اگر فکر می‌کنید PCIe 5.0 زیادی داغ است، باید PCIe 6.0 را ببینید


اگر فکر می‌کنید PCIe 5.0 زیادی داغ است، باید PCIe 6.0 را ببینید

چه فکر می‌کنید اگر بدانید همین الان سازندگان بزرگی مثل اینتل نگران گرمای بالای وسایل PCI 6.0 هستند و بر روی روش‌هایی برای کاهش آن کار می‌کنند؟ اینتل تمرکز خود را صرفاً بر روی بکارگیری کولرهای بزرگ‌تر نگذاشته است و به جای آن، بر روی تکنیک‌هایی...

چه فکر می‌کنید اگر بدانید همین الان سازندگان بزرگی مثل اینتل نگران گرمای بالای وسایل PCI 6.0 هستند و بر روی روش‌هایی برای کاهش آن کار می‌کنند؟ اینتل تمرکز خود را صرفاً بر روی بکارگیری کولرهای بزرگ‌تر نگذاشته است و به جای آن، بر روی تکنیک‌هایی با هدف کاهش گرمای PCI 6.0 کار می‌کند.

هم‌زمان با اینکه بازار سخت‌افزار تشنه یک نسل سریع‌تر از استاندارد PCIe است، اینتل بر روی روش‌هایی به منظور کاهش گرمای وسایل پرسرعت PCIe 6.0 کار می‌کند. اینتل حتی از سال قبل یک درایور با هدف جلوگیری از داغ شدن بیش از حد وسایل PCIe 5.0 برای لینوکس طراحی کرده است. از آنجایی که PCIe 6.0 سریع‌تر از تمامی نسل‌های پیشین است، احتمالاً داغ‌تر نیز باشد.

کولر کافی نیست؛ اینتل به دنبال تکنیک‌های دیگر

آنچه باعث افزایش دمای وسایل مبتنی بر نسخه‌های جدید PCIe می‌شود، سرعت بالاتر آنهاست تا بتوانند از پهنای باند گذرگاه PCIe بهره‌وری بیشتری کسب کنند. با این حال، انتقال داده‌ها با سرعت بالا همراه با تولید گرمای زیادی همراه است که در نسل PCIe 5.0 به وضوح قابل مشاهده است.

اینتل در سال گذشته یک درایور برای کنترلر پهنای باند در لینوکس ارائه کرد که با کاهش سرعت لینک PCIe، سعی در کاهش دما داشت. این کار باعث می‌شود که کنترلر سرعت خود را کاهش داده و دمای تراشه در محدوده مجاز باقی بماند. در حالی که تمرکز درایور و روش‌های فعلی بر روی کنترل سرعت لینک است، PCIe 6.0 به نوآوری‌های دیگری نیاز دارد.

گرمای PCIe 5.0

یکی از قابلیت‌های استاندارد PCIe 6.0، امکان کنترل پهنای لینک گذرگاه است. به عنوان مثال، یک کارت گرافیک PCIe x16 می‌تواند با هدف کاهش گرمای تولیدی، پهنای لینک خود را به x8 یا حتی x4 کاهش دهد.

بکارگیری PCIe 6.0 می‌تواند از نظر مدیریت گرما یک چالش جدی باشد، به خصوص در بخش کارت‌های گرافیک و شتاب‌دهنده‌های سرور. در سرورها معمولاً تعداد زیادی کارت گرافیک در فضای محدودی هم‌زمان فعالیت می‌کنند که ممکن است به عنوان یک منبع گرمای عظیم محسوب شوند و نگه‌داری از آنها مشکل باشد.

سرعت  PCIe 6.0

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان SSD‌های PCIe 5.0 به کولرهای بزرگ یا مجهز به فن روی می‌آورند، اینتل به دنبال طراحی تکنیک‌های متفاوتی است تا گرمای PCIe 6.0 را کاهش دهد. یکی از این راهکارها، کنترل یا کاهش سرعت لینک PCIe در صورت افزایش دماست، که در PCIe 5.0 ممکن نیست.

در همین رابطه بخوانید:

- PCIe 6.0 با پهنای باند 256 گیگابایتی معرفی شد
- استاندارد PCIe 6.0 چیست و چه تفاوتی با PCIe 5.0 دارد؟

تلاش‌های اینتل به خوبی نشان‌دهنده نگرانی‌ها درباره گرمای زیاد وسایل PCIe 6.0 است، که می‌تواند برای مصرف‌کنندگان نیز مشکل‌ساز باشد. بدیهی است روش‌های کاهش گرما با افت سرعت یا کارایی همراه شود و بدون هزینه نخواهد بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تبریک فوتبالیست ها به مناسبت تولد امید ابراهیمی/ خرید پیانیچ توسط بارسلونا