سفر ناگهانی دبیر کل ناتو به کی یف


سفر ناگهانی دبیر کل ناتو به کی یف

دبیرکل ناتو: انتظار نمی رود در نشست سران ناتو در تابستان امسال در واشنگتن درباره عضویت اوکراین توافق شود.

به گزارش اسپوتنیک، با استناد به سرویس مطبوعاتی ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد کی یف شد.
خاطرنشان می شود که در حال حاضر کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ولادیمیر زلنسکی و استولتنبرگ در حال برگزاری است و از پایگاه اینترنتی این ائتلاف پخش می شود.
دبیرکل ناتو با حضور در کی یف اظهار داشت که کشورهای عضو این ائتلاف باید انتقال تسلیحات به اوکراین را در اولویت قرار دهند.
اخیراً نظرات در مورد درگیری مسلحانه مستقیم بین ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه به طور فزاینده ای در غرب مطرح شده است. کرملین خاطرنشان می کند که روسیه هیچ کشوری را تهدید نمی کند، اما اقداماتی که به طور بالقوه برای منافع آن خطرناک باشد را نادیده نخواهد گرفت. علاوه بر این، در سال های اخیر، طرف روسی به فعالیت بی سابقه ناتو در نزدیکی مرزهای غربی خود اشاره می کند. این ائتلاف در حال گسترش عملیات خود است و آن را "مهار تجاوز روسیه" می نامد. مسکو بارها نسبت به افزایش نیروهای ناتو در اروپا ابراز نگرانی کرده است.
گفتنی است، مسکو بارها اشاره کرده است که هدف ناتو رویارویی است. همانطور که دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری تاکید کرد، گسترش بیشتر بلوک امنیت بیشتری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد.
وزارت امور خارجه آمادگی خود را برای گفت‌وگو با ائتلاف آتلانتیک شمالی اعلام کرد، اما در شرایطی برابر با رد سیاست نظامی‌سازی قاره توسط غرب. روسیه در سال های اخیر مدعی فعالیت بی سابقه ناتو در نزدیکی مرزهای غربی خود است.
علاوه بر این، فدراسیون روسیه به دخالت غرب در کشاندن کی‌یف به ناتو اشاره کرد. کرملین اعلام کرد که درخواست ولادیمیر زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین واکنش‌های متفاوت به آن را در نظر گرفته‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و اینکه همانا جهت گیری کی‌یف برای عضویت در اتحاد ناتو یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین شد.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی در واشینگتن، دی.سی. پایه‌گذاری شد و بزرگ‌ترین پیمان نظامی در جهان است که ۳۱ کشور در آن عضویت دارند.قلب پیمان ناتو مادهٔ ۵ آن است که در آن کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند.
مطابق ماده ۱۴ و پایانی این پیمان، متون انگلیسی و فرانسوی آن هر دو معتبر هستند، پیمان نزد دولت ایالات متحده آمریکا سپرده می‌شود و مطابق وظیفه دولت ایالات متحده نیز نسخه‌های مورد تأیید آن را برای دولت‌های امضاکننده پیمان می‌فرستد. این پیمان در حال حاضر بزرگ‌ترین پیمان نظامی در جهان است و با پیوستن مونته‌نگرو در سال ۲۰۱۷،مقدونیه شمالی در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ و فنلاند در ۴ آوریل ۲۰۲۳، این پیمان به ۳۱ عضو رسید.
پیمان واشینگتن که بعدها به پیمان آتلانتیک شمالی شناخته شد پس از مذاکراتی که از ژوئیه ۱۹۴۸ در واشینگتن آغاز شده بود در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میان ایالات متحده آمریکا، اعضای پیمان بروکسل (بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ) و دیگر کشورهای بلوک سرمایه‌داری که به این پیمان دعوت شده بودند (کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ و پرتغال) به امضا رسید.
پیش از آن سنای آمریکا در پاسخ به دخالت شوروی در کودتای چکسلواکی با تصویب قطعنامه واندنبرگ-کنالی در ۱۱ ژوئن ۱۹۴۸ به دولت آمریکا اجازه پذیرفتن تعهداتی در خارج از مرزهای آمریکا را داده بود. شوروی در پاسخ به ناتو پیمان ورشو را تشکیل داد.
در سال های اخیر، روسیه از فعالیت بی سابقه ناتو در مرزهای غربی خود خبر داده است. ناتو در حال گسترش ابتکارات است و آن را "بازدارندگی از تجاوز روسیه" می نامد. مسکو بارها نسبت به افزایش نیروهای اتحاد در اروپا ابراز نگرانی کرده است. کرملین خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه کسی را تهدید نمی کند، اما اقداماتی را که به طور بالقوه برای منافع آن خطرناک است نادیده نخواهد گرفت.
شایان ذکر است که پوتین در مصاحبه با کارلسون به تفصیل توضیح داد که مسکو قصد حمله به کشورهای ناتو، به ویژه لهستان، لتونی یا سایر کشورهای حوزه بالتیک را ندارد و در جامعه غربی، سیاستمداران مرتباً مردم خود را با تهدید روسیه می‌ترسانند و توجه را از مشکلات داخلی منحرف می کنند.
رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد: "کشورهای غربی درک کرده‌اند که شکست استراتژیک روسیه در مناقشه با اوکراین غیرممکن است، بنابراین با درک این موضوع، آنها باید به گام‌های بعدی خود فکر کنند. مسکو آماده گفت‌وگو است".

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بچه های دهه 60 کی این شعرو تا آخر بلده؟ اولیا شلخته... دومیا پاتخته.... ؟!!