پذیرش 26 هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها


پذیرش 26 هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها

معاون فنی آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه ۲۶ هزار دانشجوی دکتری در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه‌ها پذیرش خواهند شد، گفت: «۱۳ هزار نفر از این دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و ۱۳ هزار نفر دیگر نیز در دانشگاه آزاد پذیرش می‌شوند.»

احسان جمالی ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: در مجموع حدود ۱۳۰ هزار داوطلب دکتری ۱۴۰۳ در دوره‌های روزانه و غیر روزانه برای همه دوره‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مجاز به انتخاب رشته شده بودند. تمامی افراد مجاز برای تمامی دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی، پیام نور و سایر زیرنظام‌های آموزشی نیز می‌توانستند انتخاب رشته کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود ۱۶۰ هزار نفر داوطلب در آزمون دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کردند که ۱۳۰ هزار نفر آن‌ها مجاز به انتخاب رشته شده بودند.

معاون فنی آماری سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری ۱۴۰۳ نیز اظهار کرد: حدود ۱۳ هزار نفر در وزارت علوم و ۱۳ هزار نفر نیز در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش خواهند شد در مجموع ظرفیت پذیرش داوطلبان دکتری ۲۶ هزار نفر اعلام شده است.

جمالی تاکید کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری برای سال جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۲ تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: مصاحبه‌های دکتری داوطلبان همانند سال گذشته به صورت حضوری و با ۵۰ درصد نتیجه مصاحبه دانشگاه و ۵۰ درصد نیز نتیجه آزمون محاسبه خواهد شد.

معاون فنی آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه حدود ۱۶۰ نفر دانشجوی دکتری در رشته‌های استاد محور دانشگاه‌ها پذیرش خواهند شد، گفت: پذیرش دانشجویان دکتری به شیوه استاد محور نیز به صورت ۵۰ درصد نمره آزمون و ۵۰ درصد مصاحبه صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: برای انتخاب رشته آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ بیش از ۸۹ هزار داوطلب انتخاب رشته و نسبت به اعمال اصلاحات جدید در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اقدام کرده اند و این آمار شامل انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیست.

پذیرش 26 هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها

جمالی در ادامه تصریح کرد: اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و ...) در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

معاون فنی آماری سازمان سنجش آموزش کشور در پایان گفت: نتایج نهایی آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شهریور ماه اعلام می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کیفیت «قابل قبول» هوای پایتخت