ارزش معاملات برق در بورس انرژی به 9106 میلیارد ریال رسید


ارزش معاملات برق در بورس انرژی به 9106 میلیارد ریال رسید

بر اساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران ارزش معاملات برق در بورس انرژی در پایان هفته سوم از زمان آغاز فعالیت شرکت‌های توزیع برق در این بازار، به ۹۱۰۶ میلیارد ریال رسید.

ارزش معاملات برق در بورس انرژی به 9106 میلیارد ریال رسید

به گزارش ایران اکونومیست از وزارت نیرو، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری و در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای اصلاح نظام مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور موظف شدند بخشی از انرژی برق موردنیاز خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند.
بر اساس آخرین آمار و ارقام مرتبط با معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی، در پایان هفته سوم از زمان شروع معاملات برق در این بازار تعداد ۸۶۵ معامله صورت گرفت که ارزش این معاملات ۹۱۰۶ میلیارد ریال بود.
در پایان این هفته که حجم معاملات روزانه برق به ۸ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۶۶۴ مگاوات ساعت رسید، همچنین پایین‌ترین قیمت بازار ۸۵۰ ریال و بالاترین قیمت نیز ۱۲۲۰ ریال بود.
در پایان معاملات هفته سوم ۳۹ شرکت توزیع برق در معاملات اقدام به خرید برق کردند و در مقابل ۲۳ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی نیز اقدام به فروش برق کردند که سهم نیروگاه‌های دولتی ۶۳ درصد و سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز ۳۶ درصد بود.
با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت هفتگی به‌حساب وکالتی شرکت‌های توزیع، امکان معاملات به‌صورت مستمر باهدف اصلاح جریان مالی و ایجاد شفافیت قیمتی و کاهش نقش دولت در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید

به گزارش ایران اکونومیست، مصطفی رجبی مشهدی پیش‌تر درباره آغاز فعالیت شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور در بورس انرژی و اقدام آن‌ها برای خرید در بورس، گفته بود بر اساس تأکید ویژه وزیر نیرو، اصلاحات مالی جامعی در صنعت برق به جریان افتاده است که بخشی از آن به ورود شرکت‌های توزیع برق به بورس انرژی و خرید مستقیم برق از این بازار خواهد بود.

وی در این خصوص ادامه داد که بر اساس این طرح که از روز نخست اردیبهشت‌ماه آغاز شد، یک حساب وکالتی برای شرکت‌های توزیع سراسر کشور باز شده است و توانیر ماهانه این حساب‌ها را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان شارژ خواهد کرد تا شرکت‌های توزیع بتوانند در بورس انرژی به‌صورت مستقیم اقدام به خرید برق کنند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!