سرنوشت نرخ‌ گذاری خودرو در کارخانه چه می‌شود؟


سرنوشت نرخ‌ گذاری خودرو در کارخانه چه می‌شود؟

گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار واردات خودرو طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر این اساس در یک‌ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۷۳۴ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش 14 میلیون و 950 هزار و 472 دلار وارد کشور شده است

خودروسازان و مشتریان درحالی چشم‌انتظار تعیین‌تکلیف قیمت کارخانه‌ای انواع خودرو در سال جدید هستند که به‌نظر می‌رسد سیاستگزار به‌جای اصلاح یکباره قیمت، مدل «خودرو به خودرو» را پیش گرفته و بر آن است نرخ هر مدل خودرو را در بازه زمانی مشخصی تعیین کند. با توجه به فریز یک‌ساله قیمت کارخانه‌ای خودروها، گمان می‌رفت سیاستگزار در همین هفته‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ دست به‌اصلاح قیمت خودرو بزند و مجوز مربوطه را برای خودروسازان صادر کند.

بااین‌ حال، تا به امروز این اتفاق رخ نداده و نه مسئولان شورای‌رقابت و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارنظری درباره سرنوشت قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال جاری نداشته‌اند.

این درحالی است که از ابتدای سال جدید تا به امروز، قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی به‌صورت جداگانه و به‌اصطلاح تک‌به‌تک بالا رفته است. این موضوع، این تصور را ایجاد کرده که ظاهرا سیاستگزار قصد دارد به‌جای اصلاح قیمت یکجا و یک‌باره همه خودروها (شیوه مرسوم این سال‌ها) قیمت هر خودرو را جداگانه و در فاصله‌های زمانی متفاوت اصلاح کند.

ویژگی خاص خودروهای پیش‌فروشی این است که هنگام ثبت‌نام قیمت قطعی ندارند و متقاضیان در زمان تحویل باید مطابق با نرخ روز با خودروساز تسویه‌حساب کنند. شاهد مثال این ماجرا، افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها طی یکی، دو هفته گذشته است. به‌عنوان مثال، قیمت کارخانه‌ای پژوپارس مجوز رشد ۵۰ درصدی را از قیمت‌گذار دریافت کرد تا ایران‌خودرو بتواند ۱۵۰ میلیون‌تومان به‌قیمت قبلی آن اضافه کند. یا به‌عنوان مثال به‌تازگی اعلام شد قیمت کارخانه‌ای یکی از محصولات مونتاژی ایران‌خودرو به‌نام هایما S۷ بالا رفته است.

این درحالی است که طی سال‌های گذشته، سیاستگزار (چه شورای‌رقابت و چه وزارت صمت و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار) در مقاطع مختلف دست به‌افزایش قیمت یکجای خودروها می‌زد.

در این روش، معمولا تمام خودروهای سواری مشمول افزایش قیمت می‌شدند و فهرست نرخ‌های جدید به‌صورت یکجا به خودروسازان ابلاغ می‌شد. بنابراین تمام متقاضیانی که از ایران‌خودرو و سایپا خودرو پیش‌خرید کرده و منتظر مشخص شدن قیمت نهایی بودند، همگی در زمانی مشخص تکلیف خود را می‌دانستند.

درحال حاضر قیمت‌گذاری خودرو برعهده وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است؛ نهادهایی که قبلا نیز در مقاطعی مسئول قیمت‌گذاری خودرو بودند؛ اما به‌همان روش سنتی ‌به‌جامانده از شورای‌رقابت، دست به‌اصلاح قیمت می‌زدند. حالا اما ظاهرا مدل وزرات صمت و سازمان حمایت تفاوت کرده و سیاست افزایش قیمت خودرو به‌خودرو جایگزین قیمت‌گذاری تمام محصولات شده است.

از طرفی گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار واردات خودرو طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر این اساس در یک‌ماهه نخست سال جاری، بالغ بر ۷۳۴ دستگاه انواع خودرو سواری به‌ارزش 14 میلیون و 950 هزار و 472 دلار وارد کشور شده است. طی این مدت بیشترین واردات خودرو سواری توسط شرکت معین‌خودرو ایرانیان با واردات ۲۶۰ دستگاه به ارزش ۵.۸ میلیون‌دلار صورت گرفته است که سهمی بالغ بر ۳۵ درصد از تعداد کل خودروهای وارداتی را شامل می‌شود.

همچنین سهم بهمن‌موتور دراین بخش با 151 دستگاه خودرو به‌ارزش 2.8 میلیون‌دلار، به‌بالغ بر 20 درصد از تعداد کل خودروها می‌رسد.

مکث‌موتور نیز با واردات ۱۲۰ دستگاه خودرو به‌ارزش 2.2 میلیون‌دلار، سهمی بالغ بر 16 درصد از تعداد کل خودروها را طی فروردین ۱۴۰۳ از آنِ خود کرده است. رهام تجارت پاک با واردات 65 دستگاه خودرو، بازرگانی جهان نوین آریا با واردات 78 دستگاه خودرو، سازه‌های خودرو دیار با واردات 30 دستگاه خودرو، تیوا خودرو رایکا با واردات 5 دستگاه خودرو و ماموت‌خودرو با واردات 4 دستگاه خودرو در رده‌های بعدی قرار دارند.

کاهش قیمت 30 میلیون‌تومانی تارا اتومات V4 ال ایکس

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 30 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 30 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 165 میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (85 گانه) (1403) با 21 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 24 میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش 673 میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (1402) با 11 میلیون‌تومان کاهش 787 میلیون‌تومان و پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک (85گانه) (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 743 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 3 تا 20 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دانگ‌فنگ شاین مکس (2023) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 910 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 280 میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 590 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 760 میلیون‌تومان و لاماری ایما (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 80 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 850 میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 4 میلیارد و 700 میلیون‌تومان، جتا VS7 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 3 میلیارد و 150 میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 2 میلیارد و 550 میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای 300 و 500 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با 500 میلیون‌تومان کاهش به 22 میلیاردتومان و ب‌ام‌و 730Li فول با 300 میلیون‌تومان کاهش به 23 میلیاردتومان رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها