مدت زمان بهبودی پس از شکستگی و جراحی مچ پا


مدت زمان بهبودی پس از شکستگی و جراحی مچ پا

اگر دچار شکستگی مچ پا شده‌اید و می‌خواهید بدانید که چه مدت زمان طول می‌کشد تا دوباره روی پای خود بایستید، ابتدا باید بدانید که این مدت زمان به ماهیت شکستگی، سلامت کلی شما و… بستگی دارد.بنابراین با توجه به این که مدت زمان بهبودی در هر شخص با شخص...

اگر دچار شکستگی مچ پا شده‌اید و می‌خواهید بدانید که چه مدت زمان طول می‌کشد تا دوباره روی پای خود بایستید، ابتدا باید بدانید که این مدت زمان به ماهیت شکستگی، سلامت کلی شما و… بستگی دارد.

بنابراین با توجه به این که مدت زمان بهبودی در هر شخص با شخص دیگری متفاوت است، در این جا می‌توانیم یک نمای کلی از فعالیت‌های درمانی پس از شکستگی و جراحی مچ پا ارائه دهیم.

مدت زمان بهبودی استخوان ها

بدن انسان به محض بروز آسیب شروع به محافظت و بهبود ناحیه آسیب دیده می‌کند. به طوری که، خون اضافی برای تشکیل لخته به محل آسیب دیدگی ارسال و سلول‌های استخوانی جدیدی در اطراف شکستگی ایجاد می‌شود. سپس این سلول‌ها به سمت یکدیگر رشد کرده تا شکستگی بهبود یابد.

استخوان‌ها نسبت به دیگر اعضای بدن از جمله پوست، رشد کند‌تری دارند. بنابراین به منظور بهبود کامل آن‌ها پس از شکستگی، استخوان‌ها باید در موقعیت صحیح خود قرار گرفته و در طول مدت زمان بهبودی بدون حرکت بمانند.

رشد مجدد و بهبودی کامل استخوان‌ها بسته به سن بیمار، نوع آسیب و شدت شکستگی گاهی ممکن است تا یک سال طول بکشد. اما هر چه سن بیمار کم‌تر باشد، استخوان رشد سریع‌تری داشته و مدت زمان بهبودی کاهش می‌یابد.

دکتر توحید صفایی جراح و متخصص ارتوپدی می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد آن چه می‌توانید پس از آسیب دیدگی خود انتظار داشته باشید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تماس با دکتر و رزرو نوبت: 09361391693
آدرس مطب: تهران – میدان ونک، بلوار آفریقا، خیابان برادران شریفی، پلاک 61، طبقه سوم

جهت ورود به وب سایت دکتر توحید صفایی اینجا کلیک کنید.

بهبودی با سرعت خودتان

همانطور که هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، هر شکستگی در ناحیه مچ پا نیز با شکستگی دیگر متفاوت است. در نتیجه، سرعت بهبودی هر فرد نیز با فرد دیگر متفاوت است و به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سلامت کلی
  • سن
  • میزان عملکرد و تحرک قبل از استراحت
  • نوع شکستگی
  • محل شکستگی
  • اهداف بهبودی
  • شدت شکستگی

همانطور که گفته شد، مدت زمان بهبودی پس از شکستگی مچ پا به وضعیت بیمار بستگی دارد. هنگام مراجعه به دکتر توحید صفایی، ایشان وضعیت کلی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و براساس شرایط و روش‌های درمانی منحصر به فرد شما، تخمین معقولی از انتظارات و مدت زمان بهبودی ارائه می‌دهد.

طول دوره بهبودی اولیه شکستگی مچ پا معمولا 12 تا 16 هفته است. بیمارانی که شکستگی‌های جزئی دارند، پس از این دوره یا حتی زودتر از آن بهبود می‌یابند. اما برخی دیگر که شرایط پیچیده‌تری دارند، طول دوره بهبودی اولیه برای آن‌ها هفته‌ها یا ماه‌ها بیش‌تر می‌شود.

فرقی نمی‌کند شکستگی شما از نوع جزئی باشد یا از نوع پیچیده، شکستگی‌های مچ پا برای بهبودی نیاز به استراحت دارند. در طول مدت استراحت باید از وارد کردن وزن بر روی مچ پای آسیب دیده جدا خودداری کنید، زیرا تلاش برای قرار دادن وزن روی پای آسیب دیده در طول مدت زمانی که شکستگی بهبود نیافته است می‌تواند از ترمیم صحیح استخوان‌ها جلوگیری کند و احتمال آسیب دیدگی مجدد را افزایش دهد.

بهبودی پس از جراحی شکستگی مچ پا

مدت زمان بهبودی پس از شکستگی و جراحی مچ پا

پس از انجام جراحی شکستگی مچ پا:

  1. برای بازگشت به خانه باید یک راننده شخصی داشته باشید.
  2. دستورالعمل‌های کتبی و شفاهی بعد از عمل را دنبال کنید.
  3. در 2 هفته اول فقط استراحت کنید و پای خود را در ارتفاعی بالا‌تر از قلب قرار دهید.
  4. گچ یا بانداژ خود را خشک نگه دارید و آن را عوض نکنید.
  5. مصرف دارو‌های معمولی خود را با مشورت پزشک آغاز کنید.
  6. دارو‌های تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  7. سیگار نکشید.

علائم هشداردهنده

علائم هشدار دهنده پس از جراحی اهمیت بسیار زیادی دارند و همواره باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. مهم‌ترین علائم هشدار دهنده پس از جراحی شکستگی مچ پا عبارت است از:

  • درد شدیدی که با بالا بردن ارتفاع، یخ و مصرف دارو برطرف نمی‌شود.
  • تب بیش‌تر از 38.5 درجه سانتی گراد
  • حساسیت غدد لنفاوی در کشاله ران
  • تنگی نفس یا درد در قفسه سینه
  • واکنش به دارو‌های تجویز شده
  • تورم جدید یا بد‌تر شدن تورم قبلی
  • سوزن سوزن شدن، بی‌حسی یا احساس سردی در انگشتان پا
  • تغییر رنگ انگشتان پا یا تیره شدن آن ها

در صورت مشاهده هر کدام از علائم فوق، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید.

زمان بهبودی معمول

مدت زمان بهبودی پس از عمل جراحی مچ پا بسیار متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله پیچیدگی جراحی، سن و سلامت کلی بیمار و رعایت دستورالعمل‌های پزشک بستگی دارد.

پس از اکثر عمل‌های جراحی مچ پا، بهبود حساسیت و تورم می‌تواند 3 تا 4 ماه طول بکشد. در حالی که، بهبودی پس از عمل‌های جراحی پیچیده ممکن است یک سال یا بیش‌تر نیز طول بکشد.

اولین جلسه مراجعه به پزشک پس از جراحی و بازگشت به زندگی عادی

مدت زمان بهبودی پس از شکستگی و جراحی مچ پا

در اولین جلسه، پزشک گچ یا بانداژ بیمار را برداشته و بیمار را برای مشاهده مچ پا که ممکن است صحنه چندان خوشایندی نداشته باشد، آماده می‌کند.

شروع فعالیت ها

شروع فعالیت‌های بیمار پس از انجام جراحی مچ پا معمولا به صورت زیر انجام می‌شود:

  • فعالیت‌های بسیار محدود زندگی روزانه با استراحت و ارتفاع اجباری
  • فعالیت‌های محدود با استراحت و ارتفاع
  • فعالیت کامل با کفش محدود
  • فعالیت کامل با کفش استاندارد
  • فعالیت ورزشی بدون ضربه با کفش استاندارد
  • فعالیت‌های ورزشی با تحمل وزن کامل

مدت زمان پیشرفت در طول سطوح فوق معمولا ماه‌ها طول می‌کشد و به پیچیدگی عمل جراحی، سن و سلامت عمومی بیمار و رعایت دستورالعمل‌های پزشک بستگی دارد.

توانبخشی

اکثر عمل‌های جراحی مچ پا به توانبخشی نیاز دارند. در اکثر موارد، پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست دستورالعمل‌هایی در مورد نوع، دفعات و مدت فعالیت‌های توانبخشی به بیماران ارائه می‌دهند که ممکن است شامل طیف گسترده‌ای از تمرینات حرکتی و قدرتی باشد.

برخی از این فعالیت‌ها بلافاصله پس از جراحی و برخی دیگر تا زمان برداشتن گچ یا چکمه به تعویق می‌افتند. در اغلب موارد، فعالیت‌های توانبخشی 2 الی 12 ماه طول می‌کشند و در طول این مدت بیمار تحت نظر فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص قرار خواهد داشت.

امتیاز به مطلب post


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

5 علامتی که پس از 30 سالگی باید جدی بگیرید