گسترش فعالیت بزرگترین شرکت‌های مالی جهان در ریاض


گسترش فعالیت بزرگترین شرکت‌های مالی جهان در ریاض

تمایل عربستان سعودی به سرمایه‌گذاری‌های متنوع باعث شده بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی جهان نظیر بلک‌راک، فعالیت خود در خاک این کشور را گسترش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت آمریکایی بلک‌راک در مسیر دریافت ۵ میلیارد دلار از صندوق ثروت ملی عربستان سعودی است.

بلک‌راک با دریافت این مبلغ به سرمایه‌گذاری در خاورمیانه می‌پردازد و در راستای این هدف، یک تیم سرمایه‌گذاری مستقر در ریاض - پایتخت عربستان - تشکیل می‌دهد. این اتفاق نشان می‌دهد شرکت آمریکایی بلک‌راک به عنوان بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی جهان، در حال افزایش قابل توجه تلاش‌های‌‌های خود برای گسترش فعالیت در عربستان سعودی است.

یک شرکت جدید تحت عنوان «مدیریت سرمایه‌گذاری بلک‌راک ریاض» با مشارکت بلک‌راک و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی تشکیل خواهد شد. طبق بیانیه‌ای که در این راستا منتشر شده، این شرکت در زمینه ارائه استراتژی‌هایی برای دارایی‌های مختلف مانند بازارهای عمومی و خصوصی فعالیت خواهد داشت. سرمایه‌گذاری‌ها نیز توسط یک تیم پورتفوی مستقر در ریاض و با حمایت بلک‌راک، مدیریت خواهد شد. این تیم مدیریت پورتفوی به دنبال جمع‌آوری سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی خواهد بود.

لارنس فینک - مدیرعامل اجرایی بلک‌راک در بیانیه‌ای اعلام کرده: «رشد مداوم بازارهای سرمایه عربستان و متنوع شدن بخش مالی آن به رفاه آینده شهروندان این کشور کمک خواهد کرد. عربستان سعودی به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل شده است.»

این خبر در بحبوحه رویکرد شتابان بلک‌راک برای سرمایه‌گداری در عربستان سعودی اعلام شده است چراکه مدیران این شرکت مطرح آمریکایی، گسترش فعالیت در این منطقه را یکی از اولویت‌های اصلی خود می‌دانند.

شرکت بلک‌راک که ارزش دارایی تحت مدیریت آن به ۱۰/۵ تریلیون دلار می‌رسد، به‌تازگی میزبان یک گردهمایی با حضور مدیران ارشد شرکت‌ها و مقامات دولتی در ریاض بود که نخستین رویداد برگزار شده در این ابعاد توسط این شرکت در پایتخت عربستان سعودی محسوب می‌شود.

عربستان سعودی با استفاده از صندوق ثروت ملی خود به ارزش ۹۲۵ میلیارد دلار به جذب شرکت‌های بزرگ می‌پردازد تا آن‌ها در این کشور به فعالیت بپردازند. تازه‌ترین قرارداد مرتبط با شرکت بلک‌راک، منعکس‌کننده اشتیاق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی به توسعه یک صنعت داخلی از مدیریت دارایی و ارتقای سرمایه‌گذاری در داخل این کشور است. عمده صنعت مدیریت دارایی عربستان در اختیار شرکت‌های این کشور است.

علاوه بر این،‌ شرکت سرمایه‌گذاری عمومی «فرانکلین تمپلتون» در ماه اکتبر یک شهروند سعودی به نام منیره الدوساری را به عنوان مدیر مربوط به فعالیت‌های این شرکت در عربستان انتخاب کرد. شرکت خدمات مالی آمریکایی «نورترن تراست» نیز اعلام کرده که در ماه دسامبر، مجوز ایجاد مقر منطقه‌ای خود در عربستان را دریافت کرده است؛‌ اتفاقی که نورترن تراست را به نخستین شرکت مالی تبدیل کرده که توانسته است این مجوز را دریافت کند.

طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان که ریاست آن را محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - بر عهده دارد‌، به قرار گرفتن عربستان در رادار برترین شرکت‌های مالی جهان کمک کرده است. همچنین در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری سالانه در ریاض که در اکتبر برگزار می‌شود، افرادی نظیر لارنس فینک - مدیرعامل اجرایی بلک‌راک - و مدیران ارشد شرکت‌های مطرح بلک‌استون، گلدمن ساکس و جی‌‌پی مورگان به عربستان سفر می‌کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، اصلی‌ترین پیشران برای تحقق چشم‌انداز 2030 این کشور محسوب می‌شود که هدف آن متنوع‌سازی اقتصاد وابسته به نفت عربستان است. در حالیکه پیش‌بینی می‌شود عربستان تا سال 2026، در هر سال با کسری بودجه مواجه خواهد شد،‌ یک احساس فوریت در این صندوق برای فراهم کردن سرمایه مورد نیاز در جهت تکمیل پروژه‌های میلیارد دلاری این کشور دیده می‌شود.

منبع : اکو ایران
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت جدید لاستیک اعلام شد