دانستنی هایی درباره بیماری آسم


دانستنی هایی درباره بیماری آسم

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین میزان ابتلا به بیماری آسم مربوط به آسم آلژیک است که عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز آن نقش بسزایی دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، در نشست آموزشی که به مناسبت هفته جهانی آسم و آلرژی در تالار پندی بیمارستان قائم برگزار شد، دکتر فرحزاد جباری آزاد از محرک‌های موجود در هوا مانند: دود سیگار، عطر، ادکلن و .... به عنوان عوامل اصلی ایجاد آسم و تشدید آن یاد کرد و افزود: در مورد غذاها به دلیل اینکه غذا از مسیر دهان عبور می‌کند احتمال اینکه موجب آسم شود بسیار کم است؛ در عین حال می‌توان گفت که بیشترین غذاهایی که در سنین زیر ۳ سال می‌توانند محرک زا باشند شامل شیر گاو و تخم مرغ است و در بالای سنین ۳ سال هم تخم مرغ و بادام زمینی می‌تواند غذاهای محرک باشد.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان آسم مربوط به آسم آلرژیک است که عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند در بروز و تشدید آن نقش بسزایی داشته باشند افزود: حذف عوامل محیطی می‌تواند زمینه‌های ژنتیکی را نیز در بروز آسم غیرفعال کند و در نهایت به کنترل بیماری کمک کند.

دکتر جباری آزاد اضافه کرد: عوامل محیطی می‌توانند سبب ایجاد یا علامت‌دار شدن و تشدید آسم شوند که شامل چمن‌ها ، علف‌ها ، گل‌ها، خزه‌ها ،جلبک‌ها ،تغییرات آب و هوایی ، سیگار مواد غذایی و ورزش است، لذا کسانی که آلرژی طولانی مدت بینی دارند، حتماً آلرژی خود را درمان کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از درمان‌های مربوط به آسم را پیشگیری از حمله‌های آسم و بهبود کیفیت زندگی افراد به ویژه در بهبود فرایند خواب، بهبود فراگیری و فراهم کردن فعالیت‌های بدنی طبیعی دانست و افزود : صرف نظر از بحث اجتناب که اصلی‌ترین بحث در درمان آسم است، درمان‌های دارویی هم انجام می‌شود که شامل داروهای بهبود دهنده سریع مثل سالبوتامول و داروهای کنترل کننده طولانی که التهاب را برطرف می‌کنند مانند استروئیدها است.

وی با بیان اینکه باورهای اشتباهی در درمان آسم موجب متوقف شدن و ناقص ماندن فرایند درمان این بیماری می‌شود افزود: تصوراتی مانند اینکه بیماری آسم غیر قابل کنترل است، مصرف داروهای حاوی کورتون برای درمان آسم می‌تواند موجب عقیم شدن فرد شود و یا وابستگی ایجاد کند و یا فرد با تصور اینکه ورزش کردن آسم او را تشدید می‌کند از ورزش کردن خودداری می‌کند در صورتیکه افرادی علیرغم داشتن بیماری آسم توانسته اند قهرمان المپیک باشند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شکست ایران در نخستین دیدار خود از لیگ ملت‌های 2024