استرالیا چین را به رفتار ناایمن در دریا متهم کرد


استرالیا چین را به رفتار ناایمن در دریا متهم کرد

وزارت دفاع استرالیا با اعلام آتش گشودن یک جنگنده چینی به بالگرد نیروی دریایی این کشور، رفتار پکن در دریای زرد را «ناایمن» توصیف کرد.

استرالیا چین را به رفتار ناایمن در دریا متهم کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقامات استرالیا روز دوشنبه گفتند: کانبرا به این دلیل که یک جت جنگنده چینی با آتش گشودن به یک بالگرد نیروی دریایی استرالیا در آب‌های بین المللی، امنیت آن را به خطر انداخته، به پکن اعتراض کرده است.

وزارت دفاع استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حادثه روز شنبه در حالی رخ داد که ناوشکن هواپیمابر استرالیا (HMAS Hobart) در حال اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی در آب‌های بین المللی در دریای زرد بود.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا در این رابطه اظهار داشت: یک جت جنگنده چنگدو J-۱۰ چینی در مسیر پرواز بالگرد نیروی دریایی استرالیا آتش گشود.

مارلز به تلویزیون ناین نیوز گفت: این اتفاق ناامن و غیرحرفه‌ای بود. با این حال ما از مشارکت در فعالیت‌ها و اقدامات قانونی که برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل در رابطه با کره شمالی وجود دارد، منصرف نخواهیم شد.

در این بیانیه آمده است که هیچ یک از پرسنل استرالیایی در این برخورد آسیب ندیده اند و هیچ تلفات یا خسارتی در پی نداشته است.

وزارت دفاع استرالیا افزود: دولت استرالیا نگرانی خود را به دولت چین ابراز کرده است، زیرا از همه کشور‌ها از جمله چین خواسته است به شیوه‌ای حرفه‌ای و ایمن از ارتش خود استفاده کنند.

پکن درباره این موضوع اعلام نظر نکرده است.

این جدی‌ترین برخورد بین نیرو‌های دو کشور از زمانی بود که استرالیا یک ناوشکن چینی (CNS Ningbo) را به زخمی کردن غواصان نیروی دریایی استرالیا با پالس‌های سونار در نوامبر سال گذشته (آبان ۱۴۰۲) در آب‌های ژاپن متهم کرد.

استرالیا گفت: چین هشدار ایمنی برای دوری از ناوچه استرالیایی (HMAS Toowoomba) را نادیده گرفته است.

چین معتقد است: این رویارویی در خارج از آب‌های سرزمینی ژاپن اتفاق افتاده و کشتی جنگی چین هیچ آسیبی نداشته است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین قصد دارد امسال برای اولین بار در یک دهه گذشته به استرالیا سفر کند، زیرا روابط دوجانبه در سال‌های اخیر به شکل بی سابقه بهبود یافته است. / ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تأخیر افتاد+ تاریخ جدید امتحانات