افزایش نفوذ پکن در آمریکای لاتین در پی توافق تجارت آزاد اکوادور- چین


افزایش نفوذ پکن در آمریکای لاتین در پی توافق تجارت آزاد اکوادور- چین

وافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز لازم‌الاجرا شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اکوادور پس از شیلی، پرو و کاستاریکا، چهارمین کشور در آمریکای لاتین است که در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) توافقنامه تجارت آزاد با چین امضا کرد و این روند پس از گذشت حدود یکسال از تصویب این فرآیند در عرصه داخلی دو کشور اجرایی شد.

خبر مرتبط
سفیر چین به وزارت امور خارجه فیلیپین احضار شد

اقتصادنیوز: وزارت امورخارجه فیلیپین در پی تعرض شناورهای چینی به کشتی‌های فیلیپینی، سفیر چین را فراخوانده است.

چین پیش از اجرایی شدن این توافقنامه تجارت آزاد، خود را به عنوان شریک تجاری غیرنفتی اصلی اکوادور معرفی کرده بود و با مبادله بیش از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ از آمریکا پیشی گرفت.

صادرات اکوادور به چین در سال گذشته به پنج میلیارد و ۶۶۹ میلیون دلار و واردات به بیش از شش میلیارد دلار رسید.

این غول آسیایی در حال حاضر با سه میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار، خریدار اصلی میگو از اکوادور است؛ کشوری که پیشروترین صادرکننده این محصول در جهان است.

صادرات اکوادور به چین در بخش معدن نیز نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است؛ چرا که یک شرکت چینی مسئول بهره‌برداری از میرادور (Mirador)، بزرگ‌ترین معدن مس در اکوادور است که در حال حاضر نیز در حال بهره‌برداری است.

بیشترین واردات اکوادور از چین در سال ۲۰۲۳ به این شرح بود: واردات تولیدات فلزی به ارزش ۴۶۷ میلیون دلار؛ تلفن و تلفن همراه با ۴۵۴ میلیون دلار و خودروهای سبک با ۳۷۰ میلیون دلار.

با لازم‌الاجرا شدن این قرارداد تجاری، ۶۰ درصد محصولاتی که اکوادور به چین صادر می‌کند، بلافاصله از تعرفه معاف شدند و مابقی به تدریج طی یک دوره ۱۰ ساله حذف خواهند شد.

افزایش نفوذ پکن در آمریکای لاتین در پی توافق تجارت آزاد اکوادور- چین

چشم‌انداز دولت اکوادور این است که در بدترین سناریو، آزادسازی تجارت با چین می‌تواند ۱۱ هزار شغل جدید و بین سه تا چهار میلیارد دلار اضافی در سال در ارزش صادرات ایجاد کند.

سونسولس گارسیا (Sonsoles García) وزیر تولید، تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری و شیلات اکوادور معتقد است با صادرات محصولات جدید به اکوادور، انتظار می‌رود که مشاغل جدید در بخش صادرات بین ۲۵ هزار تا ۴۵ هزار نفر باشد.

وی با یادآوری اینکه ۷۱ درصد از شرکت‌های اکوادوری که به چین صادرات دارند، شرکت‌های کوچک و متوسط ‌هستند، اطمینان داد که این شرکت‌ها ذینفعان اصلی این توافقنامه خواهند بود.

چن گویو (Chen Gouyou) سفیر چین در اکوادور نیز اطمینان داد که آغاز این توافق «یک نقطه عطف تاریخی» است که به تقویت تجارت دوجانبه خواهد انجامید.

سفیر چین با اشاره به افزایش روابط تجاری میان دو کشور در سال‌های اخیر، مکمل بودن دو اقتصاد را مورد تاکید قرار داد.

فلیپه ریبادنیرا (Felipe Ribadeneira) رئیس فدراسیون صادرکنندگان اکوادور (Fedexpor) نیز رشد تصاعدی صادرات از اکوادور به چین در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) را پیش‌بینی کرد.

امضای توافق تجارت آزاد میان چین و کشورهای آمریکای لاتین، از جمله اقدامات در زنجیره همکاری‌های رو به رشد پکن با کشورهای این منطقه است. چین در حال حاضر، دومین شریک تجاری مهم منطقه آمریکای لاتین پس از ایالات متحده است و طبق برآورد آژانس تجارت خارجی و بازاریابی تجارت و سرمایه‌گذاری آلمان (GTI) انتظار می‌رود حجم مبادلات تجاری میان دو طرف (پکن و کشورهای آمریکای لاتین) در یک دهه آینده، دو برابر افزایش یابد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین