تشخیص پارچه نخی از پلاستیکی


در دنیای مد و تولید پوشاک، درک تفاوت بین این دو نوع پارچه هرگز به اندازه امروز اهمیت نداشته است. در رقابت بین پارچه مصنوعی و پارچه نخی، هر کدام از این پارچه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که به تنوع و حق انتخاب مصرف کننده کمک می‌کنند.هر دو پارچه...

تشخیص پارچه نخی از پلاستیکی

در دنیای مد و تولید پوشاک، درک تفاوت بین این دو نوع پارچه هرگز به اندازه امروز اهمیت نداشته است. در رقابت بین پارچه مصنوعی و پارچه نخی، هر کدام از این پارچه‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که به تنوع و حق انتخاب مصرف کننده کمک می‌کنند.

هر دو پارچه کاربردهای گسترده و متنوعی در صنعت پوشاک دارند. از تیشرت‌های روزمره گرفته تا لباس‌های مد روز و گران‌قیمت، پارچه مصنوعی و پارچه نخی در طیف وسیعی از سبک‌ها و مواد به کار می‌روند.

حالا، بیایید به بررسی تفاوت‌های بین پارچه نخی و پارچه پلی‌استر بپردازیم تا دیدگاهی کلی از مزایا و معایب هر کدام به دست آوریم.

تست سوختگی برای پارچه نخی و پلاستیکی

سریع‌ترین راه برای تشخیص اینکه پارچه‌ای تماما نخی است یا خیر، استفاده از شعله شمع یا کبریت است. نخ ذوب نمی‌شود و به دور شعله نمی‌پیچد. با این حال، مشکل تست سوختن این است که بسیاری از الیاف طبیعی یا حتی نیمه طبیعی نیز به همین شکل می‌سوزند؛ صرف نظر از اینکه پارچه نخی باشد یا خیر.

از طرف دیگر، پشم و ابریشم مانند پارچه نخی خالص نمی‌سوزند. اگر تست سوختن پارچه را انجام دهید، ممکن است بتوانید تشخیص دهید که پارچه‌ای طبیعی یا نیمه طبیعی دارید؛ اما نمی‌توانید تشخیص دهیدکه لباس شما تماما نخی است یا خیر. پشم و ابریشم مانند الیاف مصنوعی در برابر شعله جمع می‌شوند؛ اما به هیچ وجه ذوب نمی‌شوند.

هنگام انجام تست سوختن روی لباس نخی، ممکن است متوجه بوی کاغذ سوخته شوید. برخی افراد این بو را به بوی برگ‌های سوزانده شده تشبیه می‌کنند.

با این حال، ابریشم و پشم بوی بسیار متمایز و تندی دارند که شبیه به سوختن مو است. تفاوت اصلی این است که نخ از پشم و گیاهان به دست می‌آید و ابریشم از حشرات و حیوانات. همانطور که تصور می‌کنید، این دو ماده، ترکیب بسیار متفاوتی دارند و بنابراین واکنش آن‌ها در برابر آتش بسیار متفاوت است.

روش تشخیص پارچه نخی

تشخیص پارچه نخی از پلاستیکی

تشخیص اینکه پارچه‌ای که دارید نخی است یا خیر، با لمس کردن آن امکان‌پذیر است. این روش برای افرادی که به طور مرتب لباس‌های نخی می‌پوشند و نمی‌خواهند روی همه لباس‌هایشان تست سوختن انجام دهند، ایده‌آل است.

برای انجام این تست، پارچه را روی گونه خود بمالید. پارچه‌ی ۱۰۰% نخی باید در مقایسه با سایر الیاف، بسیار نرم‌تر بوده و بافت‌درشت‌تری داشته باشد. در مقابل، پارچه‌ پلی‌استر لغزنده‌تر یا صاف‌تر از نخ است. همچنین، تمام لباس‌های پلی‌استر احساس مصنوعی‌تری دارند.

خواندن برچسب روی لباس نیز روشی برای یافتن پاسخ است. پارچه‌ ۱۰۰% نخی همیشه برچسبی حاوی این اطلاعات دارد.

اگر در تست لمس کردن فریب خوردید، نباید خودتان را سرزنش کنید! تشخیص ۱۰۰% نخی بودن پارچه فقط با لمس کردن، به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. تولیدکنندگان اکنون در تلاشند محصولات مصنوعی با حس و ظاهری شبیه به نخ تولید کنند. بنابراین، بسته به نوع و قدمت پارچه، انجام این تست ممکن است دشوار باشد.

ما در فورپیلارز طیف گسترده‌ای از نخ‌های پنبه‌ای را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهیم. نخ‌های ما از الیاف ۱۰۰% پنبه طبیعی ساخته شده‌اند و برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های بافندگی و قلاب‌بافی ایده‌آل هستند.

تفاوت پارچه نخی با پلاستیکی

بهترین روش برای تشخیص اینکه آیا لباس شما از پارچه نخی یا پلاستیکی است، استفاده از آزمایش سوختن است. کافی است کمی از پارچه یا نخ لباس خود را جدا کرده و آتش بزنید.

اگر الیاف تاب بخورد یا ذوب شود، نشانه‌ای از پلی‌استر بودن آن است. همچنین پس از سوختن کامل، باید مقداری ماده چسبنده یا باقی‌مانده وجود داشته باشد. در مقابل، پارچه نخی هنگام برخورد با شعله، تاب نمی‌خورد و صاف باقی می‌ماند. سپس بوی سوختن کاغذ یا چوب می‌دهد. پس از سوختن کامل، باید مقداری خاکستر باقی بگذارد.

اگر متوجه شدید لباس شما به سرعت ساییده و پاره می‌شود، این نیز نشانه‌ای از نخی بودن پارچه آن است. پارچه نخی به اندازه پلی‌استر دوام ندارد و زودتر فرسوده می‌شود. اگر وقت کافی ندارید، سعی کنید تکه‌ای از پارچه را پاره کنید؛ پارچه نخی در مقایسه با پارچه مصنوعی راحت‌تر پاره می‌شود.

ویژگی های پارچه نخی و پلاستیکی

بسیاری از پارچه‌ها دارای ویژگی‌های ظاهری و لمسی متفاوتی هستند. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید پارچه‌ای که دارید، کاملا تخی است یا با الیاف دیگر مخلوط شده است. در ادامه با ویژگی‌های کلیدی انواع پارچه آشنا می‌شویم:

  • راحتی: پنبه به دلیل نفوذپذیری بالای خود که اجازه می‌دهد هوا به راحتی در پارچه جریان یابد، از نظر تنفس بر پلی استر برتری دارد. پارچه نخی نرم، خنک و لطیف است و می‌تواند از طریق بافت ساتن به بافت نرم و ابریشمی برسد. انواع ارگانیک آن عاری از مواد شیمیایی مضر هستند که آن‌ها را برای پوست بسیار لطیف می‌کند. از طرف دیگر، پلی استر به دلیل ساختار شیمیایی خود می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در افراد دارای پوست حساس شود. پلی استر معمولا زبر است مگر اینکه با پارچه‌های طبیعی نرم مانند ابریشم مخلوط شود.
  • دوام: الیاف پلی استر به دلیل ماهیت شیمیایی، بسیار مستحکم و مقاوم در برابر سایش است. این پارچه مصنوعی به خوبی شکل خود را حفظ می کند و بر خلاف پنبه، در اولین شستشو آب نمی رود. عدم وجود منافذ باعث می شود پلی استر رطوبت را جذب کند و در برخی مواقع کمی گرم و چسبنده به نظر برسد. افرادی که مستعد بثورات پوستی یا تعریق هستند، بهتر است به جای پلی استر از پنبه استفاده کنند.
  • مرطوب: پلی استر، آب را جذب نمی کند و به جای جذب، قطرات آب را به سطح خود هدایت می کند. به همین دلیل، به طور گسترده‌ای در لباس‌های ورزشی و چادرهای مسافرتی در فضای باز استفاده می‌شود. با این حال، توانایی فوق العاده پلی استر در انتقال رطوبت، باعث کاهش تنفس‌پذیری آن شده و در شرایط گرم و مرطوب، احساس ناخوشایندی ایجاد می کند.

تشخیص پارچه نخی از پلاستیکی

  • مراقبت: هر دو جنس پنبه و پلی استر نگهداری راحتی دارند؛ شستشوی ان‌ها آسان و خشک شدنشان سریع است. همچنین قابل استفاده مجدد هستند. از سوی دیگر، الیاف مصنوعی پلی استر بسیار مقاوم است برخلاف پنبه لباس‌های پلی استر در اولین شستشو آب نمی روند. همچنین پلی استر کشسانی طبیعی ندارد؛ مگر اینکه با الاستین ترکیب شود که در این صورت دچار گلوله گلوله شدن ایجاد پرزهای ریز نمی شود. به همین دلیل لباس های پلی استر را می توان هر روز با ماشین لباسشویی شست. پلی استر چروک نمی شود و نیازی به اتو ندارد. با این حال اگر قصد اتو کشیدن آن را دارید، باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا حرارت زیاد می تواند به پارچه آسیب برساند. البته، برای شستن و خشک کردن لباس‌های پلی استر، بهتر است از حرارت بالا خودداری کنید. پنبه هم به راحتی شسته می‌شود، اما زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد با این حال، پنبه برخلاف پلی استر، در برابر حرارت مقاوم‌تر است

نتیجه گیری

تشخیص پارچه نخی از پلاستیکی همیشه کار آسانی نیست، اما با کمی دانش و توجه به جزئیات، می‌توانید این کار را انجام دهید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله بررسی ظاهر و جنس پارچه، سوزاندن یک تکه کوچک از آن، و آزمایش جذب آب.

با کمی تمرین، می‌توانید به راحتی جنس پارچه‌های مختلف را تشخیص دهید و مطمئن شوید که لباس‌هایی را انتخاب می‌کنید که از الیاف طبیعی و قابل تنفس ساخته شده‌اند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جشن خردادگان یا خرداد روز چیست؟