چرا سند تحول آموزش‌وپرورش نیازمند بازنگری است؟


چرا سند تحول آموزش‌وپرورش نیازمند بازنگری است؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان لزوم بازنگری در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: سند تحول باید دانش آموزان را به این مرحله بسیار مهم برساند که بدانند کشور متعلق به آن‌هاست، لذا هر کار می‌توانند برای رشد کشور انجام دهند. حتی در خارج از کشور، خود را متعلق به این آب و خاک بدانند و برای ایران اسلامی مفید باشند.

چرا سند تحول آموزش‌وپرورش نیازمند بازنگری است؟

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان فرمودند: سرفصلی که از همه مهم تر است، مسئله‌ تحوّل است. چند سال در گذشته این سند تحوّل را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم، هیچ تحرّکی انجام نگرفت، ضرر کردیم. حال بحمداللّه شنیدم سند مورد بازنگری قرار گرفته که رو به اتمام و در حال نهایی شدن است. نقشه‌ راه برای اجرای آن آماده شده.


ایشان افزودند: این سند را جوری بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد. نگذارید وقفه ایجاد بشود. این سند روزبه‌روز باید بیشتر و بهتر ترمیم شود.


وزیر آموزش‌وپرورش پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه مرگ سند ۲۰۳۰ در دولت سیزدهم رقم خورد، گفت: دولت سیزدهم مرگ اجرای سند ۲۰۳۰ را به طور رسمی اعلام کرد، هرچند بودند کسانی که در بدنه دولت به این سند اعتقاد داشتند.


وی افزود: سند ۲۰۳۰ به‌عنوان رویکرد در دولت پیشین وجود داشت و در وزارت آموزش‌وپرورش حتی ردیف بودجه برای آن تخصیص داده شده بود، درحالی‌که برای سند تحول بنیادین بودجه نداشتیم.

بازنگری به این دلیل در دستور کار قرار گرفت که سند مرتبط با تحول آموزش و پرورش باید واقع گرایانه نوشته شود وهدف گذاری مشخصی برای مجریان و گروه های هدف داشته باشد


جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی درباره سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهم ترین ایراداتی که پیش از بازنگری سند تحول وارد بود و متأسفانه دولت های قبلی در این زمینه کم کاری کرده بودند، اعتقاد نداشتن به آنچه بود که می تواند زمینه ساز تحول در آموزش و پرورش باشد.


وی با بیان اینکه مجریان سند باید نسبت به آن اعتقاد، ایمان و باور داشته باشند تا به تحولی مثبت در کارکردهای آموزش و پرورش منجر شود، افزود: امیدوار بودیم دولتمردان سابق و متولیان آموزش و پرورش به آنچه در سند نوشته بودند، باور داشته باشند و سند به گونه ای تنظیم شود که بیش از حد آرمان گرایانه و ایده آل نباشد که دست نیافتنی شود یا به قدری ساده و پیش پا افتاده نوشته نشود که به تحول زایی در آموزش و پرورش نینجامد.


عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بازنگری به این دلیل در دستور کار قرار گرفت که سند مرتبط با تحول آموزش و پرورش باید واقع گرایانه نوشته شود وهدف گذاری مشخصی برای مجریان و گروه های هدف داشته باشد تا علاوه بر اینکه مجریان به اجرای سند باور داشته باشند، جامعه نیز پذیرای آن باشد.


قادری گفت: وقتی ادعاها و دیدگاه هایی در دولت های قبلی مطرح شد، اما مسئولان اجرایی باور چندانی به آن نداشتند، نمی توان انتظار داشت سند تحول آموزش و پرورش به تحولی اساسی در دانش آموزان و فرهنگیان منجر شود؛ بنابراین بازنگری به این دلیل بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، زیرا باورمندی همگان اعم از مسئولان، مجریان، بدنه فرهنگی و دانش آموزی کشور زمینه ساز تحولی عمیق در آموزش و پرورش کشور می شود.


نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از ایرادات مهم وارد بر سند تحول آموزش و پرورش ناظر بر کپی کاری هایی بود که از مدل های سایر کشورها و فرهنگ ها گرفته شده و در سند جاگذاری شده بود، در حالی که انتظار می رود تحول آموزش و پرورش بر مبنای آموزه های دینی باشد. تربیت و تحولی که به دنبال جاری کردن آن در جامعه هستیم، منطبق بر فطرت انسان هاست، بنابراین کم کاری شده بود و بازنگری معطوف به انطباق سند تحول با فطرت انسانی است.


وی عنوان کرد: ایراد دیگر بر سند پیشین درگیر نکردن بدنه آموزش و پرورش در تحولات بنیادین مورد نظر است، یعنی از ظرفیت معلمان، دست اندرکاران آموزش و پرورش و دانش آموزان در اجرای سند تحول به درستی استفاده نشده است. اگر همه بدنه مرتبط با آموزش و پرورش در تنظیم سند نقش داشته باشند، قطعاً در اجرای آن نیز احساس مسئولیت می کنند، بنابراین برای اجرای درست آن تلاش خواهند کرد.


قادری مطالبات رهبر معظم انقلاب از سند تحول آموزش و پرورش گفت: بازنگری در سند تحول آموزش و پرورش آن هم به صورت بنیادین ناظر بر تحقق هدف مهم است که سند تحول، دانش آموزان را به این مرحله بسیار مهم برساند تا بدانند کشور متعلق به آنهاست، لذا هر کاری می توانند برای رشد کشور انجام دهند، ضمن اینکه تحقق آرمان ها و آمال خود را درون ایران اسلامی ببییند، حتی در خارج از ایران نیز خود را متعلق به این آب و خاک بدانند و برای ایران اسلامی مفید واقع شوند.


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهان این هستند تحول واقعی در آموزش و پرورش باید بر مبنای رساندن دانش آموزان به نقطه ای باشد که روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و تعلق خاطر به کشور را در آنها زنده و جاری کند تا شاهد رشد دانش آموزانی پویا، فعال و با احساس مسئولیت باشیم. نوجوانان و جوانانی که در مقابل ناملایمات، دشواری ها، مشکلات و تنگناها منفعل نمی شوند، بلکه سعی می کند با برخورد فعال مشکلات را حل کنند.

بازنگری در سند تحول آموزش و پرورش آن هم به صورت بنیادین ناظر بر تحقق هدف مهم است که سند تحول، دانش آموزان را به این مرحله بسیار مهم برساند تا بدانند کشور متعلق به آنهاست


وی تصریح کرد: سند تحول به دنبال تربیت دانش آموزانی است که از همه توانمندی ها و ظرفیت های داخلی کشور در راستای حل مشکلات استفاده کنند، هیچ گاه به تاریخ، گذشته و مردم کشورشان پشت نکنند و همواره نسبت به ایران اسلامی احساس مسئولیت داشته باشند. بی تردید اگر چنین تحولی در جوانان ایجاد شود، جامعه شبیه به دوران دفاع مقدس متحول شده است که دانش آموزان در صف سازندگی و مقابله با دشمن پیش قدم می شدند، زیرا نسبت به جامعه احساس مسئولیت داشتند و به شدت نوع دوست بودند.


قادری گفت: بازنگری سند تحول آموزش و پرورش به این دلیل بسیار مهم است که در سند تلاش می شود شاهد تغییراتی اساسی و دگرگونی مثبتی در دانش آموزان و جوانان کشور باشیم، زیرا مبنا و بنیان توسعه و آینده سازی ایران اسلامی به شمار می رود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حذف سارا نیکا از پایتخت 7 صدای ارسطو را درآورد ! / پست معنادار ارسطو در حمایت از خواهرا...