استقرار نیروهای فرانسوی در اوکراین چه فایده ای دارد؟


استقرار نیروهای فرانسوی در اوکراین چه فایده ای دارد؟

فرانسه اولین گروه از نیروهای خود را به طور رسمی به اوکراین اعزام کرده و تعداد اولین گروه از این سربازهای فرانسوی حدود ۱۰۰ نفر از ۱۵۰۰ سرباز لژیون خارجی فرانسوی است که قرار است به اوکراین برسند.

فرانسه اولین گروه از نیروهای خود را به طور رسمی به اوکراین اعزام کرده و تعداد اولین گروه از این سربازهای فرانسوی حدود ۱۰۰ نفر از ۱۵۰۰ سرباز لژیون خارجی فرانسوی است که قرار است به اوکراین برسند.
به گزارش اس‍پوتنیک- سربازان فرانسوی از هنگ ۳ پیاده‌نظام فرانسه که یکی از عناصر اصلی لژیون خارجی فرانسه (Légion étrangère) است، به کار گرفته شده اند و قرار است در یک منطقه جنگی فعال مستقر شده‌ و به اوکراینی‌ها در حوزه مقاومت در برابر پیشروی‌های روسیه در دونباس کمک کنند. این گروه اعزامی ۱۰۰ نفره متخصص توپخانه و مراقبت هستند. خبر اعزام نیروهای نظامی از سوی فرانسه به خاک اوکراین پیش از این واکنش های متفاوتی از سوی مقامات اوکراینی را به همراه داشته و تاجائیکه مدودوف در سخنانی گفت که پاریس تعمدا می خواهد که نیروهای خود را به کام مرگ ببرد و خطاب به دولت فرانسه گفت: پس آنها را به سمت ما اعزام کنید! جایی برای آنها در مزارع روسیه وجود دارد، در میان تابوت‌هایی که برایشان بیگانه نیست.
در این خصوص سمیه ماندگار پژوهشگر مسائل بین الملل در پاسخ به میزان اهمیت حضور این نیروهای فرانسوی در اوکراین به اسپوتنیک گفت: «مدتها بود که رئیس جمهور فرانسه سخن از اعزام و استقرار مستقیم سربازهای فرانسوی در خاک اوکراین می کرد و علی رغم تبعات سیاسی مختلفی که این اظهارات به همراه داشت به هر حال این اقدام صورت گرفت و گروهی از سربازهای هنگ ۳ پیاده نظام فرانسوی که متخصص توپخانه هستند در خاک اوکراین مستقر شدند و بعبارتی روسیه از پیش برای این برنامه آماده بود. یکی از دلایلی که شاید در استقرار سربازان فرانسوی در اوکراین قابل توجه باشد، نشان دادن تعهد فرانسه به حمایت از اوکراین در درگیری های جاری با روسیه است. در واقع فرانسه می خواست با این اقدام اعلام کند که فرانسه در کنار اوکراین می ایستد و مایل به ارائه کمک نظامی برای کمک به دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است و حمایت آن فراتر از حرف است و بعبارتی حاضر است جان فشانی کند».
ماندگار در ادامه گفت: «به نظر می رسد که فرانسه با نگاهی بازدارنده در برابر پیشروی تحرکات نظامی روسیه در خاک اوکراین این اقدام را انجام داده است و این نشان می دهد که فرانسه مایل است در برابر توسعه نظامی روسیه موضع بگیرد و به نوعی خود را سرباز آماده به دفاع از متحدان خود در اروپای شرقی معرفی می کند. اگرچه احتمالا فرانسه نیز با هماهنگی شرکای خود در اروپا دست به این اقدام زده و به زعم خود با هدف ثبات اوضاع در منطقه ، کمک به امنیت اروپا و جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری ها، سربازان خود را در اوکراین مستقر نمود.
اما اینکه حضور این سربازان خارجی تا چه اندازه می تواند مانع از پیشروی روسیه شود و یا در کل مانعی در مسیر این کشور باشد باید گفت، بعید است که سربازان فرانسوی به تنهایی بتوانند از پیشروی روسیه در اوکراین جلوگیری کنند. روسیه یک قدرت نظامی بزرگ با منابع و قابلیت های قابل توجه است و رویارویی مستقیم بین نیروهای فرانسوی و روسی در اوکراین بسیار خطرناک خواهد بود و به طور بالقوه می تواند به یک درگیری بزرگتر تبدیل شود.حضور سربازان فرانسوی در اوکراین بیشتر نمادین است و برای نشان دادن حمایت از اوکراین، ایجاد مانع در مسیر روسیه و نشان دادن همبستگی با اوکراینی ها است. بعبارتی، این بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای تقویت دفاع اوکراین، حمایت از حاکمیت آن، و ترویج راه حل مسالمت آمیز برای درگیری از طریق ابزارهای دیپلماتیک است و حضور سربازان فرانسوی تنها یکی از جنبه های تلاش بین المللی بزرگتر برای رسیدگی به وضعیت اوکراین و جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری ها است. اما اینکه چقدر به این هدف نزدیک شوند واقعا جای تامل دارد و به نظر من بعید است که توفیق چندانی در این برنامه حاصل شود».
وی افزود: «حضور سربازان فرانسوی در اوکراین علی رغم تمام اخطارهایی که از سوی روسیه داده شده، به طور بالقوه می‌تواند تنش‌ها را با این کشور افزایش دهد، زیرا نشان‌دهنده دخالت نظامی مستقیم یک قدرت غربی در منطقه‌ای است که روسیه در آن درگیر شده است. روسیه ممکن است حضور نیروهای خارجی در اوکراین را یک تحریک و تهدیدی برای منافع خود در منطقه بداند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که شاید هدف از استقرار سربازان فرانسوی در اوکراین نشان دادن حمایت و همبستگی با اوکراین باشد و در واقع تمام هدف متمرکز بر خود اوکراین باشد، اما عملا این اقدام منجر به تحریک یا تشدید تنش با روسیه می شود. واقعیت این است که روسیه کشوری قدرتمند با توان نظامی بالایی است که تنها کلید مدیریت تنش ها با روسیه در مذاکرات دیپلماتیک، مشارکت در گفتگو و یافتن راه حلی مسالمت آمیز است و نه اعزام نیروی نظامی خارجی و یا اقداماتی مثل همین کنفرانس صلح اوکراین که قرار است بدون روسیه برگزار شود و تجربه تاریخی نشان داده است غرب به سرکردگی ایالات متحده هرگز برای هیچ ملتی قدمی برنداشته غیر از زمانی که پای سود و منافع خودشان در میان باشد».
سمیه ماندگار در پایان گفت: «ما هنوز اخباری در خصوص واکنش افکار عمومی و احساس شهروندان فرانسوی‌ نسبت به اعزام سربازانشان در اوکراین نداریم و باید منتظر بزودی منتظر این واکنش ها باشیم. به هر حال، افکار عمومی در مورد استقرار سربازان فرانسوی در اوکراین و خطرات احتمالی آنها می تواند در میان جمعیت فرانسه متفاوت باشد. برخی ممکن است از این تصمیم به عنوان نمایش همبستگی با اوکراین و تعهد به حمایت از قوانین و امنیت بین المللی حمایت کنند. دیگران ممکن است در مورد خطرات موجود برای سربازان و احتمال تشدید درگیری نگران باشند. دولت مسئول تضمین ایمنی و رفاه سربازان خود است و احتمالاً برنامه‌های اضطراری برای مقابله با خطرات یا چالش‌های احتمالی مربوط به واکنش افکار عمومی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، در دستور کار خواهد داشت».

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

راننده 50 ساله BMW از اعدام گریخت! / دختر جوان را به خانه اش در زعفرانیه برده بود