ایران؛ کابوس شاهین‌های آمریکا/ سیاست تحریمی بایدن شکست خورد


ایران؛ کابوس شاهین‌های آمریکا/ سیاست تحریمی بایدن شکست خورد

اقتصادنیوز: شاهین‌های آمریکا تلاش دارند تا با تحت فشار قرار دادن بایدن، تحریم های تازه ای را بر ایران اعمال کنند، آن هم در شرایطی که محدودیت های اعمالی علیه تهران در زمان ریاست دونالد ترامپ نیز نتوانست نتیجه دلخواه واشنگتن را محقق کند. با این همه این گروه کماکان بر همان نسخه شکست خورده تاکید دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، صادرات نفت ایران در ماه گذشته به بالاترین حد خود در شش سال گذشته رسید.

طبیعتا این خبر در باب کشوری چون ایران که هدف تحریم های ایالات متحده قرار دارد، برجسته است. در سال 2018 و همزمان با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران، منابع انرژی ایران هدف تحریم های غرب قرار گرفت. این تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی ماندند، اما گروهی از ناظران می گویند، دولت بایدن در اجرای محدودیت ها شکست خورده؛ گزاره ای که باعث افزایش توان و قدرت ایران شده است.

سیاست شکست خورده بایدن!

به ادعای وال استریت ژورنال، درآمد نفتی ایران قدرت و نفوذ تهران در خاورمیانه را تقویت می کند. از همین رو به ادعای این نشریه، اگر دولت بایدن در تلاش (ادعایی) برای بازدارندگی ایران است، به اهرم های اشتباهی متوسل شده است. در طول ریاست بایدن، رئیس جمهوری جلساتی را برگزار کرده و معاملات جانبی را پیشنهاد داد؛ اهرم هایی که هدف از بکارگیری شان، دستیابی به توافق با تهران است. وال استریت ژورنال در ادامه یادداشت ادعایی اش آورده، حتی اکنون که خاورمیانه در آستانه جنگ تمام عیار قرار دارد، بایدن از ایران می خواهد برای از سرگیری مذاکرات بر سر توافق هسته ای به میز مذاکره بازگردد. گفته می شود که او در ازای آن تحریم های اقتصادی را لغو خواهد کرد.

به ادعای این نشریه، ایران در حال حاضر به طور متوسط 1.56 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کند که بیشتر آن راهی چین می شود. ایران در جریان این فرایند سالانه تا 35 میلیارد دلار سود می برد. این رقم بیش از 100 میلیون دلار درآمد بیشتر از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه 2021 است. با تقویت صادرات، سرعت رشد اقتصادی ایران از ایالات متحده در سال 2023 پیشی گرفت. صندوق بین المللی پول انتظار دارد که این اتفاق در سال 2024 نیز تکرار شود.به ادعای وال استریت ژورنال، ایالات متحده می تواند این روند را معکوس کند. این نشریه مدعی است، دولت ترامپ با موفقیت صادرات ایران را کاهش داد، در دوران ریاست او نرخ صادرات از بالاترین میزان 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به کمترین میزان یعنی 70 هزار بشکه در آوریل 2020 رسید. در آن بازه زمانی، تیم‌هایی از سراسر دولت فدرال برای ردیابی انتقال نفت ایران و مختل کردن آن در هر منطقه تلاش کردند. با کاهش صادرات نفت ایران، ایالات متحده از متحدانش در خلیج فارس خواست تا با افزایش تولید خود، کاهش نفت ایران را جبران کنند.

ایران؛ کابوس شاهین‌های آمریکا/ سیاست تحریمی بایدن شکست خورد

میانگین قیمت سالانه نفت خام برنت بین سال‌های 2018 و 2019 کاهش یافت. ایالات متحده امنیت ملی و اهداف اقتصادی را در بازار انرژی محدود متعادل کرد. امروزه سازمان کشورهای صادرکننده نفت از ظرفیت مازاد نفت بیشتری برخوردار است. این گزاره به بایدن فضای کافی برای اجرای شدید تحریم های نفتی ادعایی را می دهد.گروهی می گویند که تحریم های اعمالی بر ایران بی نتیجه است، اما گروهی دیگر باور متفاوتی دارند. به ادعای گروه دوم، بایدن در راستای منافع خود درگیر بازی با قوانین داخلی شده است. به ادعای آنها، بایدن بازدارندگی را نادرست مدیریت و مسائل را با توسل به دیپلماسی دیوانه وار و بی هدف پیچیده تر کرد و صرفا به گفت و گوها و رایزنی های بی نتیجه کوتاه مدت بسنده کرد. رویکردی که ماحصلش افزایش توان و قدرت ایران در خاورمیانه شد. در همین راستا گروهی از شاهین‌ها مدعی اند که ایالات متحده تنها یک راه در ارتباط با ایران دارد و آن اعمال فشارهای بیشتر بر تهران و تعریف کردن محدودیت های سخت تر بر صادرات این کشور است؛ گزینه ای که گروهی دیگر می گویند در زمان ریاست دونالد ترامپ هم بی نتیجه ماند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تخلیه اجساد کشته شدگان بر اثر سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران