فراخوان ششمین دوره جشنواره نقالان علوی منتشر شد


فراخوان ششمین دوره جشنواره نقالان علوی منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی فراخوان ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی که از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌شود را منتشر کرد.

فراخوان ششمین دوره جشنواره نقالان علوی منتشر شد

به گزارش ایران اکونومیست،‌ نقالی به عنوان عنصری موثر در طول تاریخ، همواره هوشیار کننده بوده است و این تاثیرگذاری در زمان حال می‌تواند ابزاری موثر در «جهاد تبیین» باشد.

جشنواره نقالان علوی به عنوان تنها رویداد نقالی و روایت‌های دینی در کشور، می‌تواند ضمن ارتقاء معرفتی و سطح فرهنگ عمومی در کشور، با عنایت به اشتراکات زبانی، مذهبی، فرهنگی و ارائه مفاهیم انسانی با سایر کشورها، در عرصه بین‌المللی موثر باشد.

در این میان، غدیر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ ادیان و بشریت، همواره جایگاهی بی‌نظیر داشته است. در روایات نیز به تبلیغ و آگاهی بخشی ابعاد معرفتی این واقعه سترگ تاکید فراوان شده است که این خود تبلیغ ابعاد شخصیتی و سیره حضرت علی‌ (ع) است.

در این راستا ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی در بخش‌های بزرگسالان، طلاب،‌ دانش‌آموزی، طومار نویسی، پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی و نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی سازی از عید قربان تا عید غدیر برگزار می‌شود.

مسابقه بزرگسالان

شرکت کنندگان در این بخش باید از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور باشند. انتظار می‌رود در این بخش مجالس با آداب و ریزه‌کاری‌های سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل‌های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیت‌های فردی اتفاق بیفتد. جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار خواهد بود و به شرکت‌کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت می‌شود.

بخش طلاب

با توجه به زمینه‌های تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پرده خوانی می‌تواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پرده خوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بوده‌اند و همواره با نقل داستان‌هایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامه‌ها و ربط زدن داستان‌ها با زندگی روزمره مردمان هم عصر خود، در دل تکایا و حسینه‌ها، از نقالی مکتب خانه‌ایی ساخته بودند.

از طرفی با توجه به فعالیت‌های تبلیغی طلاب، نقالی و پرده‌خوانی می‌تواند به عنوان ابزاری چند رسانه‌ایی با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی حوزه هنری این بخش غیر رقابتی و پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است. به شرکت‌کنندگان در این بخش نیز کمک هزینه پرداخت می‌شود.

بخش دانش آموزی

بخش دانش‌آموزی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه، در دو دوره اول و دوم و در مجموع ۴ گروه سنی برگزار می‌شود. در این بخش با نظر هیئت انتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکت کننده است و به شرکت‌کنندگان در این بخش هم کمک هزینه پرداخت می‌شود.

بخش طومار نویسی

با فقدان اساتید مکتبی و سنتی و از بین رفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصه‌های ادبی و هنری است. طومارهای نقالی باید از سه ویژگی سابقه و اصالت داستان‌ها، آداب و آیین‌ها و اهمیت زبانی را داشته باشند. بر این اساس مسابقه طومارنویسی می‌تواند زمینه‌ساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.

در این بخش از آثار راه‌یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند و به هر اثر حق التالیف پرداخت می‌شود. همچنین طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

پژوهش و پایان نامه‌های برتر دانشجویی

تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبه‌های فلسفی، شیوه‌های اجرایی، آداب و ساختار نمایش‌های ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایش‌های ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایش‌های ایرانی با تحولات اجتماعی و ... می‌تواند منجر به تولید پژوهش نامه‌ها و مقالات متعددی شود.

در این بخش جشنواره پذیرای پایان نامه‌های تخصصی و میان رشته‌ای با موضوع نقالی و پرده‌خوانی در تمامی مقاطع است. در این بخش از آثار راه یافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی می‌شوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت می‌شود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.

بخش نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی سازی

با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالی سازی (پرده)، هم زمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پرده‌های سنتی و طراحی‌های گرافیگی جدید، برگزار می‌شود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پرده‌های سنتی، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت می‌شود.

مهلت ارسال آثار در تمامی بخش‌ها تا ۲۰ خرداد بوده و نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد ماه اعلام می‌شود. زمان برگزاری جشنواره از اول تا ۴ تیرماه است و
آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیرماه و مقارن با عید غدیر برگزار می‌شود.

این جشنواره با ۵ محور زنده نگه‌داشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله، احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله، بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی و پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی ـ اسلامی برگزار خواهد شد.

موضوعات جشنواره نیز شامل موارد زیر است:

۱_ پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»

۲_ بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفت شناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (ع)

۳_ نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت پذیری در زمان معاصر

شرایط عمومی شرکت در جشنواره نیز به شرح زیر است:

_ تکمیل و تأیید فرم جشنواره به ‌منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.
_ هر متقاضی می‌تواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارائه کند.
_ متون مورد استفاده هنرمندان و شرکت‌کنندگان باید براساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد.(معرفی منابع الزامی است.)
_ تمامی هنرمندان می‌توانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهش‌ها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.
_ هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.
_هیئت انتخاب، آثاری که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند را مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.
_ هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته شدن باید الزاماً همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفته شده را در جشنواره اجرا کند.

مـــدارک لازم:
۱. سه نسخه دی ‌وی ‌دی اثر در بخش‌های نقالی و پرده خوانی، مسابقه طومار نویسی و پژوهش
۲. تکمیل فرم جشنواره
آدرس دبیرخانه جشنواره: تهران، خیابان سمیه، حوزه هنری، طبقه چهارم، مرکز هنرهای نمایشی.
کد پستی: ۱۵۹۹۷۱۳۱۱۱
شماره تماس: ۹۱۰۸۸۴۱۷-۰۲۱/۹۱۰۸۸۴۲۳-۰۲۱
فایل طومارها و فرم شرکت در جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر را ازسایت hozehonari.ir دریافت کنید.

فراخوان ششمین دوره جشنواره نقالان علوی منتشر شد

فراخوان ششمین دوره جشنواره نقالان علوی منتشر شد



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دسترسی آسان به عدالت با آقای قاضی