حضور معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران


معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق و هیات همراه با رییس و هیات رییسه پارک علم و فناوری روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دیدار و گفتگو گردند.دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به...

معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق و هیات همراه با رییس و هیات رییسه پارک علم و فناوری روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دیدار و گفتگو گردند.

دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ضمن خوشامدگویی به نمایندگان وزارت علوم عراق، با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق گفت: اشتراکات مذهبی، سیاسی و فرهنگی بسیاری میان دو کشور وجود دارد و به همین جهت می‌توانیم در راستای گسترش زمینه‌های همکاری و تداوم آن در عرصه دانش و فناوری اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: امروزه کشورهای منطقه خاورمیانه در تلاشند تا در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری به سطوح بالایی دست یابند و زمان حاضر فرصت مناسبی است که همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری را میان دو کشور توسعه دهیم.

وی با اشاره به قدمت، جامعیت و گستردگی دانشگاه تهران اظهار داشت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است و همواره تلاش بر این بوده با حمایت از حوزه‌های متنوع علمی و فناوری، مرجعیت فناوری و نوآوری خود را در کشور حفظ کنیم.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با یادآوری این موضوع که فراوانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی و مهندسی بیشتر از حوزه‌های دیگر است، گفت: طی چند سال اخیر تلاش کرده‌ایم تا برنامه‌های حمایتی را در زمینه فناوری‌های نرم، علوم انسانی و بین رشته‌ای گسترش دهیم.

دکتر اسدی با اشاره به عضویت و استقرار بیش از ۳۰۰ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تاکید کرد: دستاوردهای این فناوران و متخصصان توانسته نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور را به ویژه در زمان تحریم تامین کند.

وی افزود: نواحی نوآوری، نسل آینده پارک های علم و فناوری محسوب می‌شوند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با ایجاد ناحیه نوآوری تهران، حوزه فعالیت‌های خود را به فراتر از مرزهای فیزیکی پارک گسترش داده است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، فعالیت‌های نوآورانه، فناورانه و پارک‌های علم و فناوری را جز لاینفک نظام آموزشی دانشگاهی دانست و افزود: زنجیره ارزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محدود نمیشود بلکه مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری و شعب آن در ۱۹ دانشکده دانشگاه تهران در تلاش است تا دانشجویان در حین تحصیل با مباحث فناوری، نوآوری و دانش بنیان آشنا شده و فرهنگ کارآفرینی ترویج یابد.

دکتر اسدی از امضای تفاهم‌نامه ای با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: مطابق با این تفاهم نامه، پیوست فناوری و نوآوری به پروپوزال پایان نامه های دانشجویی افزوده میشود که می‌توان از آن در جهت سوق دادن فعالیت‌های پژوهشی به فعالیت های فناوری و حمایت از آن ها بهره برد.

وی همچنین به حضور و تحصیل دانشجویان عراقی در ایران و به خصوص دانشگاه تهران، اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع فرصت مناسبی است تا از ظرفیت این دانشجویان در جهت همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کنیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارای تجربه راه اندازی پارک علم و فناوری در کشور است، خاطر نشان کرد: می‌توانیم تمام تجارب و ظرفیت پارک علم و فناوری را برای راه اندازی پارک علم و فناوری در عراق به اشتراک بگذاریم و ضروری است که برای عملیاتی کردن این موضوع، اجرای اقدامات پایه ای را مورد توجه قرار دهیم.

وی از راه اندازی پردیس بین المللی دانشگاه تهران در نجف اشرف در آینده نزدیک خبر داد وگفت: در همین راستا می‌توانیم شعبه‌ای از پارک علم و فناوری را که تمام زنجیره ارزشی و فعالیت‌‌های پارک را پوشش می‌دهد؛ در این پردیس بین المللی ایجاد کنیم.

دکتر اسدی با تاکید بر اهمیت انتقال تجربه تشریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می تواند در قالب کارگاه‌های یک روزه، تمامی فرایندها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات دانش بنیان را برای معاونین پژوهشی دانشگاه های عراق ارائه کند.

دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم عراق؛ ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارک فناوری دانشگاه تهران، حضور در این دانشگاه را یکی از آرزوهای خود دانست و گفت: با این که در گذشته به عنوان رییس دانشکده علوم سیاسی ۱۰ بار به ایران سفر کرده ام از مقابل دانشگاه تهران عبور میکردم و توفیق حضور در دانشگاه تهران را نداشتم و در این سفر به آرزویم رسیدم. ما در وزارت علوم از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رشد شرکت‌های فناور و دانش بنیان و آوازه علمی فناوران ایران مطلع هستیم و پیشرفت های شما را رصد می کنیم.

دکتر لبنا خمیس مهدی توضیحات جامعی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم عراق ارائه داد و افزود: کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان یکی از مهمترین موضوعات حال حاضر در عراق است و به همین جهت اداره ای تحت عنوان حمایت از کارآفرینی در معاونت پژوهش و گسترش وزارت علوم عراق تاسیس کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم. همچنین در تعامل با وزارت محیط زیست عراق، ۸۰ طرح پژوهشی و کاربردی داریم که در جهت حل مسائل زیست محیطی، بویژه در نواحی کم آب و بیابانی تدوین، ارائه و اجرا شده و از دل این طرح های کاربردی ۵۳۰۰۰ مقاله در طول ۱۰ سال اخیر استخراج شده است. همچنین ما سامانه ای داریم که مستقیما به حوزه نخست وزیری وصل است و طرح های کاربردی به وزارت خانه ها و سازمان های مختلف جهت بهره برداری ارائه می شود.

در ادامه این نشست، دکتر بهاره حیدری مشاور بین الملل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ضمن ارائه پاورپونت معرفی تفصیلی پارک علم و فناوری به زبان عربی، به تشریح حوزه های مختلف اهداف، خدمات، تاریخچه، زنجیره ارزش، واحدهای مختلف، شعبات پارک، شرکت های مستقر، محصولات فناور و ناحیه نوآوری پرداخت.

در بخش پایانی این نشست، هیات عراقی از شرکت‌های داهیان پزشکی پیشرو، سازه پایدار الهیه، هیرونگار پارس، راهکار سرزمین هوشمند و توسعه یادگیری و مدیریت نوین طرح پارس بازدید کردند و با خدمات و محصولات فناورانه این شرکت ها آشنا شدند.

حضور معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق در پارک علم و فناوری دانشگاه تهرانحضور معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق در پارک علم و فناوری دانشگاه تهرانحضور معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خانه 19 متری ژاپنی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است! (+عکس)