واکاوی طرح تفکیک «مسکن» از وزارت راه و شهرسازی


واکاوی طرح تفکیک «مسکن» از وزارت راه و شهرسازی

فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن با بیان مطرح شدن طرح تفکیک بخش مسکن از وزارت راه و شهرسازی، گفت: برای تولید مسکن و رفع معضلات این بخش باید ساختار جدیدی برای حوزه برنامه ریزی مسکن کشور در دستور کار قرار بگیرد، هرچند لازمه تحقق آن کار کارشناسی و برنامه ریزی مناسب برای تحقق اهداف مدنظر است.

واکاوی طرح تفکیک «مسکن» از وزارت راه و شهرسازی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی گفت، با توجه به تشکیل مجلس جدید و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، در دولت جدید فارغ از اینکه چه کسی در رأس قرار بگیرد، طرح تفکیک مسکن از وزارت راه و شهرسازی از روز نخست اجرا شود.


وی افزود: ادغام وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با یکدیگر کار اشتباهی بود، زیرا هر دو وزارتخانه حوزه کاری گسترده‌ای دارند.

با وجود این، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چنین طرحی را خوب ارزیابی کرد، ولی گفت: در حال حاضر برنامه ای برای جدایی بخش راه از مسکن در این وزارتخانه وجود ندارد و هیچ طرح و لایحه‌ای مبنی بر این موضوع در کمیسیون عمران و صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است.

در گذشته نام وزارت مسکن، وزارت آبادانی و مسکن بود، زیرا مباحث مرتبط با توسعه، عمران و آبادانی مدنظر نیز زیر نظر وزارت مسکن انجام می شد


فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن درباره طرح تفکیک بخش مسکن از وزارت راه و شهرسازی به «راهبرد معاصر» گفت: سال هاست در زمینه تفکیک وزارت راه و شهرسازی مباحثی مطرح می شود تا با تشکیل وزارتخانه مسکن، بخشی از فعالیت های مورد نیاز مسکن در وزارتخانه ای با این نام و عنوان دنبال شود.



وی درباره اینکه آیا تفکیک بخش مسکن از وزارت راه و شهرسازی به نفع بازار و اقتصاد است، افزود: نیازی نیست حتماً وزارتخانه ای با این عنوان وجود داشته باشد، زیرا تشکیل وزارتخانه جدید با اهداف دولت در زمینه کوچک سازی بدنه به شدت در تضاد است، اما ادغام وزارت راه وشهرسازی با حوزه شهرداری ها می تواند به عنوان راهکار مطرح شود.


کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: برای تولید مسکن، رفع معضلات این بخش و تحقق دغدغه های موجود باید ساختار جدیدی برای حوزه برنامه ریزی مسکن کشور در دستور کار قرار بگیرد؛ هرچند لازمه تحقق آن کار کارشناسی و برنامه ریزی مناسب برای اهدافی است که سیاست گذار در بخش مسکن دنبال می کنند.


بیضایی گفت: به نظر منطقی نمی آید در وضعیت کنونی که باید تمرکز بیشتری بر کوچک سازی دولت و بهره وری داشت، به دنبال تفکیک وزارتخانه ها ازجمله راه و شهرسازی بود.


کارشناس بازار مسکن معتقد است: تغییر ریل اساسی در حوزه ساختار اجرایی بخش مسکن موضوع دیگری است که در صورت مطرح شدن از سوی مسئولان، می توان روی گزینه های جدی تمرکز و راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت فعلی حوزه مسکن، افزایش قیمت، تورم و کاهش عرضه مسکن ارائه کرد.


وی یادآور شد: در گذشته نام وزارت مسکن، وزارت آبادانی و مسکن بود، زیرا مباحث مرتبط با توسعه، عمران و آبادانی مدنظر نیز زیر نظر وزارت مسکن انجام می شد. به بیان بهتر، بسیاری از پروژه های توسعه شهری زیر نظر وزارت مسکن انجام می شد، به طوری که شرح وظایف وزارت مسکن بسیار گسترده بود.


کارشناس بازار مسکن توضیح داد: وزارت مسکن حتی متولی طرح آمایش سرزمینی بود، در حالی که این طرح می توانست دستور کار سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه ها باشد؛ به همین دلیل باید نسبت به موضوعات حوزه مسکن و این وزارتخانه تأمل بیشتری داشت.


بیضایی عنوان کرد: مسئولام ذی ربط باید روی این مواضوعات اقدام کارشناسی انجام دهند تا پبامدهای کمتری داشته باشد و مشکلات تا حد زیادی در بخش مورد نظر مرتفع شود.

وزارت مسکن حتی متولی طرح آمایش سرزمینی بود، در حالی که این طرح می توانست دستور کار سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه ها باشد


کارشناس بازار مسکن معتقد است: برای تحقق برنامه های مرتبط با بخش مسکن، وزارتخانه می تواند از نیروهای کاردان و نخبه برای حل برخی مشکلات استفاده کند، اما در حال حاضر تفکیک وزارتخانه معضلات کنونی بخش مسکن را حل نمی کند، مگر اینکه به دنبال تغییراتی در ساختار اجرایی حوزه مسکن در وزارتخانه باشیم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


شیمیل ها چه افرادی هستند؟