
  • استفاده از سنگ پا
راه درمان ترک پا چیست؟ چطور میتوان از این مشکل جلوگیری کرد؟از روش‌های رایج ترک پا می‌توان لایه برداری و استفاده از سنگ پا را مثال زد.

درمان خانگی ترک پا

با کمی توجه بیشتر به پاهای خود و با مرطوب نگه‌ داشتن آن‌ها حداقل دو بار در روز، ترک پا را درمان کنید. اصول اولیه مراقبت از پوست توجه به مرطوب کردن آن است. از مرطوب کننده‌های با غلظت بالا استفاده کنید. برخی از مرطوب کننده‌ها حاوی مواد نرم کننده پوست مانند اوره، اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسید هستند که ممکن است به از بین بردن پوست مرده کمک کند؛ این مواد موثرتر خواهند بود.

۱. پوشیدن جوراب تمام نخی در رختخواب

قبل از رفتن به رختخواب به پاشنه های خود توجه بیشتری داشته باشید: پاهای خود را حدود ۱۰ دقیقه در آب ساده یا صابون خیس کنید و خشک کنید. سپس به آرامی پاشنه‌های خود را با اسکراب یا سنگ پا مالش دهید تا پوست‌های مرده از بین بروند. یک کرم مانند وازلین را روی جفت پاها بزنید و جوراب نخی نازک بپوشید کرم جذب پاها شده و مرطوب شوند.

پاشنه‌های خشک و ترک خورده را نادیده نگیرید؛ با گذشت زمان ممکن است شکاف آن‌ها عمیق‌تر شده و خطر عفونت افزایش پیدا کند. اگر اقدامات خود مراقبتی به شما کمکی نکرد، با یک پزشک متخصص در مورد سایر گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

۲. قرار دادن پاها در تشت

قرار دادن پاها در تشت آب ولرم به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود ترک پاها داشته باشد.

۳. نمک حمام

از نمک حمام برای درمان ترک پا استفاده کنید. وان حمام یا لگن را با آب گرم تا اندازه‌ای که پاها کاملا درون آب قرار گیرند پر کنید. ½ فنجان نمک اپسوم را به آب گرم اضافه کنید. دو بار در هفته پاهای خود را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه درون تشت آب و نمک قرار دهید.

برای تقویت آروماتراپی، چند قطره اسانس رقیق شده اسطوخودوس، نعناع فلفلی یا اکالیپتوس را هم‌ به این ترکیب اضافه کنید. پس از بیرون آوردن پاها هم باید آن‌ها را حتما به طور کامل مرطوب کنید.

۴. عسل

عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی است که به درمان ترک پا کمک می‌کند. برای استفاده از عسل می‌توانید مستقیماً آن را به پاهای خود بمالید، چند دقیقه نگه دارید و سپس بشویید. همچنین می‌توانید کمی آرد برنج و آب لیمو را با عسل مخلوط کرده و به صورت خمیر روی پاشنه‌های ترک خورده خود بمالید.

۵. وازلین و آبلیمو برای ترک پا

۱ قاشق چایخوری وازلین را با ۱ قاشق چایخوری آب لیموترش تازه مخلوط کنید. مخلوط وازلین و آب لیمو را روی پاشنه‌ها و پاهای خود بمالید و یک جفت جوراب پشمی بپوشید. یک شب تا صبح صبر کنید و روز بعد آن را بشویید.

می‌خوای از شر ترک‌های پات راحت شی؟

همین حالا کلیک کن و درمان رو شروع کن.

راه درمان ترک پا چیست؟ چطور میتوان از این مشکل جلوگیری کرد؟

۶. موز و عسل

موز یک مرطوب کننده طبیعی است که سرشار از ویتامین‌های A، C و B6 است. مخلوط موز و عسل را روی تمام پاشنه‌های خود بمالید و به آرامی مالش دهید. زمان دهید تا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و آن را با آب ولرم بشویید. بعد از اینکه پاهای خود را خشک کردید، مرطوب کننده مناسبی را روی پاشنه پاهای خود بمالید.

۷. ماسک گلاب و گلیسیرین

گلیسیرین یکی از بهترین نوع مرطوب کننده‌ است. استفاده از گلیسیرین روی پاشنه‌های ترک خورده می‌تواند روند بهبودی را سریع کند. یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با دو قاشق چای خوری گلاب و نصف قاشق چایخوری آب لیموی تازه مخلوط کنید. این مخلوط را روی پاشنه های خود بمالید و یک جفت جوراب تمیز بپوشید. این روش می‌تواند پاشنه‌هایی صاف، نرم و بدون هیچ ترک را به شما هدیه دهد.

۸. ماسک آرد برنج

با مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج، ۵-۶ قطره سرکه و ۱ قاشق غذاخوری عسل یک خمیر درست کنید. پاهای خود را حدود ۱۰ دقیقه در آب ولرم خیس کنید و سپس این ترکیب را روی پاشنه‌های خود بمالید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به آرامی با انگشتان خود روی پاشنه‌ها ماساژ دهید تا پوست مرده پاک شود. سپس پاها را با آب ولرم بشویید و پس از آن به طور کامل خشک کنید.

۹. درمان ترک پا با وازلین

استفاده از وازلین می‌توانید روتین پوستی روزانه پاهای شما باشد. به عنوان یک روش درمانی موثر، یک لایه ضخیم از وازلین را بعد از حمام یا دوش گرفتن، زمانی که پوست نرم است، روی پاشنه پا بمالید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید، سپس یک جفت جوراب نخی یا ژله‌ای بپوشید. جوراب نخی به پوست اجازه تنفس می‌دهد. جوراب ژله‌ای هم وازلین را درون فضای بسته خود نگه داشته و رطوبت را برای کمک به آبرسانی مجدد پوست خشک نگه می‌دارد. همچنین به محافظت از پاشنه در برابر خشکی بیشتر و ترک خوردن کمک می‌کند. با انجام این کار قبل از خواب از روند بازسازی طبیعی پوست در هنگام خواب حمایت و محافظت خواهید کرد.

۱۰. درمان ترک پا با سیب زمینی

سیب زمینی یک سفید کننده طبیعی ارگانیک است که می‌توان از آن نه تنها برای شفاف کردن پوست استفاده کرد، بلکه اثرات درمانی بر زخم و ترک خوردگی پوست هم دارد.

۱۱. درمان ترک پا با حنا

یک لایه نازک حنا را به قسمت پاشنه پاهای خود بزنید. بعضی از افراد از دستکش یا برس برای این کار استفاده می‌کنند تا دست و‌ ناخن‌های آن‌ها رنگ حنا به خود نگیرند. چیزی حدود ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید تا حنا روی پوست پا خشک شود. یک پلاستیک یا جوراب بپوشید و زمان دهید تا حداقل برای ۱-۲ ساعت روی نواحی پاشنه پا باقی بماند.

۱۲. ماسک آرد برنج، عسل و سرکه

۱ قاشق غذاخوری عسل را با سه قاشق غذاخوری آرد برنج ترکیب کنید. سپس دو تا سه قطره سرکه اضافه کنید و هم بزنید تا یک خمیر یکدست به دست آید. پاهای خود را در یک کاسه آب گرم قرار دهید و به مدت ده دقیقه زمان دهید خیس بخورد. برای خلاص شدن از تمام سلول‌های مرده پوست روی پاهای خود، این مخلوط را بمالید و آن‌ها را به آرامی اسکراب کنید. لازم است این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

۱۳. جوش شیرین

در یک کاسه آب گرم، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید. پس از مخلوط کردن کامل، پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در مخلوط غوطه ور کنید. از یک سنگ پا برای شستشوی ملایم پاها استفاده کنید، سپس با آب تمیز و ولرم بشویید. پس از شستن پاها، آن‌ها را به طور کامل خشک کنید.

۱۴. ترکیب بلغور جو و روغن

ترکیب بلغور جو دوسر که به دلیل اثرات لایه بردار و روغن جوجوبا که با بازسازی رطوبت از دست رفته معروف هستند راهی عالی برای درمان ترک‌های پاشنه پا به حساب می‌آیند. برای تهیه این خمیر به ۱ قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و روغن جوجوبا نیاز دارید. در یک کاسه هر دو ماده را با هم مخلوط کنید و به کمک آن شکاف‌های باز پاشنه پا را پر و به آرامی ماساژ دهید.

۱۵. استفاده از سنگ پا

سنگ پا را خیس کنید و سپس قسمت ساینده سنگ را به مدت تقریباً دو دقیقه یا تا زمانی که پوست خشک از بین برود، به صورت دورانی با فشار ملایم روی پوست بمالید. پس از اتمام، سنگ پا را بشویید و به پاهای خود مرطوب کننده بزنید.

۱۶. رفع ترک پا با خمیر دندان

خمیر دندان را روی پاشنه پاهای خود بزنید تا ترک‌ها و خشکی‌ها را از بین ببرد و به شما پاهایی صاف بدهد.

۱۷. جوراب سیلیکونی ترک پا

جوراب‌های ترمیم کننده پاشنه ضد ترک به گونه‌ای ساخته شده‌ که از پاها محافظت می‌کند. این جوراب‌ها از سیلیکون درجه یک پزشکی ممتاز ساخته شده‌اند، با طراحی نوآورانه و داشتن سوراخ جریان هوا، کفی ضد لغزش و پوششی مناسب از پاهای شما در برابر ترک خوردگی پاشنه، خشکی پوست، سفت سادگی پاشنه، پینه و میخچه محافظت می‌کند. این جوراب‌ها همچنین درد، خستگی و التهاب کف پا را هم از بین می‌برند.

۱۸. پوشیدن کفش های پاشنه بسته

پوشیدن کفش یا چکمه‌های پاشنه بسته می‌تواند به بهبود و جلوگیری از ترک‌های پشت پا کمک کند.

راه درمان ترک پا چیست؟ چطور میتوان از این مشکل جلوگیری کرد؟می‌توان از روغن‌های مختلفی از جمله زیتون، کنجد و آفتابگردان برای درمان رفع ترک پا استفاده کرد.

۱۹. استفاده از انواع روغن ها

مرطوب کردن پوست بخش مهمی از مسیر جلوگیری و‌ حتی درمان پاهای خشک و ترک خورده است. بنابراین یافتن راهی طبیعی برای افزودن رطوبت مورد نیاز به پوست مرحله‌ای است که نباید از آن چشم پوشید. برخی از مرطوب‌کننده‌های طبیعی شامل روغن‌ آفتابگردان، کنجد، زیتون، جوجوبا، گل رز، تامانو، نارگیل، روغن گل همیشه بهار یا همه کرم‌ها و لوسیون‌های طبیعی هستند.

بعد از شستن و خیساندن پاها، به آن‌ها روغن بمالید. سپس جوراب نخی بپوشید و اجازه دهید در طول شب به عمق ترک خوردنی‌ها نفوذ کند و پوست را مرطوب و التیام بخشد. این روتین را برای ۵-۳ روز یا تا زمانی که پاشنه‌های ترک خورده شما بهتر شود، ادامه دهید.

۲۰. درمان ترک پا با نوشابه

نوشابه به عنوان یک لایه‌بردار ملایم عمل می‌کند و یکی از ترفندهای طبیعی برای بازگرداندن پوست نرم و رفع ترک پا است.

درمان دارویی ترک پا

درمان دارویی که برای ترک پا در نظر گرفته می‌شود همان کرم‌ها و لوسیون‌هایی است که در قسمت‌های قبلی به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم.

۱. کرم ترک پا

کرم‌های ترک پا که در داروخانه و حتی هایپرمارکت‌ها موجود هستند هم همانطور که از نامشان پیداست به صورت اختصاصی برای این کار تولید شده‌اند. این کرم‌ها را تهیه کنید و با توجه به دستور مصرف روی بسته بندی آن‌ها مصرف نمایید.

۲. استفاده از بانداژ مایع

اگر بریدگی و ترک خوردگی جزئی باشد، می‌توان از بانداژ مایع روی برش استفاده کرد. این چسب باعث می‌شود زخم بسته و خونریزی متوقف شود. استفاده از بانداژ مایع راهی سریع است و پس از یک بار استفاده ترک‌ و زخم را می‌بندد. فقط هنگام استفاده از آن ممکن است کمی سوزش خفیف داشته باشید.

۳. استفاده از چسب پزشکی

چسب‌های بافت سیانواکریلات ممکن است درد را کاهش و سرعت بسته شدن ترک‌های پاشنه پا را افزایش دهند.

۴. مصرف داروهای آنتی بیوتیکی در صورت وجود عفونت

در برخی افراد ترک پا ممکن است منجر به ایجاد عفونت‌های خفیف تا شدید شود. آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند آموکسی سیلین-کلاوولانات، سفالکسین یا کلوگزاسیلین ممکن است برای درمان عفونت‌های خفیف تجویز شوند. آنتی بیوتیک‌هایی مانند ارتاپنم یا مترونیدازول هم ممکن است برای عفونت‌های متوسط یا جدی تجویز شوند.

راه درمان ترک پا چیست؟ چطور میتوان از این مشکل جلوگیری کرد؟

خشکی و ترک‌های کف پات داره اذیتت میکنه؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۵. استفاده از کراتولیتیک ها روی پوست ضخیم شده

کرم‌های کراتولیتیک محصولات مراقبت از پوست موضعی هستند که به طور خاص برای نرم کردن و لایه برداری پوست ضخیم و زبر تجویز می‌شوند. این محصولات حاوی مواد فعالی هستند که کراتین را که پروتئینی در بیرونی‌ترین لایه پوست بوده و مسئول ماهیت سخت و محافظ آن است، می‌شکند.

آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک

گلیکولیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست برای لایه برداری و روشن کردن پوست استفاده می‌شود. این ماده از نیشکر گرفته شده و به دلیل توانایی آن در نفوذ عمیق به پوست شناخته شده است. همچنین این ویژگی‌ها آن را به یک راه حل موثر برای از بین بردن پوست خشک و‌ ترک‌ خوردگی پا تبدیل کرده است.

متن انگلیسی:
One of the best ways to use glycolic acid for removing dry skin from the feet is through a foot peel. Foot peels are a type of exfoliating treatment that contains a high concentration of glycolic acid such as the Ultra Anti-Aging Cream or Glycolic Peel Cleansing Pads. They are applied to the feet and left on for a certain period of time
ترجمه متن:
یکی از بهترین راه‌های استفاده از اسید گلیکولیک برای از بین بردن خشکی پوست پا، لایه برداری پا است. این نوع لایه برداری پا حاوی غلظت بالایی از اسید گلیکولیک مانند کرم ضد پیری فوق‌العاده یا پدهای پاک کننده لایه برداری گلیکولیک است. این مواد روی پاها اعمال می‌شوند و برای مدت معینی روی پا باقی می‌مانند.

dermatologistschoice

اسید سالیسیلیک

یک لایه نازک از سرم اسید سالیسیلیک را روی پاشنه پاها و هر قسمت دیگری از پای خود که دچار خشکی است بمالید. اسید سالیسیلیک کراتولیتیک لایه‌بردار پوست است و نشان داده شده است که باعث کاهش هیپرکراتوز، شقاق و درد می‌شود.

اوره

لوسیون‌های حاوی اوره باعث آبرسانی، مرطوب کردن و ترمیم پوست ترک خورده، خشک و آسیب دیده پا هم در مردان و هم زنان می‌شود. این مواد برای برطرف کردن تحریکات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، بوی بد پاها، ترک خوردگی پاشنه، کوتیکول، پینه پا و موارد دیگر مفید است.

پنتاویتین (ایزومرات ساکارید)

پنتاویتین در محصولات آبرسانی پوست که دارای عملکرد بالا هستند، نرم کننده‌های محافظ پوست سر و مرطوب کننده‌های ملایم استفاده می‌شود.

برای ترک پا، درمان‌ها می‌توانند شامل روش‌های دارویی و خانگی باشند. در جدول زیر، خلاصه روش‌های موثر در هر دو دسته آورده شده است:

درمان دارویی ترک پادرمان خانگی ترک پا
کرم‌های حاوی اورهحمام پا با آب گرم
پماد هیدروکورتیزونماسک پا با روغن نارگیل
لوسیون لانولیناستفاده از وازلین
کرم‌های ضد قارچاستفاده از عسل طبیعی
انواع روش درمان ترک پا

کمبود چه ویتامینی باعث ترک پا میشود؟

کمبود ویتامین‌های گروه B، به ویژه B3 یا نیاسین و اوربیوتین B7، می‌تواند منجر به خشکی، ترک و پوسته پوسته شدن پاها شود.

همچنین بدون ویتامین C کافی، پوست می‌تواند شکننده و مستعد شکاف شود. علاوه بر این، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب کمک کرده و رطوبت آن را حفظ می‌کند. کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به خشکی و خشن شدن پوست شود و احتمال ترک خوردن پاشنه پا را افزایش دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ترک خوردن پا و راه‌های درمان ترک پا و پیشگیری آن را خواندید و شناختید. اما در بعضی موارد ترک خوردگی به قدری عمیق است و در بعضی موارد با عفونت همراه شده که باید از یک پزشک متخصص پوست و مو کمک گرفت.

وبسایت دکترتو به شما در پیدا کردن یک پزشک متخصص پوست در زمینه درمان ترک پا کمک می‌کند. کافی است به این وبسایت مراجعه کنید. پس از اعمال فیلترهای مورد نظرتان با لیستی از پزشکان متخصص در زمینه رفع ترک پا آشنا خواهید شد. نوبت گیری در این سایت هم کاری بسیار آسان بوده و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. شما می‌توانید هم نوبت ویزیت دکتر پوست آنلاین یا نوبت حضوری خود را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان