دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه


دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

در این مقاله قصد داریم شما را با دمای برخی از قطعات خودروهای فرمول یک حین مسابقه آشنا کنیم. خودروهای فرمول یک با توجه به نوع عملکرد و نوآوری‌های به کار رفته در طراحی و ساختشان، اغلب به عنوان نمادی از بالاترین دستاوردها در مهندسی اتومبیلرانی...

در این مقاله قصد داریم شما را با دمای برخی از قطعات خودروهای فرمول یک حین مسابقه آشنا کنیم.

دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

خودروهای فرمول یک با توجه به نوع عملکرد و نوآوری‌های به کار رفته در طراحی و ساختشان، اغلب به عنوان نمادی از بالاترین دستاوردها در مهندسی اتومبیلرانی در نظر گرفته می‌شوند. این خودروها دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی هستند که آن‌ها را از دیگر انواع خودروهای مسابقه‌ای و حتی خودروهای سوپر اسپرت متمایز می‌کند.
دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

بیشتر بخوانید:

حراج تیرل P34؛ عجیب‌ترین خودروی تاریخ فرمول یک!

دمای قسمت‌های خودروهای فرمول ۱ حین مسابقه

در طول یک مسابقه فرمول یک، خودروها دماهای بسیار بالایی را تجربه می‌کنند، که نیازمند سیستم‌های پیشرفته خنک‌کننده برای حفظ عملکرد و جلوگیری از آسیب است. در اینجا به برخی از قسمت‌های کلیدی خودرو و دماهای تقریبی آن‌ها در حین مسابقه می‌پردازیم:

در خودروهای فرمول ۱ کابین راننده حین مسابقه به دمای عجیب ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

دمای لاستیک‌های این نوع خودروها حین مسابقه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد است. در این دماها، اصطکاک و عملکرد لاستیک به اوج می‌رسد.

دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

گیربکس‌ خودروهای فرمول ۱ نیز به شدت داغ می‌شوند. دمای مجموعه گیربکس حین مسابقه حول و حوش ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. به منظور جلوگیری از آسیب و کاهش اصطکاک، از خنک‌کننده‌های ویژه‌ای برای گیربکس این خودروها استفاده می‌شود.

موتور خودروهای فرمول یک می‌توانند به دماهای بسیار بالایی دست یابند. این دما در نواحی اختراق اغلب به ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. البته دمای اجزای دیگر موتور بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی گراد نگه داشته می‌شود تا به بهترین شکل کار کند.

همچنین بخوانید: پتوی گرم‌کن تایر در فرمول یک؛ تجهیز پیشرفته و گران‌قیمت

دمای توربوشارژر در یک خودروی فرمول یک می‌تواند به ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد یا حتی بیشتر برسد. این دمای بالا به دلیل سرعت بسیار زیاد هوایی است که از موتور به وسیله اگزوز خارج می‌شود و توربین توربوشارژر را به چرخش درمی‌آورد.

دمای گازهای خروجی از سیستم اگزوز در خودروهای فرمول یک نیز می‌تواند بسیار بالا باشد. این دما معمولا در محدودخ ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. البته در برخی از شرایط خاص ممکن است این دماها به بالاتر از این مقادیر نیز برسد.

دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

ترمزهای دیسکی کربن-کربن مورد استفاده در خودروی فرمول ۱ می‌توانند به دماهای بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد داغ شوند. در برخی مواقع، این دما می‌تواند حتی به ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد نیز برسد.

برای مدیریت این دماهای بالا، سیستم‌های خنک‌کننده پیچیده و مواد مقاوم در برابر حرارت بالا مانند تیتانیوم، سرامیک‌ها، و آلیاژهای ویژه استفاده می‌شوند. این مواد و سیستم‌ها به خودرو کمک می‌کنند ضمن اطمینان از عملکرد مطلوب حتی در دماهای بسیار بالا، حداکثر قدرت و کارآیی را حفظ شود.

همچنین بخوانید: راهنمای جامع فرمول ۱؛ هر آنچه باید درباره مسابقات گرندپری بدانید

برچسب ها
فرمول یک F1

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هایما EX00؛ ون پیشرفته چینی برای حضور در بازار تاکسی‌های اشتراکی