اروپا بی‌اعتماد به آمریکا/ مسیر ناهموار تعامل با غرب


اروپا بی‌اعتماد به آمریکا/ مسیر ناهموار تعامل با غرب

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپا نگران است اگر سیاست‌های آمریکا به ایجاد چالش جدی میان ایران و اروپا منجر شود، ممکن است مورد حمایت آمریکا قرار نگیرند، گفت: اینکه رویکرد اروپا نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده است یا خیر، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بنابراین در رابطه با اروپا همچنان باید محتاط بود.

اروپا بی‌اعتماد به آمریکا/ مسیر ناهموار تعامل با غرب

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در جلسه‌ کمیته روابط بین‌المللی و دفاعی مجلس اعیان درباره طرح قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های ادعایی «تروریستی» گفت: انجام چنین اقدامی علیه سپاه ضرورت ندارد و وضعیت فعلی که کلیت سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است، کفایت می‌کند.

وی افزود: همه اقداماتی که باید برای اعمال فشار علیه ایران انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم اگر جایی آنجا کار غیرقانونی انجام دهند، می‌توانند علیه آن‌ها اقدام کنیم در چارچوب نظام تحریم‌هایی که تقویتشان کرده‌ایم، وجود دارند.

وزیر امور خارجه انگلیس با اعتراف به اینکه چنین اقدامی برای لندن زیان‌بار خواهد بود، عنوان کرد، طرح قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های ادعایی «تروریستی» عملاً به روابط دیپلماتیک ما پایان خواهد داد.

اظهارات دیپلمات ارشد انگلیسی درحالی است که سران اروپا مدتی است به ویژه بعد از حمله تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی به‌ظاهر راه جدا کردن سیاست‌های خود را از آمریکا در پیش گرفته‌اند که موضع‌گیری محتاطانه نسبت به جنبش دانشگاهیان در آمریکا و نقاط مختلف جهان، ابراز تمایل برای توسعه روابط با چین و… از آن جمله‌اند.

نگرانی اروپا افزایش یافت و واهمه دارند اگر با تحریکات آمریکا بخواهند مانند دو دهه گذشته برخورد کنند، ممکن است به زیان اروپا و آسیب دیدن روابطشان منجر شود


سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره موضع گیری متفاوت اروپا در برابر موضوعات مرتبط با ایران و مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا به «راهبرد معاصر» گفت: در دست‌کم 50 سال گذشته همراهی اروپا با آمریکا کاملاً مشهود بوده است و حتی روز به روز شاهد افزایش همکاری ها میان آمریکا و اروپا در موضوعات مختلف بوده ایم.

وی افزود‌: اگر نموداری برای همکاری و همراهی اروپا با آمریکا رسم شود، به این نتیجه دست خواهیم یافت قبل و بعد از تشکیل اتحادیه اروپا آن‌ها همراهی روز افزونی با آمریکایی ها داشتند و دارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تغییرات قابل ملاحظه در رویکردهای اروپا نسبت به ایران عنوان کرد: بعد از عملیات «وعده صادق» واقعیت میدانی ایران برای اروپایی ها عیان شد، به این معنا که آن‌ها به عینه با توانمندی‌های آفندی پدافندی جمهوری اسلامی آشنا شدند، لذا نگرانی اروپا افزایش یافت و واهمه دارند اگر با تحریکات آمریکا بخواهند مانند دو دهه گذشته برخورد کنند، ممکن است به زیان اروپا و آسیب دیدن روابطشان منجر شود.

صدرالحسینی گفت: هرچند تاکنون از جانب جمهوری اسلامی ایران کمترین تهدیدی علیه طرف اروپایی انجام نشده است، اما اروپایی ها نگران‌ هستند همان‌گونه که آمریکا آن‌ها را وارد ورطه جنگ اوکراین کرد و مجبور شدند در اشکال مختلف از اوکراین حمایت مالی و تسلیحاتی کنند، این بار نیز در دام زیاده خواهی های آمریکا گرفتار شوند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بعد از عملیات «طوفان الاقصی» آمریکا اوکراین را رها کرد تا از رژیم صهیونیستی حمایت کند، لذا اروپا نگران است در صورتی که سیاست های آمریکا به ایجاد اختلاف و چالش جدی میان ایران و اروپا منجر شود، ممکن است مورد حمایت آمریکا قرار نگیرند و نتوانند آسیب های وارد شده را جبران کنند.


کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: حمایت اروپا از جنبش دانشجویان، ابراز تمایل برای توسعه‌ همکاری ها با چین یا ابراز تردید در زمینه کمک به اوکراین ناشی از عملکرد ناموفق و عمل نکردن آمریکا به وعده هایش در قبال شرکاست که باعث می‌شود اروپا محتاطانه عمل کند.

وی افزود: اینکه رویکرد اروپا نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده است یا خیر، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد، بنابراین در رابطه با اروپا همچنان باید محتاط بود تا زمانی که اطمینان حاصل شود اروپا در موضوعات مختلف به صورت عملی رفتار خود را از ضرباهنگ آمریکایی ها جدا کرده و رفتاری معقول با جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.

صدرالحسینی عنوان کرد: وقتی اروپایی ها حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران را در ابعاد مختلف محترم شمردند و از رابطه برد- برد پیروی کردند، می توان گفت رفتار اروپایی ها تغییر کرده است؛ در غیر این صورت شواهدی که از دو دهه گذشته به‌ویژه‌ در مباحث مرتبط با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران برجای مانده، گویای این واقعیت مهم است اروپایی ها نتوانستند مسیر واقعی را در راستای حفظ منافع خود و منافع جمهوری اسلامی در پیش بگیرند.

باید محتاط بود تا زمانی که اطمینان حاصل شود اروپا در موضوعات مختلف به صورت عملی رفتار خود را از ضرباهنگ آمریکایی ها جدا کرده و رفتاری معقول با جمهوری اسلامی در پیش گرفته است

وی گفت: با توجه به سوابق تاریخی رفتارهای اروپا در قبال ایران باید کاملاً مراقب اروپایی‌ها بود و به هیچ عنوان نباید با تغییراتی که نسبت به خواسته های آمریکا از خود نشان می دهند، این باور غلط ایجاد شود دوست ما شده اند؛ بلکه باید کاملاً با نگاه تردید به اروپایی‌ها نگریست.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران راه همکاری و توسعه روابط دوستانه را برای کشورهای مختلف ازجمله اروپا باز کرده است، مشروط بر اینکه به وظایف خود در قبال ما متعهد باشند و علیه ایران کارشکنی نکنند، بنابراین رویکرد تهران تعامل برای حفظ منافع همه طرفهاست.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

انهدام شبکه شیطان پرستی در غرب تهران/ اعضای شبکه دستگیر شدند