سهم بخش خصوصی از تولید و عرضه خودرو افزایش یافت


سهم بخش خصوصی از تولید و عرضه خودرو افزایش یافت

طبق آخرین آمار وزارت صمت سهم خودروسازان خصوصی از بازار خودرو کشور نیز افزایش یافته؛ به طوری که تولید این دسته از خودروسازان نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۸درصدی همراه بوده و تولید خودروهای سواری آنها نیز ۷۲درصد افزایش داشته است. همچنین سهم بخش خصوصی در سال‌جاری حدود ۲۳درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است

آخرین گزارش بخش تجارت خارجی در مورد اسفندماه سال ۱۴۰۲ از رشد ۷۸ درصدی اختصاص ارز وزارت صمت به بخش مونتاژ خودرو حکایت دارد.

هرچند وزیر صمت، چهارشنبه گذشته از تشکیل تیم کارشناسی جهت بررسی این مستندات ارزی خبر داده است، با این حال به‌نظر می‌رسد تخصیص بیشترین ارز صنعت به‌مونتاژ خودروهای چینی از دید وزیر صمت پنهان نبوده است.

۱۲ دی‌ماه سال گذشته نیز محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی با حضور در مجلس شورای‌اسلامی از اختصاص ۵ میلیارد و ۴۰۶ میلیون‌دلار ارز به‌حوزه خودرو و قطعات و رشد ۸‌ درصدی آن خبر داد.

آمار منتشرشده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ارز تخصیص‌یافته برای واردات قطعات خودروهای مونتاژی طی اسفندماه سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۸ درصدی نسبت به بازه زمانی ۱۴۰۱ همراه بوده است.

طبق آمارهای یادشده، واردات قطعات محصولات مونتاژی در رتبه پنجم کل کالاهای وارداتی از ابتدای سال تا انتهای اسفندماه قرار دارد. براساس این گزارش، کالاهای مربوط به «خودرو و نیرومحرکه» با ثبت تخصیص ارز ۱۰ میلیاردی، ۱۵ درصد از کل واردات کشور در ۱۲ ماه سال گذشته را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنین «خودرو و نیرومحرکه» در رتبه نخست کل واردات صنعتی کشور قرار دارد. کل ارزی که در اسفندماه سال گذشته به‌خودرو یعنی مونتاژی‌ها و خودروسازان داخلی تخصیص یافته، جمعا ۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون‌دلار است. همان‌طور که عنوان شد، در حوزه خودرو و نیرومحرکه، بیشترین واردات مربوط به قطعات خودروهای مونتاژی است؛ به‌طوری که در اسفندماه، یک‌میلیارد و ۵۸۸ میلیون‌دلار قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری با داخلی‌سازی ۱۴ تا ۳۰ درصد که مربوط به‌محصولات مونتاژی است، وارد کشور شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ این رقم تنها ۸۹۱ میلیون‌دلار بود.

بنابراین در این بازه زمانی، واردات قطعه برای مونتاژ چینی‌ها ۷۸‌ درصد رشد را ثبت کرده‌ است. در کنار این موضوع، طبق آخرین آمار وزارت صمت، سهم خودروسازان خصوصی از بازار خودرو کشور نیز افزایش یافته؛ به‌طوری که تولید این خودروسازان نسبت به‌سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۸ درصدی همراه بوده و تولید خودروهای سواری آن‌ها نیز ۷۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین سهم بخش‌خصوصی در سال‌ جاری حدود ۲۳ درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است. درعین حال واردات قطعاتی برای تولید خودرو با داخلی‌سازی پایین (۳۰ تا ۵۰ درصد) با ثبت رقم یک‌میلیارد و ۵۸۸ میلیون‌دلار در رتبه نخست واردات در حوزه خودرو قرار دارد. اما قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با داخلی‌سازی ۳۰ تا ۵۰ درصد، سهم ۵۰۱ میلیون‌دلاری از واردات ۱۲ ماه سال گذشته داشت.

این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن ۳۶۱ میلیون‌دلار بود که رشد ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. واردات قطعات برای تولید وانت با داخلی‌سازی ۶۱‌ درصد در بازه زمانی ذکرشده، رشد ۵۷ درصدی داشته است؛ به‌طوری که در اسفندماه سال گذشته ۳۶۹ میلیون‌دلار قطعه برای تولید وانت وارد ایران شده است. این درحالی است که این رقم طی مدت مشابه سال پیش از آن، ۲۳۶ میلیون‌دلار بوده که رشد ۵۷‌ درصدی داشته است. طبق آمارهای یادشده، بیشترین واردات قطعات خودرو مربوط به‌کشور چین است.

کاهش قیمت ۱۲ میلیون‌تومانی پارس سال سفارشی ELX

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۳۸ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۴ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۲ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۱۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
‌تومان رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فروش نقد و اقساط ام وی ام X33 کراس از امروز