کتاب سلامت الکترونیک منتشر شد


آنچه در این مقاله می‌خوانید با وجود اینکه چندین سال از شروع استارتاپ‌های سلامت در ایران می‌گذرد، اما این اکوسیستم همچنان با چالش‌های زیادی روبرو است. در همین راستا کتاب «سلامت الکترونیک در جهان و ایران» توسط تیم دکترِتو تألیف و با همکاری هلدینگ مکس در سال ۱۴۰۲ منتشر شده‌است. در این کتاب، برای اولین بار تعریف دقیقی از سلامت الکترونیک و پیشینه‌ی آن داده‌ایم تا با اتکاء بر ترمینولوژی یک‌دست و صحیح، قوانین و اندازه‌ی بازار این صنعت را مرور کنیم. علاوه‌ بر این، با گردآوری نظرات دیگر فعالان این اکوسیستم در کنار گزارش «پلتفرم سلامت الکترونیک دکترِتو»، سعی کرده‌ایم به تصویری شفاف‌تر از سلامت الکترونیک در ایران برسیم.

فهرست مطالب

دکترِتو، پلتفرمی پیشرو در سلامت الکترونیک در ایران است که سال‌هاست در حوزه‌ی نوبت‌دهی اینترنتی، مشاوره‌ی آنلاین پزشکان سراسر ایران فعالیت می‌کند و به تازگی به خدمات قبلی خود، در دکترِتو کلینیک نیز، خدمات کلینیکی و پارکلینیکی را اضافه کرده است. مجله‌ی سلامت دکترِتو هم یکی از مهم‌ترین مجله‌های آنلاین حوزه‌ی سلامت است که مدتی‌است رتبه‌ی اول بازدید در بین ایرانیان را به خود اختصاص داده است. تیم محتوای دکترِتو در سال ۲۰۲۳ با توجه به نبود تعریفی جامع و یکدست از ترمینولوژی صنعت سلامت الکترونیک با همکاری تیم محتوای هلدینگ مکس، تصمیم به نگارش و تالیف اولین سلامت الکترونیک گرفت و کتاب «سلامت الکترونیک در ایران و جهان» با هدف‌گذاری دقیق بالاخره در دی ماه ۱۴۰۲ منتشر شد. برای دسترسی به این کتاب می‌توانید آن را از صفحه‌ی کتاب سلامت الکترونیک به رایگان دانلود کنید.

اولین کتاب سلامت الکترونیک در ایران

بدون اینترنت نمی‌توانیم زندگی کنیم! این ادعای بزرگی نیست. سلامت هم مسئله‌ای مجزا نیست و روز‌به‌روز همگامی بیشتری با فناوری دارد، به صورتی که در عصر سلامت الکترونیک (e-health)، برای ارتقاء سلامت جامعه، باید نحوه‌ی ارتباطات نیز بازنگری و به‌روز شود. سلامت الکترونیک با رفع برخی موانع خدمات‌رسانی سنتی، دسترسی به مراقبت‌ها را با آسان‌تر کردن ارتباط بیماران با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بهبود ‌می‌بخشد. سلامت الکترونیک همچنین کیفیت مراقبت را با افزایش دقت و کامل بودن سوابق پزشکی، افزایش ایمنی بیمار، بهبود نتایج بیمار و افزایش مشارکت و رضایت بیمار بالا می‌برد.

برای رسیدن به این اهداف باید سلامت الکترونیک (e-health) با زیرساختی صحیح، قواعد و قوانینی مدون‌شده و نظارتی فعال در کشور برقرار شود. با وجود اینکه چندین سال از شروع استارتاپ‌های سلامت در ایران می‌گذرد، اما این اکوسیستم همچنان با چالش‌های زیادی روبرو است. در همین راستا کتاب «سلامت الکترونیک در جهان و ایران» توسط تیم دکترِتو تألیف و با همکاری هلدینگ مکس در سال ۱۴۰۲ منتشر شده‌است.

در این کتاب، برای اولین بار تعریف دقیقی از سلامت الکترونیک و پیشینه‌ی آن داده‌ایم تا با اتکاء بر ترمینولوژی یک‌دست و صحیح، قوانین و اندازه‌ی بازار این صنعت را مرور کنیم. علاوه‌ بر این، با گردآوری نظرات دیگر فعالان این اکوسیستم در کنار گزارش «پلتفرم سلامت الکترونیک دکترِتو»، سعی کرده‌ایم به تصویری شفاف‌تر از سلامت الکترونیک در ایران برسیم.

اگر شما هم می‌خواهید از ضرورت همراهی با سلامت الکترونیک آگاه باشید، می‌توانید کتاب سلامت الکترونیک را دانلود کنید.

فصول کتاب نگاهی به صنعت سلامت الکترونیک در جهان و ایران»

‎این کتاب در هشت فصل اصلی تنظیم شده‌است:

  • چشم‌انداز
  • مقدمه
  • فصل اول: تعریف سلامت الکترونیک و انواع آن‎
  • فصل دوم: پیشینه‌ی سلامت الکترونیک در ایران و جهان‎
  • فصل سوم: نقش‌آفرینی قوانین در صنعت سلامت الکترونیک
  • فصل چهارم: نگاهی به وضعیت سرمایه‌گذاری در سلامت الکترونیک در ایران و جهان‎
  • فصل پنجم: ارزش‌آفرینی سلامت الکترونیک در اکوسیستم سلامت ایران (رفتارشناسی و آنالیز: گزارش دکترتو)‎
  • فصل ششم: دشواری‌های صنعت سلامت الکترونیک
  • فصل هفتم: چشم‌انداز سلامت الکترونیک در کشور ایران و جهان‎
  • فصل هشتم: نگاه ۳۶۰ درجه‌ به دیدگاه‌های فعالان و بازیگران کلیدی حوزه‌ی سلامت و سلامت الکترونیک
  • فهرست تعاریف و اصطلاحات‎
کتاب سلامت الکترونیک منتشر شدfirst e-health book in Iran

دکترِتو، پیشگام در ارتقا سواد سلامت الکترونیک

ایران هم مانند هر کشور دیگری و همگام با جهان، به نیاز مبرم خود برای ایجاد زیرساخت‌های سلامت الکترونیک (e-health) در کشور پی برده است. در دهه‌‌های گذشته با توسعه‌ی فضای اکوسیستم در ایران، استارت‌آپ‌های حوزه‌ی سلامت هم رشد کرده‌ است. این استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف سلامت مانند آموزش سلامت و آگاهی‌بخشی عمومی در حوزه‌ی بهداشت فردی، ابزارهای تشخیصی، پرونده‌ی سلامت الکترونیک (EHR)، مشاوره‌ی پزشکی از راه دور، نوبت‌دهی اینترنتی، خدمات آنلاین دارو،‌ آزمایش و تجهیزات پزشکی در کنار مراقبت از مردم و سبک زندگی است. البته به نظر می‌رسد پس از کرونا، مراقبت درمانی از راه دور (Telecare) بر پایه‌ی خدمات الکترونیک (e-service) گسترش یافته است و باید روند رشد تعدادی استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال (Digital health) را روبه افزایش درنظرگرفت.

«پلتفرم سلامت الکترونیک دکترِتو» یکی از مهم‌ترین بازیگران حوزه‌ی سلامت الکترونیک (e-health) است که توانسته نقش بزرگی در نوبت‌دهی اینترنتی و مشاوره‌ی آنلاین بازی کند و سهم بزرگی از افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی سلامت را پوشش دهد. دکترِتو، سامانه‌ی نوبت‌دهی اینترنتی و مشاوره‌ی آنلاین پزشکی است که در سال‌های اخیر علاوه بر این خدمات، با بیمه‌ی آنلاین و ارائه خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی نیز همراه با مردم ایران و سایر ایرانیان خارج از کشور بوده است. دغدغه‌ی اصلی دکترِتو، تسهیل دسترسی بیمار به پزشک است.

آیا دکترِتو توانسته است رفتارهای سلامت جامعه را ارتقاء دهد یا خیر؟

به نظر می‌رسد دکترِتو به عنوان یکی از عوامل موثر در ارتقاء ارتباطات سلامت الکترونیک کشور (e-health communication)، در رفتار سلامت مردم (health behavior) هم موثر بوده است. برای رسیدن به جوابی قطعی برای این سوال که نتیجه‌ی آن در گزارشی جامع در کتاب سلامت الکترونیک آمده است، تلاش کردیم تا با تحلیل و تفسیر داده‌های کمی و کیفی برآمده از شرکت دکترِتو، آنالیز بیش از سیصد هزار دیدگاه و پژوهشی ۱۰هزار نفره، تاثیر سلامت الکترونیک (e-health) بر رفتار مردم ایران را از نظر می‌گذارنیم. برای این مهم باید بدانیم که مردم چه ویژگی‌هایی را برای یک سیستم بهداشتی و مراقبتی مناسب درنظر می‌گیرند یا به عبارتی مردم هنگام مراجعه به پزشک چه انتظاراتی دارند؟ آیا سیستم سلامت الکترونیک توانسته خواسته‌های مردم ایران را در زمینه تسهیل دسترسی به پزشک برآورده کند؟ برای رسیدن به جواب این سوالات و نیز با تحلیل داده‌ها، به نتایج جذابی رسیده‌ایم.

اگر شما هم می‌خواهید اولین تحقیقات جامع سلامت الکترونیک ایران را در قالب گزارش: ارزش‌آفرینی سلامت الکترونیک در اکوسیستم سلامت ایران (رفتارشناسی و آنالیز: گزارش دکترتو) بخوانید، می‌توانید کتاب سلامت الکترونیک دکترِتو را دانلود کنید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟